| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Co nowego > UOKiK: Reader’s Digest łamał prawa konsumentów

UOKiK: Reader’s Digest łamał prawa konsumentów

Przedsiębiorcy nie mogą żądać od konsumentów zapłaty za dostarczone, acz niezamówione towary. Naruszających prawa konsumenta przedsiębiorców czeka kara finansowa ze strony UOKiKu, o czym przekonało wydawnictwo Reader’s Digest Przegląd.

Niezamawiane towary

O tym, że przedsiębiorcy nie tylko nie powinni wysyłać konsumentom niezamówionych towarów, lecz tym bardziej nie mają prawa domagać się zapłaty za nie, użytkownicy Wieszjaka mogli przeczytać wielokrotnie.

Zobacz: Niezamówiona przesyłka – co zrobić?

Przepisy prawa takie sytuacji kwalifikują bowiem jednoznacznie. Zgodnie bowiem z przepisem art. 15 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów spełnienie świadczenia, którego konsument nie zamawiał (przesyłka towaru), następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na odbiorcę żadnych zobowiązań. Konsumenci nie tylko nie muszą płacić za niezamówiony towar, lecz także nie mają obowiązku odsyłać go przedsiębiorcy na własny koszt.

Co więcej takie działanie przedsiębiorcy stanowi nieuczciwą praktykę rynkową, podpada pod przepisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i może stanowić podstawę do nałożenia kary finansowej w związku z naruszeniem zbiorowych interesów konsumentów.

Postępowanie UOKiK

O tym, że niezamówione towary to problem rzeczywisty, a nie tylko wirtualny świadczy jedna z ostatnich decyzji Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na podstawie tej decyzji wydawnictwo Reader’s Digest Przegląd zostało ukarane kwotą 4,3 mln zł m.in. za żądanie od konsumentów zapłaty za niezamówione produkty.

Naruszenie zbiorowych interesów

Jak czytamy w komunikacie Urzędu po przeprowadzeniu stosownego postępowania Prezes UOKiK zakwestionowała dziewięć innych praktyk Reader’s Digest Przegląd. Zarzuty, jakie wymieniono w komunikacie dotyczą m.in. nieinformowania konsumentów w sposób jednoznaczny i zrozumiały o zamiarze zawarcia umowy, czy wprowadzania w błąd konsumentów poprzez wywołanie wrażenia, iż możliwy jest udział wyłącznie w losowaniu nagród bez konieczności złożenia zamówienia.

Jak informuje Urząd decyzja ta nie jest jednak ostateczna, a przedsiębiorca odwołał się do sądu.

Na podstawie: uokik.gov.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jerzy Piskorski

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »