| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Timesharing

Timesharing oznacza prawo do korzystania z nieruchomości (obiektu turystycznego) hotelu, ośrodka turystycznego, apartamentu, bungalowu itp. w oznaczonym czasie.

Perspektywę skorzystania z tego typu usług, uzyskuje się poprzez zapłatę jednorazowej składki umożliwiającej „nabycie udziału” (albo „wejście do systemu”) w zakresie korzystania z nieruchomości. Ponadto wymaga się corocznej „opłaty członkowskiej” związanej z kosztami utrzymania nieruchomości.

Umowa timesharingu ma zwykle charakter pakietowy. Często jest sprzężona z jeszcze innymi umowami np. kredytu – na sfinansowanie udziału, dodatkowymi usługami turystycznymi w okresie korzystania z nieruchomości, itp. Dodatkowym problemem bywa również zawieranie tejże umowy na odległość.

Timesharing może stanowić atrakcyjną usługę, ponieważ umożliwia tanią i efektywną eksploatacją obiektu objętego udziałami, zapewnia korzystającemu pewność uzyskania zakwaterowania, a także możliwość wymiany między udziałowcami, mającymi prawo timesharingu w różnych atrakcyjnych miejscowościach. Z drugiej jednak strony taki stosunek zobowiązaniowy wiąże się z wieloma „pułapkami” dla konsumenta. Nabywcy – konsumentowi często narzuca się różnego rodzaju uciążliwe klauzule, a zwłaszcza:

  • zakazy odstąpienia od umowy,
  • obowiązki zapłaty w takim wypadku wygórowanego odstępnego lub kary umownej,
  • niejasno przedstawia się koszty partycypacji w utrzymaniu nieruchomości oraz sprawy obligatoryjnych usług dodatkowych, opłat i dopłat, przewiduje się właściwość odległych sądów, co utrudnia konsumentowi realizację jego praw.

Prospekt informacyjny

W przypadku umów typu time-share na przedsiębiorcy spoczywa szeroko pojęty obowiązek informacyjny. Zobowiązania informacyjne są tutaj niezwykle ważne, gdyż problemy, które się rodzą na tle omawianych usług wynikają przede wszystkim z niewiedzy konsumentów co do istoty oferowanych produktów i poddania się często mylącej i wprowadzającej w błąd reklamie firm timesharingowych. Przepisy przewidują dwustopniowy obowiązek informacyjny. Można stwierdzić, że prospekt taki ma fundamentalne znaczenie dla konsumenta, zarówno z prawnego, jak i socjologicznego punktu widzenia.

Obok swojej funkcji informacyjnej, spełnia on też funkcję umowną, a to z uwagi na fakt, że ze względu na rodzaj informacji w nim zwartych, stanowi on integralną część umowy

Jeżeli w państwie zamieszkania nabywcy lub w państwie, którego jest on obywatelem obowiązuje więcej niż jeden język urzędowy, wówczas to osoba zainteresowana wybiera język, w którym prospekt ma być sporządzony. Jeżeli natomiast nabywca mieszka w Polsce, prospekt powinien być sporządzony, co najmniej w języku polskim. Zapewnienie dostępności prospektu jest obowiązkiem przedsiębiorcy. Jest to o tyle ważne, że z chwilą podpisania umowy prospekt staje się jej częścią, dlatego też konsument powinien mieć możliwość wcześniejszego dokładnego zapoznania się z tym dokumentem.

Ponadto, w razie sprzeczności treści umowy z prospektem, strony są związane prospektem, chyba że w umowie zostały dokonane zmiany w następstwie okoliczności, na które przedsiębiorca nie miał wpływu, a nabywca został o nich poinformowany na piśmie przed zawarciem umowy, albo też gdy zostały uzgodnione indywidualnie. Jednakże, w razie gdy prospekt nie został doręczony nabywcy przed zawarciem umowy albo nie został sporządzony we „właściwym języku” wówczas strony są związane wyłącznie umową.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Nowicki

Członek Zarządu Sembox Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »