| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Formy zatrudnienia > Jakie obowiązki bhp ma pracodawca zatrudniający telepracownika?

Jakie obowiązki bhp ma pracodawca zatrudniający telepracownika?

Pracodawca zatrudniający telepracownika ma obowiązek zapewnić mu bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Chodzi tutaj przede wszystkim o ochronę życia i zdrowia telepracownika, ocenę ryzyka zawodowego oraz informowanie o zagrożeniu dla zdrowia i życia.

Kto to jest telepracownik?

Telepracownikiem jest pracownik, wykonujący pracę regularnie poza zakładem pracy, który w tym celu wykorzystuje środki komunikacji elektronicznej i przekazuje pracodawcy rezultaty swojej pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, zwłaszcza za pośrednictwem poczty elektronicznej. 

Cechami odróżniającymi telepracę od innego rodzaju pracy jest więc miejsce świadczenia pracy oraz inna organizacja procesu pracy, w szczególności sposób przekazywania pracodawcy wyników pracy przez telepracownika. Należy również wyjaśnić, że praca poza zakładem nie oznacza zawsze pracy w domu. Telepraca może być wykonywana częściowo poza zakładem, a częściowo w zakładzie pracy.

Wykonywanie pracy w formie telepracy jest szczególnie korzystne dla pracowników sprawujących jednocześnie obowiązki rodzinne.

Telepraca w domu pracownika

Przepisy Kodeksu pracy stanowią, że jeżeli praca jest wykonywana w domu telepracownika, pracodawca ma obowiązek zapewnić mu bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Chodzi tu przede wszystkim o ochronę zdrowia i życia pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.

Do obowiązków pracodawcy należy w szczególności ochrona życia i zdrowia telepracownika, ocena ryzyka zawodowego, informowanie o zagrożeniu dla zdrowia i życia oraz obowiązki konsultacyjne w zakresie tworzenia służb lub komisji bhp. 

Zobacz: Praca na podstawie umowy agencyjnej

Pracodawca powinien więc:

1. organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy, 

2. zapewniać przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń, 

3. reagować na potrzeby w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz dostosowywać środki podejmowane w celu doskonalenia istniejącego poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, biorąc pod uwagę zmieniające się warunki wykonywania pracy, 

4. zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy.

Koszty działań podejmowanych przez pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w żaden sposób nie mogą obciążać pracowników. 

Wyłączenia

Warto podkreślić, że pracodawca zatrudniający telepracownika, który wykonuje pracę w domu:

  1. nie ma obowiązku dbałości o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy,
  2. nie dotyczą go przepisy rozdziału III Kodeksu pracy (Obiekty budowlane i pomieszczenia pracy) oraz
  3. nie jest zobowiązany zapewnić telepracownikowi odpowiednich urządzeń higienicznosanitarnych.

Pracodawca ma obowiązek dostarczania telepracownikowi niezbędnych środków higieny osobistej oraz zapewnienia środków do udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.

Zobacz serwis: Formy zatrudnienia

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jakub Pszczółkowski

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »