| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Gdy dostałeś innym model produktu niż zamówiony

Gdy dostałeś innym model produktu niż zamówiony

Kupiłem w sklepie internetowym komputer. W przesyłce znalazłem inny model, z notatką sprzedawcy, iż zamówionego przeze mnie nie ma, więc przesyła mi produkt o podobnych parametrach. Podkreślił też, że jest to świadczenie zastępcze od którego, na podstawie regulaminu nie przysługuje prawo odstąpienia. Co z tym zrobić?

Działania sprzedawcy wyraźnie naruszają prawa konsumenta. Jeżeli sprzedawca nie ma możliwości przesłania zamówionego produktu, kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni.

Prawo odstąpienia

Jeżeli z jakiegoś powodu sprzedawca internetowy nie może dostarczyć towaru, wtedy też jego obowiązkiem jest poinformowanie o tym kupującego. Wraz z tym powinien niezwłocznie, a najpóźniej w terminie 30 dni zwrócić zapłaconą cenę.

W umowie między e-sprzedawcą a konsumentem mogą jednak znaleźć się postanowienia, które dają przedsiębiorcy możliwość spełnienia świadczenia zastępczego, odpowiadającego tej samej jakości i przeznaczeniu oraz za tę samą cenę.

Świadczenie zastępcze zaoferowane przez sprzedawcę powinno mieć taką samą cenę i być takiej samej jakości.

W takiej sytuacji konsument ma jednak prawo do odstąpienia od umowy, wraz ze zwrotem rzeczy na koszt przedsiębiorcy. O takiej możliwości powinien zostać poinformowany przez sprzedawcę. Oświadczenie o odstąpieniu powinno być sporządzone przez kupującego w terminie 10 dni od dnia dostarczenia towaru.

Termin uważa się za zachowany, jeżeli w jego trakcie oświadczenie zostanie wysłane przez kupującego. Nie ma więc znaczenia fakt, iż do sprzedawcy doszło ono po czasie.

Oddanie sprawy do sądu

W sytuacji, gdy sprzedawca nie uznaje odstąpienia konsumenta oraz nie chce zwrócić zapłaconej ceny, ostatecznym wyjściem dla kupującego będzie skierowanie sprawy na drogę sądową. W takiej sytuacji możliwe jest skorzystanie z pomocy Powiatowego (Miejskiego) Rzecznika Konsumentów.

Jeżeli nasze roszczenie dotyczące zwrotu zapłaconej ceny nie przekracza 10 tys. zł, pozew powinien być sporządzony na odpowiednim formularzu, a sama sprawa zostanie rozpatrzona w postępowaniu uproszczonym.

Zobacz też: Konsument w sądzie

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz. U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540).

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Comperia.pl

Porównywarka finansowa nr 1

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »