| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - telekomunikacja > Regulamin tylko z umową

Regulamin tylko z umową

Podpisując mowę z operatorem telewizji najczęściej podpisujemy kilka dokumentów. Niezwykle ważne jest zapoznanie się z nimi wszystkimi.

Częstą praktyką operatorów telewizyjnych jest przedstawianie klientom kilku dokumentów do podpisu. Zazwyczaj gdzieś małym druczkiem w umowie jest zapisane, że integralną jej część stanowi regulamin. W praktyce to właśnie w regulaminie znajdują się istotne treści, np. dotyczące prawa i obowiązków stron. Nie jest to rozwiązanie przyjazne dla konsumentów. W zasadniczy sposób klientowi zostaje ograniczona możliwość zapoznania się z warunkami umowy.

Inne, oprócz umowy, oświadczenia, które konsument zazwyczaj podpisuje:

  • zgoda na włączenie do umowy regulaminu, z którym konsument się zapoznał;
  • zgoda na przetwarzanie danych osobowych (jeżeli nasze dane osobowe zostaną wykorzystane przez operatora, mimo nie wyrażenia na to zgody, możemy zgłosić się do generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych);
  • weksel in blanco.

Bardzo istotne jest, aby zapoznać się ze wszystkim dokumentami i załącznikami. Jeżeli mamy wątpliwości co do jakiegoś postanowienia, możemy negocjować jego usunięcie albo zmianę.

Sposób zawierania umowy przez operatorów telewizyjnych może być różny. Może to nastąpić przez autoryzowanego dystrybutora danej sieci (przedstawiciela, dealera, etc.), w lokalu prowadzonym przez niego przedsiębiorstwa lub przez przedstawiciela handlowego w domu konsumenta (sprzedaż poza lokalem). W tym ostatnim przypadku należy pamiętać, że mamy prawo do zrezygnowania z usługi w terminie 10 dni od momentu zawarcia umowy. Wystarczy w tym celu złożyć stosowne oświadczenie woli. Niedopuszczalne jest zastrzeżenie przez operatora, że konsument musi w takim wypadku zapłacić karę umowną. Ponadto operator, jeśli nie poinformuje o przysługującym nam prawie, to termin na odstąpienie przedłuża się maksymalnie do 3 miesięcy.

Podpisując umowę należy zwrócić uwagę na jaki okres ją zawieramy. Zazwyczaj są to umowy zawierane na czas określony, np. 2 lat. Niekiedy spotykamy się z praktyką, że jeżeli umowa nie zostanie wypowiedziana przed końcem okresu jej obowiązywania, to przedłuża się automatycznie na czas nieoznaczony. Są to postanowienia rażąco krzywdzące interesy konsumentów. Nieodpowiednią i niezgodną przepisami praktyką jest również niemożliwość wcześniejszego wypowiedzenia umowy. Za ewentualne zerwanie umowy przewidziana są wysokie kary umowne.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Bartłomiej Atys

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »