| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Dowód osobisty > Utratę dowodu osobistego możesz już zgłosić przez Internet

Utratę dowodu osobistego możesz już zgłosić przez Internet

Od dnia 25 września 2017 r. za pomocą specjalnej e-usługi możesz zgłosić utratę, zaginięcie lub zniszczenie dowodu osobistego. W Polsce utratę dowodu osobistego zgłasza nawet 500 tys. osób rocznie.

Proces cyfryzacji w administracji publicznej postępuje. Bez wychodzenia z domu możemy już nie tylko złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, ale także sprawdzić czy nasz paszport jest gotowy. E-usług jest coraz więcej i jak zapowiada resort cyfryzacji będzie ich jeszcze więcej. od dnia 25 września 2017 r., do grona e-usług dołącza nowa za pomocą, której możemy zgłosić utratę, zaginięcie lub zniszczenie dowodu osobistego.

Aby skorzystać z nowej usługi należy posiadać profil zaufany. Jeśli jednak ktoś nie posiada profilu zaufanego, a chce skorzystać z e-usługi może teraz szybko potwierdzić profil zaufany za pomocą bankowości elektronicznej lub osobiście w urzędzie.

Jak dokonać zgłoszenia?

Aby dokonać zgłoszenia należy wejść na stronę www.obywatel.gov.pl , kliknąć w opcję ,,wyślij zgłoszenie’’ w zakładce ,,zgłoś utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego’’.

W dalszej kolejności, należy wybrać opcję ,,przez Internet’’, potem ,,wyślij zgłoszenie’’ i ,,zaloguj się’’. W polu do zalogowania się należy podać dane właściwe dla założonego profilu zaufanego. Po zalogowaniu się należy wypełnić wskazany formularz, który w większości ,,wypełnia się sam’’ dzięki temu, że usługa jest zintegrowana z profilem zaufanym (eGO).

Zobacz również: Nieruchomości

Jeżeli utrata lub uszkodzenie została zgłoszona to istnieje możliwość sprawdzenia, również za pomocą tej e-usługi, statusu unieważnienia.

Nawet pół miliona zgłoszeń rocznie

Jak donosi Ministerstwo Cyfryzacji każdego roku do urzędów trafia ok. 500 tys. zgłoszeń utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego. Najczęstszą przyczyną unieważnienia dowodu jest jego szeroko rozumiana utrata – nawet 393 tys. zgłoszeń z tego powodu.

Warto pamiętać, że czasem samo zgłoszenia utraty dowodu osobistego w urzędzie (teraz – przez Internet) nie jest wystarczające. W przypadku gdy dowód został zgubiony lub skradziony, konieczne może być zgłoszenie tego faktu w banku lub na policji. Pozwoli to nam na zabezpieczenie się przed niechcianym wykorzystaniem naszych danych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Anna Wieczorek

Adwokat, autorka bloga DEWELOPERSKI.com

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK