| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Sprzedaż towarów > Czy można uchylić się od skutków błędu

Czy można uchylić się od skutków błędu

Kupiłem od dealera samochód i dopłaciłem 1500 zł tytułem zaliczki za przyczepę. Dopiero w domu dostrzegłem w umowie, że samochód jest o 2 lata starszy niż zapewniał sprzedawca, a cena sprzedaży została ustalona na 3 tys. więcej niż się umawialiśmy i w związku z tym czeka mnie jeszcze dopłata. Chciałem rozwiązać umowę, ale prezes spółki oświadczył, że nie może odpowiadać za zaniedbania pracowników, a mnie podadzą do sądu jeśli nie dopłacę. Co robić?

W przypadku zawarcia umowy pod wpływem błędu co do treści czynności prawnej można uchylić się od skutków tej czynności i zażądać zwrotu pieniędzy.

Trzeba pamiętać o tym, że podpisując jakąkolwiek umowę należy ja dokładnie przeczytać. Jednak osoby, które podpisały umowę działając pod wpływem błędu wywołanego przez drugą stronę albo pod wpływem co najmniej takiego błędnego przekonania, o którym druga strona wiedziała lub powinna wiedzieć, są chronione prawem.

Musi jednak zaistnieć błąd istotny, czyli taki, który uzasadniałby przypuszczenie, że gdyby składający oświadczenie woli nie działał pod wpływem błędu i oceniał sprawę rozsądnie, nie złożyłby oświadczenia tej treści, czyli w tym wypadku nie zawarłby umowy kupna samochodu.

Nie jest natomiast prawdą, że prezes spółki nie odpowiada za działania swoich pracowników. Przepisy stanowią, że osobę czynną w lokalu przedsiębiorstwa przeznaczonym do obsługiwania publiczności poczytuje się w razie wątpliwości za umocowaną do dokonywania czynności prawnych, które zazwyczaj bywają dokonywane z osobami korzystającymi z usług tego przedsiębiorstwa. W związku z tym za skutki jego działania odpowiada osoba reprezentowana.

Podsumowując - można uchylić się od skutków prawnych oświadczenia składającego podpis, czyli konsumenta podpisującego umowę sprzedaży samochodu, jeśli nie wiedział on o błędzie. Można więc wystosować do spółki odpowiednie pismo (unieważniające umowę) oraz zażądać zwrotu pieniędzy i jednocześnie zwrócić samochód. Jeżeli przedsiębiorca się na takie rozwiązanie nie zgodzi można złożyć pozew do sądu powszechnego.

Podstawa prawna:

art. 84, 97 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 z późn. zm).

Zadaj pytanie: Forum

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Stobiecka

Radca prawny, Partner zarządzający kancelarii e|n|w|c

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »