| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sądzie > Pozew konsumenta . Co musisz wiedzieć zanim go wniesiesz? – cz. 2

Pozew konsumenta . Co musisz wiedzieć zanim go wniesiesz? – cz. 2

Konsumenci swoich roszczeń przeciwko przedsiębiorcom mogą dochodzić w sądzie. Najczęściej właściwe ku temu będzie postępowanie uproszczone. To oznacza, że pozew powinien być wniesiony na formularzu. Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

Postępowanie uproszczone

Jak zostało to już stwierdzone w części pierwszej, jeżeli nasze roszczenie będzie spełniać odpowiednie przesłanki, sprawa zostanie skierowana z urzędu do postępowania uproszczonego.

Czytaj: Pozew konsumenta. Co musisz wiedzieć zanim go wniesiesz?

Plusem takiej sytuacji jest to, iż postępowanie to jest mniej czasochłonne, niż postępowanie zwykłe. Wynika to jednak z pewnych modyfikacji w odniesieniu do procedury zwykłej, które z jednej strony mają przyspieszyć wydanie wyroku, z drugiej mogą jednak okazać się niespodzianką dla powoda.

Po pierwsze – formularz

Jedną z istotnych modyfikacji jest obowiązek wnoszenia pism na urzędowym formularzu. Jak wynika z art. 505(2) Kodeksu postępowania cywilnego na takim formularzu powinny być wniesione zarówno pozew, jak i odpowiedź na pozew, sprzeciw od wyroku zaocznego oraz pismo zawierające wnioski dowodowe.

Brak takiego formularza uważa się za brak formalny, co spowoduje wezwanie strony wnoszącej (np. powoda) do poprawienia pisma (wniesienia go na urzędowym formularzu) w terminie tygodniowym. Wniesienie go w tym terminie spowoduje, że pismo będzie uznane za wniesione z datą pierwszego pozwu, niemniej jednak taki brak wydłuży czas całego postępowania.

Opłata

Pozew trzeba wnieść na formularzu. Musi być on jednak jeszcze dodatkowo opłacony wedle wysokości wskazanej w ustawie. W postępowaniu opłaty są zryczałtowane. Zgodnie z art. 28 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych pozew o wartości do 2 tys. zł  wymaga opłaty w wysokości 30 zł. Przy wartości przekraczającej 2 tys. zł i nie większej niż 5 tys. zł opłata ta wyniesie 100 zł. Wartość przedmiotu sporu lub umowy w przedziale między 5 tys. a 7,5 tys. zł to już konieczność uiszczenia opłaty w wysokości 250 zł. Jeżeli wartość przekracza 7,5 tys. zł wtedy opłata wyniesie 300 zł.

Zobacz serwis: Konsument w sądzie

Należy pamiętać, iż postępowanie uproszczone dotyczy tylko spraw nie przekraczających sumy 10 tys. zł.

Określenie roszczenia

Niezmiernie istotne jest również określenie roszczenia. W postępowaniu uproszczonym jednym pozwem co do zasady można dochodzić tylko jednego roszczenia. Dochodzenie jednym pozwem kilku roszczeń jest możliwe tylko wtedy, gdy wynikają one z jednej umowy lub z umów tego samego rodzaju.

Konsument nie może zatem dochodzić pozwem kilku roszczeń z których jedno wynika np. z umowy sprzedaży, a drugiej z umowy o dzieło, którą strony zawarły w związku z koniecznością obsługi zakupionego urządzenia.

Zmiana powództwa

Należy pamiętać również o tym, że w ramach postępowania uproszczonego niedopuszczalna jest zmiana powództwa. Tym samym należy dokładnie wskazać nasze żądanie. Konsument nie może zatem w pozwie domagać się wymiany produktu, a gdy to okaże się niemożliwe zmienić na żądanie naprawy wadliwej rzeczy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mira Michalska

Doradca

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »