| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Zakupy online

Internet zapewnia nam szybkość i komfort nabywania dóbr. Nie wychodząc z domu otrzymujemy dostęp do asortymentu sklepów nie tylko w Polsce, ale również w całym wirtualnym świecie. Zakupy w sieci wymagają jednak nieco innego podejścia niż te tradycyjnie dokonywane w sklepie.

Kupując w nternecie warto wiedzieć zatem na co szczególnie zwracać uwagę, a także - znać swoje prawa. Jako konsument masz prawo do:

  • otrzymania jasnej i pełnej informacji o towarach i usługach, oczywiście - przed złożeniem zamówienia;
  • otrzymania pisemnego potwierdzenia dokonania zakupu; dobrze jest również zaopatrzyć się w jego drukowaną wersję. Nie później niż w chwili dostawy powinniśmy również otrzymać dokument ten w formie pisemnej lub na innym trwałym nośniku;
  • odstąpienia od umowy w okresie min. 7 dni roboczych bądź w czasie dłuższym (w zależności od kraju, w którym robimy zakupy), bez ponoszenia dodatkowych kosztów (ewentualnie z wyjątkiem kosztów dostarczenia towaru).

Wskazówki

Jeżeli nie chcesz, aby Twoje kliknięcie wywołało lawinę niepożądanych zdarzeń, trzymaj się kilku prostych wskazówek. Pierwsza z nich dotyczy sprawdzenia adresu i numeru telefonu sprzedawcy. Błędem jest zakładanie, iż sklep znajduje się w Polsce, na co zdawałby się wskazywać jego adres internetowy, a konkretnie końcówka „pl”.

Bezpieczne płatności

Szukaj witryn oferujących bezpieczne sposoby płatności (a w szczególności bezpieczne połączenia). Formę tą sygnalizuje "ikonka" kłódki na spodzie ekranu monitora, która pojawia się w momencie dokonywania zapłaty. Sprawdź, czy przedsiębiorca stosuje się do reguł polityki prywatności. Dowiedz się ewentualnie, w jakim trybie będzie przetwarzał twoje dane.

Pamiętaj, iż w przypadku umowy on-line nie zawsze możesz cieszyć się pełnią praw konsumenckich. Dla przykładu, prawo odstąpienia od umowy nie dotyczy usług zakwaterowania, transportu oraz ofert turystycznych.

Normy europejskie

Upewnij się, że towar (np. urządzenie elektryczne) odpowiada wymogom obowiązującym w Twoim kraju. Dowiedz się, czy gwarancja sprzedawcy jest honorowana w Twoim kraju oraz czy potencjalny zwrot zakupu będzie stanowił problem.

Sprawdź wysokość dodatkowych kosztów, takich jak podatki, cło, koszty dostawy, przesyłki pocztowej lub paczki.

Dobre praktyki

Dowiedz się, czy przedsiębiorca należy do systemu gwarantującego stosowanie dobrych praktyk. Jeśli tak, będzie Ci łatwiej dochodzić swoich praw. O przynależności do takiego systemu, którym jest na przykład Euro-label, świadczą zazwyczaj oznaczenia graficzne (logo). Jeśli sprawy przybierają mniej korzystny obrót, jak najszybciej powiadom przedsiębiorcę. Złóż skargę na piśmie i umieść w niej informacje dotyczące zakupu oraz sprecyzuj roszczenie.

Przezorny- ubezpieczony

Zachowaj kopię strony internetowej (np. wykorzystując klawisz PrintScreen), umowy, zgłoszenia reklamacyjnego i całej korespondencji prowadzonej z przedsiębiorcą. W przypadku aukcji internetowych pamiętaj, iż zawierasz umowę ze sprzedawcą, nie zaś ze stroną internetową, portal nie może zatem ponosić odpowiedzialności w przypadku problemów z nabytym dobrem.

SPAM

Jeśli chodzi o otrzymanie spam (nie zamówiona informacja handlowa), musisz uprzednio przystać na otrzymanie takiej informacji. Pamiętaj, iż wyrażeniem zgody jest także zezwolenie domyślne np. przekazanie swojego adresu e-mail. Spam otrzymasz jednak tylko pod warunkiem, iż zasadniczo poinformowano Cię o zamiarze użycia Twojego wirtualnego adresu do celów marketingowych.

Dla swojego dobra korzystaj z usług firm depozytowych (Escrow Companies), polecanych przez organizatora aukcji lub właściciela witryny. Firmy te funkcjonują jako pośrednicy w sprzedażach internetowych - ty wysyłasz im zapłatę, sprzedawca wysyła im towar, oni natomiast przekazują te świadczenia dalej. Zatem otrzymujesz od nich towar, sprzedawca natomiast odpowiednią sumę pieniędzy.

Termin na odstapienie od umowy w innych krajach

 

Państwo

Sprzedaż na odległość

Belgia

7 dni roboczych

Cypr

14 dni

Dania

14 dni (przedłuża się, jeżeli ostatni dzień wypada w święto państwowe)

Estonia

Przynajmniej 14 dni

Finlandia

14 dni

Francja

7 dni

Niemcy

14 dni

Grecja

10 dni

Islandia

14 dni

Irlandia

7 dni roboczych

Włochy

10 dni roboczych

Litwa

7 dni roboczych

Polska

10 dni

Szwecja

14 dni

Zjednoczone Królestwo

7 dni

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Sklepy KOMFORT S.A.

Sklepy KOMFORT S.A. to największa w Polsce sieć specjalizująca się w sprzedaży pokryć podłogowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »