| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Nadużywanie pozycji dominującej

Nadużywanie pozycji dominującej

Posiadanie pozycji dominującej przez podmiot gospodarczy jest dozwolone. Zakazane jest jednak jej nadużywanie. Kiedy będziemy mieli do czynienia z nadużyciem pozycji dominującej?

Podmioty gospodarcze w swoich zachowaniach rynkowych muszą przestrzegać określonych reguł związanych zarówno z ochroną słabszej strony obrotu, czyli konsumenta, jak również z ochroną konkurencji rynkowej. Jedną z takich reguł jest zakaz nadużywania pozycji dominującej. W jakich przypadkach będziemy mieli do czynienia z tego typu praktykami? Jakie praktyczne konsekwencje mogą z tego wynikać dla innych uczestników rynku?

Zobacz: Na czym polega kontrola koncentracji?

Pozycja dominująca

Przepisy dotyczące pozycji dominującej zostały zawarte w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z art. 4 pkt 10 tej ustawy przez pozycję dominującą rozumie się pozycję przedsiębiorcy, która umożliwia mu zapobieganie skutecznej konkurencji na rynku właściwym przez stworzenie mu możliwości działania w znacznym zakresie niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów. Domniemywa się, że przedsiębiorca ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku właściwym przekracza 40 %.

Stwierdzenie, iż dany podmiot posiada pozycję dominującą jest warunkiem wyjściowym do podjęcia działań związanych z nadużywaniem przezeń swojej roli rynkowej. Mówiąc o pozycji dominującej nie mamy tutaj na myśli wyłącznie pojedynczego podmiotu. Pozycja dominująca dotyczy zarówno pojedynczych przedsiębiorców, jak i wspólnie kilku przedsiębiorców(patrz art. 9 ust. 1 ustawy). Mówimy wtedy o kolektywnej pozycji dominującej.

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Nadużywanie pozycji dominującej

Samo posiadanie pozycji dominującej nie jest zakazane. Niedopuszczalne jest dopiero jej nadużywanie, co wynika z art. 9 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Zgodnie z paragrafem 2 tegoż przepisu nadużycie polega w szczególności na:

  • bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nadmiernie wygórowanych albo rażąco niskich, odległych terminów płatności lub innych warunków zakupu albo sprzedaży towarów;

Istnieje w przypadku ekonomicznego uzależnienia konsumentów od podmiotu. Przykładowo może chodzi o komunalne spółki w samorządach, które wobec braku konkurencji narzucają wygórowane ceny konsumentom.

  • ograniczeniu produkcji, zbytu lub postępu technicznego ze szkodą dla kontrahentów lub konsumentów;

W związku ze zwiększonym popytem na dane produkty, dominujący producent obniża produkcję w celu zwiększenia cen produktu.

  • stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji;
  • uzależnianiu zawarcia umowy od przyjęcia lub spełnienia przez drugą stronę innego świadczenia, niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy;
  • przeciwdziałaniu ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji;
  • narzucaniu przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści;
  • podziale rynku według kryteriów terytorialnych, asortymentowych lub podmiotowych.

Zobacz: Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »