| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - usługi > Co zrobić jeśli umowa o dzieło jest wykonana w sposób nienależyty

Co zrobić jeśli umowa o dzieło jest wykonana w sposób nienależyty

Źle zamontowane okna albo nieprawidłowy montaż drzwi świadczą o tym, że umowa o dzieło jaką zawarliśmy została wykonana w sposób nienależyty.  W takiej sytuacji należy złożyć reklamacje do wykonawcy prac.

Celem umowy o dzieło jest stworzenie określonego przez stronę dzieła. Jeżeli po zakończeniu prac okaże się, że ma ono wady, to można złożyć na nie reklamacje.

Naprawa

W przypadku wad dzieła, np. instalacja gazowa w samochodzie została źle zamontowana, można zażądać naprawy. Konsument powinien w tym celu, najlepiej na piśmie, wskazać zaistniałe nieprawidłowości wyznaczyć odpowiedni termin na dokonanie poprawek. Po bezskutecznym jego upływie konsument ma prawo nie przyjąć naprawy.

Usługodawca może odmówić wykonania naprawy jedynie w przypadku, gdyby wymagała ona nadmiernych kosztów

Państwo Iksińscy zawarli umowę fachowcem, która dotyczyła położenia w kuchni glazury oraz terakoty. Po zakończeniu prac zauważono, ze płytki są położone krzywo i odpadają. Złożono więc reklamacje i zażądano usunięcia wad. W piśmie dopisano również termin, w jakim fachowiec powinien dokonać poprawek, pod rygorem nie przyjęcia naprawy.

Obniżenie ceny czy zwrot pieniędzy

Niekiedy wady są tego typu, że nie dadzą się wcale usunąć albo były już próby dokonania poprawienia dzieła, ale nie przyniosły one żadnego rezultatu albo też z okoliczności wynika, że usługodawca nie zdoła ich usunąć w odpowiednim czasie. W takich sytuacjach można zażądać obniżenia ceny. Bonifikata powinna być proporcjonalna do uszczerbku.

We wskazanym przez reklamujących terminie wady nie zostały usunięte. Państwo Iksińscy zdecydowali się więc, że odstąpią od umowy mimo. iż fachowiec zapewnił, że teraz może już zacząć prace poprawkowe. Stwierdzili bowiem, ze termin został przekroczony, zastrzegli, że po jego bezskutecznym upływie nie przyjmą naprawy, a ponadto wady są istotne. Jeżeli glazura i terakota są źle położone, nieprawidłowo przyklejone i odpadają to nie są to drobne usterki.

Kwestią kluczową jest tzw. istotność wady. To ona bowiem przesądza o tym czy zasadne jest obniżenie ceny czy też odstąpienie od umowy. Tak naprawdę ocenia się indywidualnie w każdym przypadku. Trudno jest bowiem zdefiniować istotność wady w sposób jednoznaczny. Ogólnie można powiedzieć, iż oznacza ona taki stan, w którym dane dzieło nie nadaje się w ogóle do użytku albo użytkowanie go jest w znacznym stopniu utrudnione.

Aby to stwierdzić można posłużyć się opinią rzeczoznawcy. Dzięki niej łatwiej można wykazać, że nasze odstąpienie od umowy było uzasadnione.

Jak długo można składać reklamacje

Uprawnienia odnośnie reklamowania dzieła już wygasają po upływie roku. W przypadku wad budynku termin ten jest dłuższy i wynosi 3 lata. Termin liczy się od dnia , kiedy przedmiot umowy o dzieło został wydany kupującemu.

Konsument powinien zawiadomić usługodawcę o zauważonych przez niego wadach dzieła w ciągu miesiąca od dnia ich wykrycia. W przeciwnym razie traci on swoje uprawnienia i możliwość dochodzenia roszczeń usługodawcy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Verum Audyt

Audyt. Usługi księgowe. Doradztwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »