| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama

Timesharing

Timesharing oznacza prawo do korzystania z nieruchomości (obiektu turystycznego) hotelu, ośrodka turystycznego, apartamentu, bungalowu itp. w oznaczonym czasie.

Perspektywę skorzystania z tego typu usług, uzyskuje się poprzez zapłatę jednorazowej składki umożliwiającej „nabycie udziału” (albo „wejście do systemu”) w zakresie korzystania z nieruchomości. Ponadto wymaga się corocznej „opłaty członkowskiej” związanej z kosztami utrzymania nieruchomości.

Umowa timesharingu ma zwykle charakter pakietowy. Często jest sprzężona z jeszcze innymi umowami np. kredytu – na sfinansowanie udziału, dodatkowymi usługami turystycznymi w okresie korzystania z nieruchomości, itp. Dodatkowym problemem bywa również zawieranie tejże umowy na odległość.

Timesharing może stanowić atrakcyjną usługę, ponieważ umożliwia tanią i efektywną eksploatacją obiektu objętego udziałami, zapewnia korzystającemu pewność uzyskania zakwaterowania, a także możliwość wymiany między udziałowcami, mającymi prawo timesharingu w różnych atrakcyjnych miejscowościach. Z drugiej jednak strony taki stosunek zobowiązaniowy wiąże się z wieloma „pułapkami” dla konsumenta. Nabywcy – konsumentowi często narzuca się różnego rodzaju uciążliwe klauzule, a zwłaszcza:

  • zakazy odstąpienia od umowy,
  • obowiązki zapłaty w takim wypadku wygórowanego odstępnego lub kary umownej,
  • niejasno przedstawia się koszty partycypacji w utrzymaniu nieruchomości oraz sprawy obligatoryjnych usług dodatkowych, opłat i dopłat, przewiduje się właściwość odległych sądów, co utrudnia konsumentowi realizację jego praw.

Prospekt informacyjny

W przypadku umów typu time-share na przedsiębiorcy spoczywa szeroko pojęty obowiązek informacyjny. Zobowiązania informacyjne są tutaj niezwykle ważne, gdyż problemy, które się rodzą na tle omawianych usług wynikają przede wszystkim z niewiedzy konsumentów co do istoty oferowanych produktów i poddania się często mylącej i wprowadzającej w błąd reklamie firm timesharingowych. Przepisy przewidują dwustopniowy obowiązek informacyjny. Można stwierdzić, że prospekt taki ma fundamentalne znaczenie dla konsumenta, zarówno z prawnego, jak i socjologicznego punktu widzenia.

Obok swojej funkcji informacyjnej, spełnia on też funkcję umowną, a to z uwagi na fakt, że ze względu na rodzaj informacji w nim zwartych, stanowi on integralną część umowy

Jeżeli w państwie zamieszkania nabywcy lub w państwie, którego jest on obywatelem obowiązuje więcej niż jeden język urzędowy, wówczas to osoba zainteresowana wybiera język, w którym prospekt ma być sporządzony. Jeżeli natomiast nabywca mieszka w Polsce, prospekt powinien być sporządzony, co najmniej w języku polskim. Zapewnienie dostępności prospektu jest obowiązkiem przedsiębiorcy. Jest to o tyle ważne, że z chwilą podpisania umowy prospekt staje się jej częścią, dlatego też konsument powinien mieć możliwość wcześniejszego dokładnego zapoznania się z tym dokumentem.

Ponadto, w razie sprzeczności treści umowy z prospektem, strony są związane prospektem, chyba że w umowie zostały dokonane zmiany w następstwie okoliczności, na które przedsiębiorca nie miał wpływu, a nabywca został o nich poinformowany na piśmie przed zawarciem umowy, albo też gdy zostały uzgodnione indywidualnie. Jednakże, w razie gdy prospekt nie został doręczony nabywcy przed zawarciem umowy albo nie został sporządzony we „właściwym języku” wówczas strony są związane wyłącznie umową.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Timesharing to prawo korzystania z nieruchomości w określonym czasie.
Timesharing to prawo korzystania z nieruchomości w określonym czasie.

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jarosz

specjalista ds. controllingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK