Dla linii lotniczych pasażer biznesowy to najlepszy klient, choć wymagający. Specjalnie nie zależy mu na cenie biletu, ale bardziej na bezpieczeństwie, punktualności i komforcie podróżowania. Nic dziwnego, że wszyscy przewoźnicy na świecie, łącznie z tanimi liniami, do których ponoć należy przyszłość rynku powietrznego, zabiegają o takich pasażerów, oferując im liczne udogodnienia, gdyż wiąże to ich na dłużej z operatorem.
Należy do nich także największy przewoźnik w Europie, niemiecka Lufthansa, która w ub. roku przewiozła ponad 50 mln pasażerów, z czego ok. 50 proc. to podróżujący właśnie w interesach. Lufthansa od dawna koncentruje się na obsłudze pasażerów biznesowych. Jednym z elementów tej koncepcji jest dywersyfikacja portfolio produktów skierowanych do górnego segmentu rynku. Działania te mają służyć umacnianiu pozycji Lufthansy jako lidera w najwyższym segmencie rynku.
Usługi dla pasażerów biznesowych
Poza innowacyjnym produktem, Lufthansa oferuje bardzo bogatą siatkę połączeń. Dzięki współpracy w ramach sojuszu Star Alliance pasażerowie mogą w bardzo wygodny sposób dotrzeć do 375 miejscowości w 93 krajach.
Ponieważ większość pasażerów Lufthansy stanowią ludzie biznesu, którzy nawet podczas lotu lubią mieć łączność z firmą, Lufthansa jako pierwsza linia lotnicza wprowadziła w maju 2004 r. usługę FlyNet.
Aby zaspokoić potrzeby pasażerów klasy
biznes, na trasach interkontynentalnych skonstruowano nowy fotel – najdłuższy w klasie, gwarantujący wygodny odpoczynek. Dla tych klientów Lufthansy, którzy lubią pracować podczas lotu, nowe fotele w klasie biznes mogą być również przekształcane w indywidualne „miejsca pracy” z wygodnym gniazdem do podłączenia laptopa. Ponadto jest tam również znacznie większy stół do pracy i praktyczna przegroda na laptopa i dokumenty. Indywidualna lampka do czytania zintegrowana z siedzeniem zapewnia właściwe
oświetlenie umożliwiające czytanie dla odpoczynku albo wytężoną pracę.
Lufthansa jest jedyną europejską linią lotniczą, która w klasie biznes na trasach wewnątrz Niemiec i na rejsach europejskich nie oferuje do sprzedaży środkowych miejsc w samolocie. Odnosi się to do wszystkich połączeń między Polską i Niemcami. Dzięki temu pasażerowie klasy biznes mają do 50 proc. więcej miejsca, lepszą kuchnię i serwis na pokładzie, a także więcej miejsca na przechowywanie bagażu.
Ponadto począwszy od lata 2004 r. Lufthansa wprowadziła dla pasażerów klasy biznes: priorytetową odprawę, oddzielną odprawę bezpieczeństwa, a także system przyspieszający otrzymanie bagażu w terminalu.
W grudniu 2004 r. we Frankfurcie nad Menem otworzono specjalny terminal dla pasażerów I klasy. Luksusowa obsługa rozpoczyna się na ziemi we Frankfurcie w nowo wybudowanym terminalu i nowych poczekalniach. Obsługa specjalnych zleceń, przejazd limuzyną bezpośrednio do samolotu, atmosfera luksusu z wyśmienitą restauracją i osobistą obsługą od przyjazdu na lotnisko po odlot czynią podróż pasażerów I klasy komfortową.
W przyszłości Lufthansa będzie pomagać pasażerom I klasy we Frankfurcie w rutynowych czynnościach, towarzyszących przyjazdowi na lotnisko, od zaparkowania samochodu po odprawę, kontrolę bezpieczeństwa i odprawę celną. Wszystko po to, aby oszczędzać czas i uczynić podróż mniej kłopotliwą.
Co to jest FlyNet
System ten gwarantuje szerokopasmowy dostęp do internetu podczas rejsu na wysokości przelotowej (ok. 12 tys. m). Dzięki niemu pasażerowie mogą bezpiecznie łączyć się z serwerem swojej firmy, otrzymywać i wysyłać e-maile.
LOT nie chce być gorszy
– PLL LOT oferuje wiele udogodnień zarówno przed, w trakcie, jak i po rejsie – mówi Piotr Klimiuk z biura rzecznika firmy. Są więc oddzielne stanowiska kontroli na lotniskach zapewniające szybszą i wygodniejszą odprawę, w kabinie biznesowej są większe i wygodniejsze fotele, podwyższony standard serwisu pokładowego (rozbudowane menu i ciepłe posiłki, porcelanowa zastawa). Na rejsach transatlantyckich posiłki serwowane są z karty oraz każdy pasażer otrzymuje poduszeczkę i koc oraz saszetkę zawierającą maszynkę i krem do golenia, szczoteczkę i pastę do zębów, grzebień, skarpety, okulary do spania oraz zatyczki do uszu. Pasażerowie ci mają pierwszeństwo przy opuszczaniu samolotu i dostępie do odbioru bagażu. Większy jest jego limit (30 kg na trasach europejskich) oraz obowiązuje dodatkowa sztuka bagażu podręcznego w locie nad Atlantykiem. Elastyczny system taryfowy umożliwia wygodne planowanie podróży biznesowych. Pasażerowie mogą korzystać z saloników biznesowych na lotniskach. Istnieje też możliwość odprawy przez telefon dla pasażerów odlatujących z Warszawy, o ile podróżują z bagażem podręcznym. Mogą skorzystać z internetowej i telefonicznej rezerwacji, a bilet elektroniczny Etix wystawiany jest równocześnie na krajowe oraz wybrane zagraniczne trasy.
Tanie linie też chcą biznesmenów
Tanie linie, które już podbiły rynek polski i np. na trasie Warszawa-Londyn wożą więcej pasażerów niż tradycyjni przewoźnicy, jak LOT czy British Airways, także liczą na ludzi podróżujących w interesach. – Wiemy, że polscy biznesmeni nie należą do ludzi zamożnych. Dlatego oferujemy im tanie przeloty oraz dużą elastyczność w rezerwacji miejsc bez żadnych dodatkowych kosztów w ramach usługi Wizz Bizz. Na razie stanowią oni 20 proc. wszystkich pasażerów, ale ich liczba szybko rośnie i liczymy, że niebawem dojdzie do ok. 40 proc. – mówi Jozsef Varadi, prezes linii Wizz Air, która obsługuje prawie 40 proc. ruchu tanich przelotów z i do Polski. Wizz Bizz daje możliwość wprowadzenia zmian w rezerwacji aż do północy przed oczekiwanym dniem podróży. Co oznacza, że jeśli klient nie zdąży na samolot z jakiegoś powodu, to może przebukować bilet na inny termin bez żadnej dodatkowej
opłaty. Bilety można rezerwować poprzez
internet przy użyciu kodu rejestarcji firmy. Kod można uzyskać po rejestracji swojej firmy jako klienta biznesowego na wizzair.com.
Lufthansa Private Jet
Dzięki tej usłudze pasażerowie będą mogli odbywać podróż prywatnymi odrzutowcami z ponad 1000 europejskich lotnisk do hubu Lufthansy w Monachium, skąd dalej w klasie I lub biznes mogą podróżować do dowolnego punktu na kuli ziemskiej. Klienci będą mogli dowolnie wybierać lotniska, z których chcą wystartować i porty docelowe, a także ustalać swoje własne rozkłady lotów. W Polsce przez telefon można zamówić taki 7-osobowy odrzutowiec we wszystkich portach międzynarodowych (w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku, Krakowie) i dolecieć stąd na każde 1000 lotnisk Unii oraz Norwegii i Szwajcarii. Przelot zwierający wszystkie opłaty waha się dla pierwszego pasażera od 4,5 tys. do 9,5 tys. euro. Każdy następny płaci już tylko 300 euro. Rejsy można rezerwować od 180 dni do 24 godzin przed startem. – Mieliśmy już wiele pytań od firm w naszym kraju, zainteresowanych tą ekskluzywną usługą – mówi Agnieszka Róg z Sigma International, firmy reprezentującej Lufthansę w Polsce.
Zbigniew Żukowski