reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Sprawy urzędowe > Gmina > Urząd Stanu Cywilnego > Akta stanu cywilnego 2015

Akta stanu cywilnego 2015

Z dniem 1 stycznia 2015 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego. Projekt zmian zakłada wprowadzenie informatyzacji rejestracji akt stanu cywilnego, elektroniczne formy odpisów akt stanu cywilnego a także uproszczenie procedur administracyjnych.

Nowelizacja ustawy z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. 1986 nr 36 poz. 180) uzasadniona jest zachodzącymi zmianami społeczno-gospodarczymi a także zmianą sytuacji ustrojowej. Poprawa jakości rejestracji stanu cywilnego ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i pewności obrotu prawnego oraz sprawności procesów administracyjnych.

Zadaj pytanie na Forum

Informatyzacja rejestracji akt stanu cywilnego

Projekt z dnia 6 maja 2014 r. ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego autorstwa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zakłada informatyzację rejestracji aktów stanu cywilnego. Oznacza to, że akta stanu cywilnego nie będą już rejestrowane w formie papierowej. Będą ewidencjonowane wyłącznie w formie teleinformatycznej. Dostęp do tak utworzonego systemu mają mieć wszyscy kierownicy urzędów stanu cywilnego (USC), jako organy uprawnione do rejestracji stanu cywilnego. Dokumentują oni w formie akt stanu cywilnego fakt urodzenia, małżeństwa, zgonu oraz każdą inną zmianę, która wpływa na stan cywilny osoby.

Zapisz się na nasz newsletter

Elektroniczny odpis akt stanu cywilnego

Wprowadzenie powyższych zmian ma na celu ułatwienie dostępu obywateli do akt stanu cywilnego. Papierowy odpis aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu będzie bowiem można otrzymać w każdym urzędzie stanu cywilnego, niezależnie od tego gdzie został sporządzony ani gdzie jest przechowywany. Możliwe będzie także uzyskanie odpisu aktu w formie elektronicznej.

Akty w tradycyjnej formie papierowej będą stopniowo zamieniane na wersje elektroniczne, co ma pozwolić na ograniczenie obiegu dokumentów papierowych.

Uproszczenie procedur administracyjnych

Ustawodawca proponuje także uproszczenie szeregu procedur, m.in.: odstąpienie od wydawania decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących np. odtwarzania treści aktów czy uzupełniania i sprostowania aktów. Decyzję z tym zakresie ma zastąpić czynność materialno-techniczna dokonywana przez kierownika USC.

Rezygnacja z właściwości miejscowej

Kolejna zmiana to częściowa rezygnacja z właściwości miejscowej kierownika USC. Pozwoli to na regulowanie spraw z zakresu akt stanu cywilnego w dowolnym urzędzie. Jako przykład takiej czynności wskazać można wydanie zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.

Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2015 roku.

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Podstawa prawna:

Projekt z dnia 6 maja 2014 r. ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego.

Ustawa z dnia 29 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. 1986 nr 36 poz. 180).

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Aktualizacja: 18.07.2014

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Akta stanu cywilnego 2015/ fot. Fotolia
Akta stanu cywilnego 2015/ fot. Fotolia

Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

EPZ Kancelaria

Specjalizuje się w prawie rolnym oraz dochodzeniem odszkodowań z różnych zdarzeń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama