| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Za niezamówiony towar nie trzeba płacić

Za niezamówiony towar nie trzeba płacić

Jakiś czas temu odebrałem przesyłkę w której znajdowały się kosmetyki. Problem jest taki, że ich nie zamawiałem. Nadawca stwierdził, że nie przyjmie zwrotu, bo otworzyłem przesyłkę. Skąd jednak miałem wiedzieć co znajduje się w przesyłce?

Takie praktyki są często stosowane przez nieuczciwych przedsiębiorców, którzy chcą w ten sposób wykorzystać niewiedzę konsumentów i zmusić ich do zapłaty za towar, które nie zamawiali. Jest to jednak praktyka, która jest niezgodna z prawem. Nieprawdziwe jest przekonanie, iż w sytuacji otworzenia przesyłki konsument jest zobowiązany do zapłaty za przesłany towar.

Transakcje sprzedaży wysyłkowej opierają się na podstawie umów zawieranych na odległość, czyli bez jednoczesnej obecności obu stron (art. 6 ust. 1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumenta).

Zgodnie z art. 15 tejże ustawy spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań. Oznacza to, że adresat (konsument) w sytuacji, gdy odbierze towar niezamówiony nie ma żadnych obowiązków względem nadawcy. Przede wszystkim nie musi on obawiać się, że będzie zmuszony do zapłaty za towar. Nie jest on również zobowiązany do odesłania towaru sprzedawcy.

Informacje zawarte w ulotkach nadesłanych wraz z towarem, które nakładają na adresata obowiązek odesłania towaru w przypadku braku akceptacji propozycji zawarcia umowy, jak również informujące, iż w przypadku nie odesłania uważa się umowę za zawartą są sprzeczne z art. 15 oraz nie mają mocy wiążącej dla konsumenta.

Nakaz zapłaty

Treść art. 15 oznacza także, że konsument nie powinien się obawiać ewentualnych roszczeń ze strony przedsiębiorcy, który będzie chciał wyegzekwować od nas zapłatę za niezamówiony towar i skieruje do nas przedsądowy nakaz zapłaty.

Takie praktyki często mają na celu przestraszenie konsumenta, w celu przymuszenia go do zapłaty określonej ceny. W sytuacji jednak, gdy towar był przez nas nie zamawiany roszczenia przedsiębiorcy będą bezzasadne.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (ostatnia zmiana: Dz. U. z 2009 r., Nr 201, poz. 1540).

Zobacz także: Prawa konsumenta

Zadaj pytanie: Forum

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jeżeli przyszedł nam towar, którego nie zamawialiśmy, nie mamy obowiązku za niego zapłacić.
Jeżeli przyszedł nam towar, którego nie zamawialiśmy, nie mamy obowiązku za niego zapłacić.

Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Adam Misiński

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »