| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Konsument w sieci > Czy można zwrócić zakupiony w internecie program komputerowy

Czy można zwrócić zakupiony w internecie program komputerowy

Kupiłem program komputerowy w sklepie internetowym. Nie zastanawiałem się zbyt długo nad wyborem ponieważ byłem przekonany, że mogę go oddać ciągu 10 dni. Kiedy odebrałem przesyłkę i sprawdziłem program okazało się, że nie jest to dokładnie czego oczekiwałem. Zwróciłem przesyłkę, ale sprzedawca nie chce jej odebrać. Twierdzi, że w przypadku programów komputerowych prawo do odstąpienia nie przysługuje. Czy to prawda?

Tak. W przypadku umów zawieranych na odległość, czyli bez jednoczesnej obecności dwóch stron, konsument może skorzystać z prawa do namysłu. Jest to podyktowane tym, że przy sprzedaży bezpośredniej istnieje możliwość lepszego sprawdzenia towaru. Natomiast kupując rzeczy za pośrednictwem internetu możemy opierać się wyłącznie na opisie i zdjęciu, które niekiedy nie są zgodne z rzeczywistością. Odstąpienie od umowy jest sposobem na rezygnację z nieodpowiedniego zakupu.

Ten szczególny przywilej niestety nie zawsze nam przysługuje. Istnieją przypadki, w których nie możemy z niego skorzystać. Dotyczy to m.in. zakupu programów komputerowych zapisanych na nośnikach oraz nagrań audio-wizualnych po usunięciu ich oryginalnego opakowania. Oznacza to, że nadal można zwrócić nietrafiony zakup płyty CD z muzyką lub filmy jeżeli nie rozpakowaliśmy ich z oryginalnego opakowania.

Inne przypadki, w których prawa odstąpienia od umowy nie przysługuje:

  • świadczenia usług rozpoczętych, za zgodą konsumenta, przed upływem 10-dniowego terminu na zastanowienie się;
  • umowy dotyczące świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym;
  • świadczenia o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą;
  • świadczenia, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu;
  • dostarczanie prasy;
  • usługi w zakresie gier i zakładów wzajemnych.

Można negocjować ze sprzedawcą i umówić się na zwrot zakupionej rzeczy nawet w wymienionych wyżej przypadkach. Jeżeli jednak strony nie uzgodniły tego wcześniej przyjmuje się, że odstąpienie od umowy nie jest możliwe.

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Dudkiewicz

Doradca podatkowy, agent celny, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »