REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto zapłaci za towar zniszczony podczas zakupów? Nie zawsze będzie to klient. Ale czy znasz swoje prawa by odpowiednio reagować?

sklep zakupy klient
Kto zapłaci za towar zniszczony podczas zakupów? Nie zawsze będzie to klient. Ale czy znasz swoje prawa by odpowiednio reagować?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kto zapłaci za towar zniszczony w sklepie podczas zakupów? Nie zawsze będzie to klient. Ale, czy znasz swoje prawa? Kluczowa jest wina i warunki techniczno-organizacyjne panujące w sklepie. Zawsze trzeba zwrócić uwagę na kontekst.

Kto zapłaci za towar uszkodzony w czasie zakupów

Podczas robienia zakupów każdemu może zdarzyć się niemiła sytuacja, której konsekwencją będzie uszkodzenie towaru. Ma to najczęściej miejsce w sklepach z asortymentem spożywczym i dotyczy produktów w szklanych opakowaniach, jednak zdarza się również w placówkach o innym profilu, które sprzedają towar, który łatwo może ulec uszkodzeniu, np. zastawę stołową. Reakcja personelu na tego rodzaju wypadek może być różna. W wielu sklepach wystarczą przeprosiny, pracownik sprząta uszkodzony towar, a strata obciąża sklep, jednak w innych od klienta żąda się pokrycia poniesionych strat. I o ile w przypadku sklepów spożywczych kwota nie musi być w tej sytuacji wygórowana, a klient zainteresowany szybkim załatwieniem sprawy często bez protestu po prostu ją zapłaci, o tyle w przypadku uszkodzenia droższego towaru, jak choćby w przypadku wspomnianego sklepu z zastawą stołową, rozwiązanie problemu może nie okazać się tak łatwe. Po czyjej stronie w takiej sytuacji stoi prawo?

REKLAMA

REKLAMA

Niedbalstwo, działanie umyśle i warunki techniczno-organizacyjne w sklepie

Zgodnie z art. 415 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia. Regulacja ta często jest upraszczana i przyjmuje się, że oznacza, że ten kto wyrządził szkodę, ma obowiązek jej naprawienia. Tymczasem kluczowe jest w tym wypadku odwołanie się przez ustawodawcę do winy. Rozważania teoretyczne na temat winy w rozumieniu tego przepisu mogłyby być bardzo rozbudowane. Na potrzeby analizy omawianego zagadnienia warto jednak je uprościć i wskazać, że aby można było mówić o wystąpieniu winy, w zdarzeniu musiałby wystąpić element działania umyślnego lub niedbalstwa oraz sprzeczności z obowiązującym porządkiem. Tymczasem w większości przypadków, których konsekwencją jest zniszczenie towaru eksponowanego w sklepie, działaniom klientów nie można przypisać takich cech. Dodatkowo na ich korzyść działa również brzmienie art. 5461 § 3 k.c., w którym przewidziano, że sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru rzeczy sprzedanej i sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów. Oznacza to, że sprzedawcę obciąża m.in. obowiązek takiego rozlokowania towaru w sklepie, aby kupujący swobodnie mógł po niego sięgnąć i aby miał możliwość przemieszczania się po sklepie bez ryzyka uszkodzenia znajdującego się w nim towaru. Problem ten ma szczególne znaczenie w dyskontach spożywczych, w których szerokość alejek pomiędzy regałami i rozlokowanie na nich towaru nie pozwalają ani na swobodne przejście, ani tym bardziej na bezkolizyjne przejechanie koszykiem na zakupy. 

Wniosek jest więc taki, że o tym, kto poniesie odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną w sklepie, zdecyduje kontekst konkretnej sytuacji. W jego uchwyceniu mogą być pomocne nagrania z monitoringu działającego na terenie danej placówki. Jeśli bowiem klient zachowywał się zwyczajnie, a szkoda powstała w związku ze sposobem rozlokowania towaru w sklepie, nie ma podstaw do tego, by personel żądał zapłaty za zniszczony towar. Jeśli jednak klient przyczyni się do powstania szkody, np. w złości celowo rzuci towarem, który trzyma w rękach albo wymachuje w sklepie długim parasolem, to jego zachowaniu będzie można przypisać cechy winy, a tym samym, powinien on ponieść odpowiedzialność za powstałą szkodę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Świadczenie wspierające - na jak długo? Przepisy w 2025 i 2026 roku

„Moje orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności zostało wydane na stałe. Zamierzam ubiegać się o świadczenie wspierające. Czy ono również będzie bezterminowe?” – pyta Czytelnik.

Awaria Cloudflare: wiele platform cyfrowych przestało dzisiaj działać

Awaria usługi chmurowej firmy Cloudflare spowodowała dzisiaj problemy techniczne u wielu platform cyfrowych m.in. X, Instagram i OpenAI - wynika z danych strony Downdetector. Użytkownicy zgłaszali także problemy z innymi stronami internetowymi. Firma przekazała, że usterka została już usunięta.

Włodzimierz Czarzasty - kim jest nowy marszałek Sejmu? Ile ma lat

Włodzimierz Czarzasty został nowym marszałkiem Sejmu po Szymonie Hołowni. Kim właściwie jest członek Nowej Lewicy? Ile ma lat? Jakie ma wykształcenie?

Jak polskie miasta dbają o zdrowie swoich mieszkańców? [Indeks Zdrowych Miast]

Jak polskie miasta dbają o zdrowie swoich mieszkańców? Najnowsza, czwarta edycja Indeksu Zdrowych Miast, przygotowana przez ekspertów SGH w Warszawie i UE w Krakowie we współpracy z Grupą LUX MED, przynosi jednoznaczne wyniki: w kategorii Zdrowie najlepiej wypadły Poznań, Warszawa i Rybnik - miasta, które konsekwentnie inwestują w profilaktykę, edukację i zdrowe środowisko życia.

REKLAMA

Koncert chopinowski, czy Chopinowski? Zmiany w ortografii od 2026 roku. Nowe Zasady pisowni i interpunkcji polskiej Rady Języka Polskiego

Rada Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk przygotowała szereg zmian zasad ortografii, które zaczną formalnie obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Ponadto Rada opublikowała – pierwszy raz w swej historii – kompleksowy zbiór wszystkich reguł ortograficznych i interpunkcyjnych pod nazwą „Zasady pisowni i interpunkcji polskiej”. Ten zbiór zasad pisowni i interpunkcji stanie się obowiązujący także z dniem 1 stycznia 2026 roku, łącznie z ww. nowościami.

Włodzimierz Czarzasty nowym marszałkiem Sejmu

Włodzimierz Czarzasty (Lewica) został we wtorek wybrany na nowego marszałka Sejmu. Zastąpił na tej funkcji lidera Polski 2050 Szymona Hołownię.

Pellet Loss Regulation – nowe przepisy unijne nie trafiają w sedno problemu. Główne źródła mikroplastiku to syntetyczne tkaniny i opony samochodowe a nie granulat przemysłowy

W dniu 22 września 2025 r. Parlament Europejski przyjął rozporządzenie mające ograniczyć przedostawanie się do środowiska granulek tworzyw sztucznych – tzw. Pellet Loss Regulation. To ważny sygnał ze strony unijnych instytucji, pokazujący determinację w walce z emisją mikroplastików. W środowisku producentów i przetwórców tworzyw sztucznych, to rozporządzenie ma szerokie poparcie. Budzą się jednak także duże wątpliwości. Oczekiwana od dawna regulacja nie uderza bowiem w główne źródła problemu, a przy tym nakłada kolejne formalne obowiązki na sektor, który już dziś jest jednym z najbardziej regulowanych w Europie.

45. posiedzenie Sejmu [18, 19, 20, 21 listopada 2025]. Transmisja online

Dotychczasowy marszałek Sejmu Szymon Hołownia 13 listopada podpisał rezygnację z funkcji, realizując umowę koalicyjną, zgodnie z którą w drugiej połowie kadencji ma go zastąpić Włodzimierz Czarzasty. Zmiana marszałka ma nastąpić na 45 posiedzeniu Sejmu. Kandydata wybiera się bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy posłów. KO, Lewica, Polska 2050 i PSL popierają Czarzastego, sprzeciw zapowiadają PiS, Konfederacja i Razem.

REKLAMA

PZON: Osoby niepełnosprawne źle oceniają orzeczników. Mają premie za utrącenie niepełnosprawności? Uzdrawiają?

Kolejny list do Infor.pl, w którym osoby niepełnosprawne źle oceniają prace lekarzy orzeczników w PZON – zarzucają im „cudowne uzdrawiania”. Autor listu poszedł jeszcze dalej i stawia retoryczne pytanie „Czy lekarze mają premie za uzdrowienia?”. Oczywiście nie mają takiej premii, ale pokazuje to narastające (w mojej opinii) negatywne oceny co do pracy orzeczników - powszechnie są postrzegani jako osoby odbierające albo zaniżające stopnie niepełnosprawności.

Świadczenie pielęgnacyjne a dodatek pielęgnacyjny – nie myl tych dwóch świadczeń! Jak się pomylisz, stracisz

Wiele osób korzystających z pomocy państwa w związku z niepełnosprawnością lub podeszłym wiekiem słyszało o świadczeniu pielęgnacyjnym oraz dodatku pielęgnacyjnym. Nazwy brzmią podobnie, ale są to dwa zupełnie różne świadczenia – przysługują innym osobom, wypłacane są z innych instytucji i na podstawie innych przepisów. Pomyłka może oznaczać nie tylko stratę czasu, ale także utratę pieniędzy, które faktycznie by się należały. Czym różni się świadczenie pielęgnacyjne od dodatku pielęgnacyjnego, komu przysługuje każde z nich, jak je uzyskać i na co zwrócić uwagę?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA