| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument - usługi > Co zrobić jeśli prace nie zostają rozpoczęte w terminie

Co zrobić jeśli prace nie zostają rozpoczęte w terminie

Zleciłeś mechanikowi wykonanie naprawy auta, ale nawet ich zaczął? A może zawarłeś umowę dotyczącą położenia dachu, jednakże fachowiec nie dotrzymał terminu realizacji. Nie jesteś takiej sytuacji bezbronny. Możesz zrezygnować z umowy bez żadnych konsekwencji.

Jednym z podstawowych elementów umowy o dzieło, oprócz określenia przedmiotu umowy, jest wyznaczenie przez strony terminu, w którym prace powinny być ukończone. Artykuł 636 Kodeksu cywilnego stanowi, że: „Jeżeli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła”.

Szczególny środek prawny

Zgodnie z powyższym konsument posiada uprawnienia do odstąpienia od umowy jeszcze przed upływem terminu realizacji. Jest to szczególny środek prawny. Zamawiający nie ma bowiem obowiązku wyznaczać usługodawcy dodatkowego terminu, z zastrzeżeniem, że po jego bezskutecznym upływie będzie mógł odstąpić od umowy. Ważne jest samo ustalenie, że opóźnienie w rozpoczęciu lub zakończeniu prac jest tak znaczące, że nie jest możliwe, aby dzieło zostało wykończone w terminie odpowiednim.

Ocena konsumenta

Ponieważ usługobiorca jest profesjonalistą, to konsument nie jest upoważniony do dawaniu mu wiążących wskazówek lub do podejmowania decyzji co do sposobu, techniki czy też procedury wykonywania dzieła. Nie oznacza to jednak, że nie przysługują mu żadne prawa do ingerencji w proces twórczy. Osoba, która zamawia wykonanie jakiegoś dzieła może ocenić czy usługobiorca wykonuje prace w sposób rzetelny czy nie. Może również porównać postęp prac i na tej podstawie oszacować czy przedsiębiorca dotrzyma umówionego terminu.

Pan Bartłomiej szykował się na rowerową wycieczkę po górach . Przed wyjazdem postanowił jednak zadbać o rower i oddał go do specjalistycznego punktu w celu regulacji hamulców. Rower miał być gotowy następnego dnia po południu. Nazajutrz ok. godz. 16.00 Pan Bartłomiej zadzwonił do punktu, żeby zapytać się o parę szczegółów. Okazało się, że rower nawet nie został sprawdzony. Niemożliwe więc byłoby go naprawienie przez godzinę (odbiór był planowany na godzinę 17.00). Widząc tak dalekie opóźnienie w rozpoczęciu prac, Pan Bartłomiej postanowił odstąpić od umowy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

CEKOL

Producent chemii budowlanej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »