| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Praca > Zasiłki > Zasiłek chorobowy > Kiedy osoba, która uległa wypadkowi przy pracy ma prawo do zasiłku chorobowego

Kiedy osoba, która uległa wypadkowi przy pracy ma prawo do zasiłku chorobowego

Osoby ubezpieczone, które uległy wypadkowi przy pracy są w szczególny sposób uprawnione do otrzymania świadczeń. Otrzymują świadczenia z ubezpieczenia chorobowego i wypadkowego.

Ubieganie się o świadczenie

Osoba, która stała się niezdolna do pracy w wyniku wypadku przy pracy ma prawo m.in. do zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego. Zasiłek taki przysługuje bez okresu wyczekiwania, już od pierwszego dnia podlegania ubezpieczeniu wypadkowemu.

Wysokość zasiłku chorobowego z ubezpieczenia wypadkowego wynosi 100% podstawy wymiaru.

Podstawę wymiaru zasiłku stanowi kwota będąca podstawą wymiaru składek danej osoby na ubezpieczenie wypadkowe.

Ubiegając się o zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego musimy okazać:

  • zaświadczenie lekarskie o czasowej niezdolności do pracy wystawione na druku ZUS ZLA,
  • protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy lub karta wypadku,
  • zaświadczenie lekarskie o związku niezdolności do pracy z wypadkiem przy pracy w przypadku, gdy niezdolność do pracy jest skutkiem późniejszych następstw wypadku przy pracy
  • zaświadczenie płatnika składek na druku ZUS Z-3 dla pracownika albo ZUS Z-3a w przypadku innego ubezpieczonego niż pracownik, jeżeli o zasiłek wnioskujemy do ZUS-u.

Dokumentowanie prawa do zasiłku

Zdarzenie uznaje się za wypadek przy pracy na podstawie ustalenia jego okoliczności i przyczyn.

Jeżeli wypadkowi uległ ubezpieczony będący pracownikiem, dokonaniem tych ustaleń oraz sporządzeniem protokołu powypadkowego zajmuje się pracodawca (powołany przez niego zespół powypadkowy).

Osoby niebędące pracownikami, które w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu uległy wypadkowi, zgłaszają wypadek odpowiednim podmiotom (podmiotom na rzecz których wykonują prace – np. zleceniobiorca zleceniodawcy lub płatnikowi zasiłku – np. osoba prowadza działalność odpowiedniej jednostce ZUS właściwej ze względu na siedzibę prowadzenia działalności), które dokonują ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy w karcie wypadku.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

RynekPierwotny.pl

Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »