| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Urząd Stanu Cywilnego > Elektroniczny system rejestracji akt stanu cywilnego

Elektroniczny system rejestracji akt stanu cywilnego

Elektroniczny system rejestracji akt stanu cywilnego, automatyczna aktualizacja rejestrów publicznych, internetowy dostęp do akt stanu cywilnego oraz wprowadzenie nowego dokumentu – zaświadczenia o stanie cywilnym to główne założenia ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego. Nowe zasady funkcjonowania systemu rejestracji akt stanu cywilnego zaczną obowiązywać 1 stycznia 2015 roku.

W celu przyspieszenia i uproszczenia funkcjonowania systemu ewidencji stanu cywilnego oraz procesów administracyjnych, ustawa z 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego wprowadza obowiązek ewidencjonowania wszystkich zdarzeń z zakresu stanu cywilnego od dnia 1 stycznia 2015 r. w elektronicznym systemie rejestracji akt stanu cywilnego.

Zobacz również: Akta stanu cywilnego 2015

Rejestry publiczne – automatyczna aktualizacja

Wpisów w rejestrze będą dokonywać kierownicy urzędu stanu cywilnego lub ich zastępcy. Dane zarejestrowane przez kierownika urzędu stanu cywilnego w rejestrze stanu cywilnego automatyczne zaktualizują dane zawarte w pozostałych rejestrach publicznych (np. w rejestrze PESEL). Akty stanu cywilnego sporządzone wcześniej w postaci papierowej będą stopniowo przenoszone do nowego systemu.

Internetowy dostęp do akt stanu cywilnego

Prowadzenie rejestru w systemie informatycznym pozwoli obywatelom na uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego w każdym urzędzie stanu cywilnego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, a nie jedynie w urzędzie, w którym przechowywany jest akt oraz zwolnienie z obowiązku przedkładania odpisów aktów stanu cywilnego przy realizacji czynności dotyczących rejestracji stanu cywilnego. Nie będzie także potrzeby przekazywania przez kierowników urzędu stanu cywilnego pocztą informacji o zmianach stanu cywilnego. Nowa ustawa podniesie jakość rejestracji oraz ułatwi obywatelom dostęp do akt stanu cywilnego, co przełoży się na podniesienie bezpieczeństwa i pewności obrotu prawnego.

Zaświadczenie o stanie cywilnym

Ustawa wprowadza ponadto zaświadczenie o stanie cywilnym, które jako jeden dokument zastąpi przekładanie wielu odpisów aktów stanu cywilnego dotyczących jednej osoby, co uprości postępowanie oraz zmniejszy koszty po stronie obywatela.

Zobacz również: Ślub cywilny w plenerze 2015

Zaświadczenie o stanie cywilnym a małżeństwo jednopłciowe

W związku z podnoszoną w toku prac nad ustawą wątpliwością, że zaświadczenie o stanie cywilnym będzie mogło zostać wykorzystane do zawarcia związku jednopłciowego poza granicami RP uznawanego w Polsce, należy podkreślić, że nie ma możliwości rejestracji lub uzyskania wpisu w polskich księgach stanu cywilnego małżeństwa, które nie spełnia wymogów prawa polskiego (np. małżeństwa jednopłciowego czy poligamicznego). Kierownik urzędu stanu cywilnego albo konsul odmawia bowiem rejestracji zdarzenia, czy też przeniesienia do rejestru stanu cywilnego zagranicznego dokumentu stanu cywilnego (transkrypcji) lub odtworzenia jego treści, jeżeli byłoby to sprzeczne z podstawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej (art. 102, art.106 pkt 3 i art. 111 ustawy). Z uwagi zaś na umiejscowienie art. 18 w I rozdziale Konstytucji, podstawową zasadą porządku prawnego RP jest postanowienie, że małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny znajduje się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Wicherkiewicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »