| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Praca > Pracownik > Czy pracodawca może podsłuchiwać rozmowy pracownika

Czy pracodawca może podsłuchiwać rozmowy pracownika

Pracuję w dziale marketingu dużej firmy. Ostatnio pracodawca poinformował nas, że nasze rozmowy będą podsłuchiwane w związku ze zbyt dużymi rachunkami telefonicznymi. Czy jest dopuszczalne prawnie aby pracodawca używał podsłuchu?

Nie ma przepisu prawnego, który pozwalałby na podsłuchiwanie rozmów pracownika przez telefon służbowy w czasie pracy. Przyjmuje się więc, że jest to niedozwolone. Za podstawę podaję się art. 267 § 2 kodeksu karnego który stanowi, że

„ kto w celu uzyskania informacji, do której nie jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym, wizualnym albo innym urządzeniem specjalnym, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat dwóch”.

Każdy rodzaj podsłuchu będzie naruszeniem tajemnicy komunikowania się, a Konstytucja RP przyznaje prawo do tajemnicy komunikowania się oraz ochrony prywatności. 

Nie wyklucza się jednak dopuszczenia podsłuchu, ale tylko w 2 sytuacjach tj.:

  • pracodawca podejrzewa pracownika o popełnienie poważnego przestępstwa,
  • w związku z podjęciem czynności zmierzających do sprawdzenia uzyskanych wcześniej wiarygodnych informacji o przestępstwie oraz ustalenia sprawców i uzyskania dowodów.

W tych sytuacjach można zastosować podsłuch, ale tylko czasowo tzn. na okres działań zmierzających do ujawnienia przestępstwa lub jego sprawcy. Podsłuch będzie także dopuszczalny w sytuacji gdy pracownik wyrazi na niego zgodę.

Podstawa prawna: Art. 267 Kodeksu karnego

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Odzyskaj.info

Odszkodowania i wypadki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »