| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Brak dowodu osobistego za granicą

Brak dowodu osobistego za granicą

Brak ważnego dowodu osobistego za granicą należy zgłosić odpowiedniemu organowi. Czy zgubienie dowodu osobistego lub utrata ważności przez ten dokument daje konsulowi kompetencje do udzielenia pomocy obywatelowi w zakresie pośrednictwa w wydaniu dowodu osobistego?

8 września 2014 roku Rzecznik Praw Obywatelskich – Irena Lipowicz zwróciła się z wystąpieniem do Ministra Spraw Zagranicznych. Wystąpienie dotyczyło z jednej strony kompetencji konsula, z drugiej natomiast praw obywatela przebywającego za granicą do korzystania z pomocy w sytuacji utraty dowodu osobistego. Wystąpienie powstało na gruncie problemów związanych z uzyskaniem pomocy ze strony jednostki konsularnej RP w sprawie wydania dowodu osobistego, mianowicie braku możliwości pośredniczenia przez wskazane jednostki w przekazaniu wniosku o wydanie nowego dokumentu. RPO podkreślił, że w polskim systemie prawnym brak regulacji, które umożliwiłyby  udzielenie pomocy obywatelowi przebywającemu poza granicami kraju w uzyskaniu dowodu osobistego.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wniosek o wydanie dowodu osobistego - co do zasady - składa się osobiście w urzędzie gminy właściwym ze względu na miejsce stałego pobytu wnioskodawcy (§ 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2009 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich unieważnienia, wymiany, zwrotu lub utraty - Dz. U. Nr 47, poz. 384 ze zm.). Rozporządzenie wskazuje pewne wyjątki, jednak nie obejmują one kompetencji urzędów konsularnych.

Obowiązujące regulacje nie przewidują możliwości złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego do organu innego niż urząd gminy, a zatem także przed konsulem, jak również nie upoważniają konsula do przyjęcia wniosku i przekazania go do właściwego organu.

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t.j. Dz. U. z 2006 r., Nr 139, poz. 993 ze zm.) obowiązek posiadania dowodów osobistych ciąży wyłącznie na obywatelach zamieszkałych w Rzeczypospolitej Polskiej. Co nie zwalnia obywateli RP przebywających czasowo za granicą z posiadania ważnego dokumentu tożsamości. Wskazany fakt potwierdza przyznanie tej grupie osób wydłużonego terminu na wymianę dowodu osobistego – do 3 miesięcy.

Co zrobić, gdy zginął dowód?

Ile czeka się na dowód osobisty?

Organ gminy lub właściwa ze względu na miejsce pobytu polska placówka konsularna zobowiązany jest do wydania zaświadczenia o utracie dowodu osobistego, ważnego do czasu wydania nowego dokumentu. Na wskazanych organach ciążą także obowiązki o charakterze informacyjnym. Są one bowiem zobligowane do poinformowania organu, który wydał dowód osobisty (celem unieważnienia dokumentu). Konsul posiada więc kompetencje do udziału w niektórych sprawach związanych z dowodami osobistymi.

RPO zarzuca analizowanym regulacjom prawnym  niespójność, skutkującą utrudnieniem obywatelowi, który przebywa za granicą spełnienia ustawowych obowiązków. Podkreśla także różnicowanie obywateli przebywających na terytorium RP i poza nim. RPO domaga się więc modyfikacji stanu prawnego, wprowadzenia przepisów, które pozwolą obywatelowi będącemu za granicą korzystanie  z pomocy konsula w zakresie pośrednictwa w wydaniu dowodu osobistego.

Wystąpienie RPO ma na celu – zgodnie jego rolą – zwiększenie ochrony praw obywatelskich

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kacper Sołoniewicz

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »