| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Czy zawsze trzeba iść do serwisu

Czy zawsze trzeba iść do serwisu

Pierwszą myślą jaka pojawia się w przypadku zauważenia, że posiadany przez nas towar jest wadliwy jest: trzeba złożyć reklamacje w serwisie. Ale przecież nie zawsze jesteśmy skazani na gwarancje. Możemy złożyć reklamacje również w sklepie, w którym zakupilismy wadliwy produkt.

Gwarancja

Najpierw należy sprawdzić czy takie uprawnienie w ogóle nam przysługuje. To znaczy czy została nam udzielona gwarancja na dany towar. Pamiętać należy o tym, że gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem woli zamieszczonym w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie. Musi ono zawierać obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego jeśli właściwość danego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Nie można mylić gwarancji z paragonem, który jest jedynie dowodem zakupu.

Następnie należy dokładnie ją przeczytać. To że po trzech naprawach kuchenki mikrofalowej mogliśmy żądać jej wymiany nie oznacza, że taki sam zapis będzie znajdował się w gwarancji udzielonej na telewizor. Ze względu na jej dobrowolny charakter dokumenty gwarancyjne mogą różnić się trochę od siebie pod względem okresu jej trwania, roszczeń jakie przysługują konsumentowi oraz czasy wykonywania naprawy/wymiany.

Gwarantem zazwyczaj jest producent w sporadycznych przypadkach zdarza się aby gwarantem był sam sprzedawca. W gwarancji znajdują się również informacje o tzw. punktach serwisowych, w których reklamacje należy składać. Należy pamiętać, że od gwaranta konsument ma prawo żądać tylko tego co jest określone w dokumencie gwarancyjnym, czyli to do czego zobowiązał się gwarant.

Odpowiedzialność sprzedawcy

Jeśli natomiast okaże się, że na towar, który zakupiliśmy nie posiadamy dokumentu gwarancyjnego – nie popadajmy w panikę. Zawsze można złożyć reklamacje do sprzedawcy z mocy ustawy (ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego).

Sprzedawca jest odpowiedzialny przez 2 lata za towar niezgodny z umową. Niezgodność towaru z umową występuje wtedy, gdy towar nie nadaje się do celu, do jakiego jest zwykle używany oraz gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju. To samo dotyczy sytuacji jeżeli nie odpowiada podanemu przez sprzedawcę opisowi lub nie ma cechy okazanej kupującemu próbki albo wzoru.

Towar niezgodny z umową to również towar, który jest niezgodny z publicznymi zapewnieniami sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela. W każdym z tych przypadków konsument ma dwa miesiące na poinformowanie sprzedawcy o niezgodności, licząc od momentu jej stwierdzenia.

WZÓR REKLAMACJI DO SPRZEDAWCY

Roszczenia jakie przysługują konsumentowi w stosunku do sprzedawcy to wg kolejności:

  • naprawa albo wymiana,
  • obniżenia ceny albo odstąpienie od umowy

Warunkiem dzięki któremu można powołać się na niezgodność towaru z umową jest fakt, iż niezgodność ta miała miejsce w chwili wydania towaru konsumpcyjnego, jedynie ujawniła się w czasie późniejszym.

Sprzedawca może uchylić od obowiązku doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową, jeśli wykaże że konsument o tej niezgodności wiedział w momencie zakupu albo oceniając rozsądnie powinien był wiedzieć.

Zobacz więcej na www.www.infor.pl/prawo/reklamacje

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Sztymelski

Specjalista z zakresu podatków i rachunkowości, księgowy w biurze rachunkowym

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »