| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Portugalia

Sprawdź czy prawa konsumentów w innych krajach Unii Europejskiej różnią się od polskich przepisów. Na przykład czy możesz zwrócić towar do sklepu w określonym terminie? Zobacz na co warto zwracać uwagę dokonując zakupów poza granicami Polski.

Portugalia wdrożyła Dyrektywę 1999/44/WE dotyczącą sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji. W wyniku przyjęcia powyższych przepisów minimalny okres gwarancji wynosi w przypadku towarów 2 lata. Przyjmuje się, że każdy brak zgodności, który uwidocznił się w ciągu 6 miesięcy od daty dostawy, istniał w chwili dostawy, o ile nie dowiedziono inaczej. W tym okresie konsument ma prawo do przywrócenia zgodności towaru. Konsument może żądać wolnej od opłat naprawy lub wymiany towaru.

Dobrowolne gwarancje udzielane przez producentów nie mogą ograniczać ustawowych praw konsumentów.

Wymiana towaru

Jeżeli towar nie jest wadliwy, konsumentowi nie przysługuje prawo wymiany. Zależy ona od dobrej woli sprzedawcy. Wymiana towaru jest często stosowana praktyka w dużych sklepach, lecz konsument musi zostać wcześniej poinformowany o takiej możliwości oraz o tym, jaki dowód będzie musiał okazać, gdy poprosi o wymianę towaru, czyli na przykład paragon.

Ceny

Walutą obowiązującą w Portugalii jest euro. Ceny muszą być widoczne, czytelne i przedstawione na tabliczkach, metkach lub w cennikach. Konsument nie może domagać się otrzymania produktu za cenę widniejącą na metce. Wszystkie ceny uwzględniają podatek VAT (po portugalsku IVA). Sprzedawca ma obowiązek wydać konsumentowi paragon.

Podatek

Większość towarów obłożona jest w Portugalii 21% podatkiem od wartości dodanej value added tax – VAT (Imposto sobre o Valor Acrescentado – IVA). Na Maderze i Wyspach Azorskich podstawowa stawka podatku VAT wynosi 15%. Stawka podatku VAT w przypadku niektórych produktów, jak chleb, książki, czasopisma i wybrane leki wynosi 5% lub 12%. (4% i 8% na Maderze i Wyspach Azorskich).

Formy płatności

W Portugalii najpopularniejszymi metodami płatności są gotówką, karty kredytowe i debetowe. Gdy konsument płaci kartą kredytową za stosunkowo drogie towary, może zostać poproszony o okazanie dokumentu tożsamości.

Wyprzedaże

Wyprzedaże odbywają się, co roku w dwóch okresach:

  • wyprzedaż zimowa: 07/01 do 28/02,
  • wyprzedaż letnia: 07/08 do 30/09.

Zdarza się jednak często, że sklepy obniżają ceny również w innych okresach roku.

Typowe godziny pracy sklepów

Poniedziałek – Piątek: 09:00 – 13:00

15:00 – 19:00

Sobota: 09:00/10:00 – 13:00

Centra handlowe:

Codziennie: 10:00 – 23:00/24:00

Typowe godziny pracy banków

Poniedziałek – Piątek: 08:30 – 15:00

Sobota – Niedziela.: nieczynne

Godziny pracy urzędów pocztowych

Poniedziałek – Piątek: 09:00 – 18:00

Sobota – Niedziela: nieczynne

Urzędy pocztowe na lotniskach Lisbon Porto i Faro są czynne również w soboty.

Kaucja

Nie pobiera się kaucji za puszki i plastikowe torby. Natomiast w supermarketach może być pobierana kaucja za niektóre rodzaje butelek.

Informacja turystyczna

www.visitportugal.com

 

 

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

 

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Szlawski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »