| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Twoje prawa > Regulaminy dostawców mediów

Regulaminy dostawców mediów

Regulaminy dostawców mediów mogą zawierać zapisy pozbawiające konsumentów ochrony. Warto na nie zwrócić uwagę, gdy korzystamy z usług dostarczania prądu, gazu czy wody

Niektóre formy zastrzegają w swoich regulaminach zapisy, które stanowią niedozwolone klauzule umowne. Dotyczą one m.in. nałożenia na konsumentów obowiązków, które ograniczają ich prawa. Do najczęściej spotykanych zaliczyć można:

  • konieczność zawiadomienia dostawcy mediów o braku ciepła w terminie niezwłocznym, pod rygorem nie otrzymania upustu za czas niedogrzania;
  • zastrzeżenie, że jeśli w ciągu np. 14 dni konsument nie podważy wysokości otrzymanej faktury, to znaczy, że ją akceptuje;
  • żądanie od konsumenta czterokrotności stawek taryfowych za złamanie umowy i pobór ciepła wbrew umowie; taka sama kara przewidziana była za jego zniszczenie lub uszkodzenie przez odbiorcę.

Wygórowane kary umowne

Powyższe postanowienia znajdujące się w umowie naruszają prawa konsumentów i przepisy prawa energetycznego. Opłaty za zniszczenie licznika i naruszenie umowy nie są niczym innym jak karami umownymi. Zasady prawa cywilnego przewidują możliwość ich zapisania w umowie, jednak nie mogą być one rażąco wygórowane. Nie odzwierciedlają one bowiem rzeczywistych kosztów poniesionych z tego tyłu przez przedsiębiorcę. Ponadto przy nielegalnym poborze ciepła przepisy pozwalają tylko na pobranie należności w dwukrotnej wysokości stawek taryfowych.

Zakład energetyczny może odciąć dopływ energii tylko, gdy odbiorca spóźnia się z zapłatą za pobrane ciepło co najmniej miesiąc po upływie terminu płatności. Najpierw musi jednak poinformować klienta na piśmie o zamiarze wypowiedzenia umowy i wyznaczyć dodatkowy, dwutygodniowy termin do zapłaty zaległych i bieżących należności.

Obniżka ceny za cały czas pobierania usługi o gorszym standardzie

Konsument nie może płacić za świadczenie, którego faktycznie nie pobierał. Ma on prawo żądać rabatu za cały okres, w jakim dostawca energii nie wykonywał umowy w sposób należyty.

Warto również zwrócić uwagę na zastrzeżenia dotyczące bardzo krótkiego okresu analizy i ewentualnej aprobaty faktury przez odbiorcę. W niektórych przypadkach może to powodować brak możliwości złożenia reklamacji.

Zobacz również: Zwróć uwagę na regulamin świadczenia usług

Dostawcy wody

Dość częstą praktyką spotykaną wśród dostawców wody zawierających umowy z konsumentami jest zastrzeżenie dotyczące terminu płatności. Wskazują one określony termin, np. 14 dni licząc od dnia wystawienia faktury, pod rygorem natychmiastowego odcięcia wody. Jest to niezgodne z przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu wodę zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Ze wspomnianych regulacji wynika, że odcięcie wody jest możliwe dopiero wtedy, gdy odbiorca nie zapłaci za 2 pełne okresy obrachunkowe, które następują po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania długu. Jednak dostawca wody ma obowiązek uruchomić zastępczy punkt poboru wody. Dodatkowo konsument musi być poinformowany o zamiarze odcięcia wody minimum 20 dni wcześniej.

W przypadku bloków mieszkalnych odbiorcami są najczęściej wspólnota mieszkaniowa, spółdzielnia, właściciel kamienicy, a nie indywidualny lokator. Można mieć odłączoną wodę nawet wtedy, gdy regularnie płaci się za mieszkanie.

Kradzież wodomierza

Sam sposób ustalania ceny za pobranie określonej ilości wady w przypadku kradzieży albo uszkodzenia wodomierza. Niektórzy przedsiębiorcy ustalają kary maksymalne. Nie biorą natomiast pod uwagę faktycznie poniesionej przez nich strat.

Zobacz serwis: Konsument - usługi

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Jopek

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »