| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Gdy dostałeś innym model produktu niż zamówiony

Gdy dostałeś innym model produktu niż zamówiony

Kupiłem w sklepie internetowym komputer. W przesyłce znalazłem inny model, z notatką sprzedawcy, iż zamówionego przeze mnie nie ma, więc przesyła mi produkt o podobnych parametrach. Podkreślił też, że jest to świadczenie zastępcze od którego, na podstawie regulaminu nie przysługuje prawo odstąpienia. Co z tym zrobić?

Działania sprzedawcy wyraźnie naruszają prawa konsumenta. Jeżeli sprzedawca nie ma możliwości przesłania zamówionego produktu, kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni.

Prawo odstąpienia

Jeżeli z jakiegoś powodu sprzedawca internetowy nie może dostarczyć towaru, wtedy też jego obowiązkiem jest poinformowanie o tym kupującego. Wraz z tym powinien niezwłocznie, a najpóźniej w terminie 30 dni zwrócić zapłaconą cenę.

W umowie między e-sprzedawcą a konsumentem mogą jednak znaleźć się postanowienia, które dają przedsiębiorcy możliwość spełnienia świadczenia zastępczego, odpowiadającego tej samej jakości i przeznaczeniu oraz za tę samą cenę.

Świadczenie zastępcze zaoferowane przez sprzedawcę powinno mieć taką samą cenę i być takiej samej jakości.

W takiej sytuacji konsument ma jednak prawo do odstąpienia od umowy, wraz ze zwrotem rzeczy na koszt przedsiębiorcy. O takiej możliwości powinien zostać poinformowany przez sprzedawcę. Oświadczenie o odstąpieniu powinno być sporządzone przez kupującego w terminie 10 dni od dnia dostarczenia towaru.

Termin uważa się za zachowany, jeżeli w jego trakcie oświadczenie zostanie wysłane przez kupującego. Nie ma więc znaczenia fakt, iż do sprzedawcy doszło ono po czasie.

Oddanie sprawy do sądu

W sytuacji, gdy sprzedawca nie uznaje odstąpienia konsumenta oraz nie chce zwrócić zapłaconej ceny, ostatecznym wyjściem dla kupującego będzie skierowanie sprawy na drogę sądową. W takiej sytuacji możliwe jest skorzystanie z pomocy Powiatowego (Miejskiego) Rzecznika Konsumentów.

Jeżeli nasze roszczenie dotyczące zwrotu zapłaconej ceny nie przekracza 10 tys. zł, pozew powinien być sporządzony na odpowiednim formularzu, a sama sprawa zostanie rozpatrzona w postępowaniu uproszczonym.

Zobacz też: Konsument w sądzie

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz. U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540).

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »