| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Reklamacja produktów promocyjnych

Reklamacja produktów promocyjnych

Atrakcyjne ceny produktów nie oznaczają pozbawienia klienta prawa do reklamacji. Zasady są takie, jak przy towarze pełnopłatnym. Istnieją od niej jednak wyjątki.

W przypadku obniżenia ceny za pełnowartościowy towar, bez wad konsument ma takie same uprawnienia, jak w przypadku reklamacji towaru nieprzecenionego.

Błąd dotyczący towaru

Sprzedawca lub producent nie może wprowadzać w błąd dotyczący towaru na jego opakowaniu, gdyż dopuszcza się wówczas czynu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie z art. 5 Ustawy z 23. sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, do działań wprowadzających w błąd można zaliczyć rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji lub prawdziwych, ale w sposób mogący wprowadzić w błąd, działanie związane z wprowadzeniem produktu na rynek oraz nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił. Takie wprowadzenie w błąd może dotyczyć pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobów wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech produktów lub usług, a także zatajenie ryzyka, wiążącego się z korzystaniem z nich.

Zobacz serwis: Konsument

Towar dodatkowy

Jeśli przy zakupie określonego towaru, klient otrzymuje w promocji towar dodatkowy za symboliczną cenę i okazuje się, że ma on wady zaburzające jego działanie, może on reklamować go w taki sam sposób, jak towar właściwy. Konsument może odstąpić od umowy, bądź żądać obniżenia ceny. Uprawnienie takie nie przysługuje jednak, jeśli towar zostaje od razu wymieniony. Przy sprzedaży konsumenckiej udzielenie gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta zawarte w dokumencie gwarancyjnym, gdzie zamieszczone są również obowiązki i uprawnienia kupującego. W dokumencie tym muszą być podane podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji oraz stwierdzenie, że na sprzedany towar nie wyłącza ona, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.

Wyłączenie możliwości reklamacji

Jeśli przy dokonywaniu zakupu klient zostanie poinformowany o wadzie towaru, nie ma możliwości reklamacji. Towaru przecenionego ze względu na wadę zasadniczo nie można również zwrócić.

Udowadnianie swoich racji

Kiedy cechy zakupionego towaru nie odpowiadają jego właściwościom, klient może zgłosić jego reklamację. Wówczas sprzedawca zobowiązany jest ustosunkować się do zgłaszanych zarzutów w terminie 14 dni, a jego milczenie oznaczało będzie, iż uznaje żądanie kupującego. Gdy towar jest niezgodny z umową, nie ma potrzeby udowadniania jego wad. Przepisy przewidują domniemanie, iż jeśli niezgodność towaru z umową stwierdzona została przed upływem sześciu miesięcy od wydania produktu kupującemu, to zgłaszana wada istniała już przy zakupie. Zatem po upływie tego czasu konsument musi wykazać, że towar był wadliwy już w chwili zakupu.

Zobacz serwis: Reklamacje

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »