| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Wiadomości > Światowy Dzień Praw Konsumenta

Światowy Dzień Praw Konsumenta

Światowy Dzień Praw Konsumenta obchodzony jest po raz trzydziesty pierwszy, w dniu 15 marca 2014 roku. Światowy Dzień Praw Konsumenta ma charakter międzynarodowy, jego celem jest propagowanie ochrony praw przysługujących konsumentom.

Pierwszy Światowy Dzień Praw Konsumenta

Pierwszy Światowy Dzień Praw Konsumenta odbył się w 1983 roku (tj. w rocznicę przemówienia prezydenta Johna Kennedy’ego, które odnosiło się do projektu ustawy o ochronie praw konsumenta). Wtedy też prezydent USA sformułował katalog czterech podstawowych praw konsumenta. Należą do nich:

  1. Prawo do informacji
  2. Prawo do wyboru
  3. Prawo do bezpieczeństwa
  4. Prawo do reprezentacji

Fragment orędzia prezydenta USA: „Konsumenci to, z definicji, my wszyscy. Jest to największa grupa ekonomiczna, mająca wpływ i równocześnie poddana wpływom niemal każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej. Mimo to, jest to jedyna ważna grupa (...), której opinie są rzadko brane pod uwagę."

Zobacz również: Odstąpienie od umowy – zmiany w 2014 r.

Światowy Dzień Konsumenta w Polsce

W Polsce Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest oficjalnie od roku 2000, czyli od czasu uchwalenia ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. 2000 nr 22 poz. 271).

Każdego roku w organizację obchodów Światowego Dnia Konsumenta włącza się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oraz organizacje pozarządowe, czy Inspekcja Handlowa. To dobra okazja, by zwrócić uwagę na zmiany w prawie konsumentów, jakie wejdą w życie w czerwcu 2014 roku.

Organy ochrony praw konsumentów

Warto pamiętać, że w Polsce pomoc konsumentom w sporze z przedsiębiorcami oferują także rzecznicy konsumentów, Inspekcja Handlowa. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu  800 007 707 przez Federację Konsumentów oraz w jej oddziałach. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Źródło: UOKIK

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Romuald Pilitowski

Prezes Zarządu Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »