REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zrobić, gdy nie stać nas na zapłatę podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Brak pieniędzy na zapłatę podatku nie oznacza jeszcze sytuacji bez wyjścia. Możemy wtedy zawsze składać wnioski albo o rozłożenie na raty zapłaty podatku, albo o odroczenie terminu jego płatności, albo – w wyjątkowych sytuacjach – o umorzenie. To, czy organ przyzna nam rację, zależy często od tego, jak uzasadnimy nasz wniosek.
Gdy nie stać nas na zapłatę podatku, mamy do wyboru trzy możliwości. Możemy, jeśli nie minął jeszcze termin płatności podatku, złożyć wniosek o rozłożenie na raty zapłaty podatku albo o odroczenie terminu płatności. Gdy minął już termin płatności, powinniśmy złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności, lub rozłożenie na raty zaległości podatkowej. Zawsze możemy też próbować uzyskać decyzję o umorzeniu zaległości podatkowej.
Odroczenie terminu albo zapłata na raty
Odroczenie terminu oznacza, że zostaje o­n przesunięty na datę późniejszą niż ta, która wynika z przepisów prawa podatkowego. Odroczenie terminu płatności podatku może nastąpić jedynie przed jego końcowym upływem. A to oznacza, że wniosek o odroczenie terminu płatności powinien być złożony przed upływem tego terminu. Jeżeli wniosek zostanie złożony po terminie, w którym podatek powinien zostać zapłacony, podatnik może wnioskować jedynie o odroczenie terminu płatności zaległości podatkowej. W takim przypadku odroczenie to musi uwzględniać również odroczenie płatności odsetek za zwłokę.
Również rozłożenie podatku na raty to nic innego jak odroczenie terminu płatności podatku. Jest to jednak szczególny rodzaj odroczenia terminu płatności. W tym przypadku podatnik nie tylko zyska odroczenie terminu płatności, ale także podział kwoty podatku na części. Co istotne, rozłożony na raty może zostać nie tylko podatek, ale i zaległość podatkowa.
Nie dla wszystkich ulga
Obie ulgi, bo tak należy je traktować, mogą zostać udzielone podatnikowi dopiero po spełnieniu określonych warunków. Określają je przepisy Ordynacji podatkowej. To z jej przepisów wynika, że podatnik uzyska odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty, jeśli będzie to uzasadnione ważnym interesem podatnika lub ważnym interesem publicznym. Niestety, oba wspomniane pojęcia nie zostały w przepisach jednoznacznie określone. A to pozostawia organom podatkowym spore pole manewru. W końcu pojęcia te można interpretować różnie, w zależności od konkretnych okoliczności. Przesłanka „ważnego interesu podatnika”, uzależniającego rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności, wymaga ustalenia, w jakiej sytuacji majątkowej znajduje się podatnik. A to oznacza, że do ustalenia, czy mamy do czynienia z ważnym interesem podatnika, organ podatkowy powinien sprawdzić przede wszystkim sytuację majątkową podatnika oraz to, jakie skutki dla podatnika i jego rodziny wywołałaby konieczność zapłacenia podatku.
Nowy termin na zapłatę
Jeśli organ podatkowy uwzględni wniosek podatnika, ten musi pamiętać o nowych obowiązkach, przede wszystkim zaś o konieczności zapłacenia podatku w nowym terminie.
Nowym terminem płatności jest dzień, w którym, zgodnie z decyzją, powinna nastąpić zapłata odroczonego podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę albo poszczególnych rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę. Do czasu upływu odroczonego terminu płatności podatku lub terminu płatności raty, odroczony podatek lub rata podatku nie stają się zaległością podatkową.
WARTO WIEDZIEĆ
Żeby organ podatkowy mógł wdać decyzję o odroczeniu terminu płatności podatku albo rozłożeniu na raty, potrzebny jest wniosek podatnika. Gdy wniosku nie ma – nie ma podstawy prawnej do wydania decyzji.
Jeżeli w terminie określonym w decyzji podatnik nie dokonał zapłaty odroczonego podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub nie zapłacił którejkolwiek z rat, na jakie został rozłożony podatek lub zaległość podatkowa wraz z odsetkami za zwłokę, terminem płatności podatku lub zaległości podatkowej objętej odroczeniem lub ratą stają się pierwotne terminy. Oznacza to, że jeżeli nie zostanie dotrzymany termin płatności podatku, wówczas powstaje zaległość podatkowa.
Bez wniosku nie ma ulgi
Żeby w ogóle myśleć o odroczeniu terminu płatności czy o rozłożeniu na raty zapłaty podatku, trzeba najpierw złożyć w urzędzie skarbowym odpowiedni wniosek. Bez wniosku nie ma mowy o uldze. Organ podatkowy sam nie domyśli się, że podatnik nie ma pieniędzy na zapłatę podatku i nie przesunie terminu jego płatności.
We wniosku oczywiście podatnik powinien zamieścić określone informacje. Przede wszystkim powinien sprecyzować swoje żądanie. Powinien wyraźnie zaznaczyć, o jaki rodzaj ulgi się ubiega – czy o odroczenie terminu płatności podatku lub zaległości podatkowej, czy też o rozłożenie na raty. Może zdarzyć się też taka sytuacja, że podatnik będzie ubiegał się o alternatywny wybór ulgi przez organ podatkowy rozpatrujący wniosek.
Podatnik powinien również wykazać przyczyny pozwalające mu na ubieganie się o ulgę. Przyczyną taką jest ważny interes podatnika, który składa wniosek albo ważny interes publiczny.
We wniosku należy również określić termin, do którego odroczenie miałoby mieć miejsce, a w przypadku rozłożenia na raty – liczbę rat, ich wysokość oraz terminy płatności.
Kiedy organ przesunie termin zapłaty
Okolicznościami przemawiającymi za przyznaniem ulgi w postaci rozłożenia na raty podatku lub odroczenia terminu płatności może być poza trudną sytuacją finansową również sytuacja zdrowotna podatnika będąca następstwem zdarzeń losowych uniemożliwiających podatnikowi zapłatę podatku. Organ podatkowy musi jednak pamiętać, że nie można podatnika zbyt pochopnie zwalniać z obowiązku zapłaty podatku. Czyli nawet jeśli wystąpią okoliczności wynikające z ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego, to i tak organ podatkowy nie jest bezwzględnie zobowiązany odroczyć lub rozłożyć zapłatę.
Wyjątkowe kłopoty, wyjątkowa ulga
Odroczenie terminu płatności albo rozłożenie zapłaty podatku czy zaległości podatkowej na raty to ulgi, z których podatnicy chętnie korzystają, zwłaszcza wtedy, gdy mają kłopoty finansowe. Niestety, ulgi te są dobre, w sytuacji gdy kłopoty podatnika mają charakter przejściowy. Jeśli jest inaczej i np. podatnik znajduje się w sytuacji wyjątkowej, gdzie nie ma środków do dalszej egzystencji, odroczenie terminu płatności czy rozłożenie na raty mogłoby okazać się niewystarczające. Dlatego podatnicy mają jeszcze jedną możliwość. Mogą złożyć wniosek o umorzenie zaległości podatkowej. W ten sposób podatnik pozbywa się zupełnie długu. Może o nim zapomnieć. Co więcej, organ umarzając zaległość podatkową umarza również odsetki od tej zaległości. W tym przypadku, podobnie jak wcześniej, potrzebny jest wniosek podatnika. Wniosek oczywiście trzeba uzasadnić. W grę będą wchodziły te same przyczyny, dla których podatnik stara się o wcześniej omówione ulgi, czyli ważny interes podatnika albo interes społeczny. W tym jednak przypadku sytuacja podatnika musi być znacznie poważniejsza. Pamiętajmy też, że o przyznaniu ulgi decyduje sam organ podatkowy, co oznacza, że może przyznać ulgę, ale wcale nie musi tego robić.
Istotne jest jednak to, że umorzenie możliwe jest nie tylko na wniosek. Czasami organ umorzy dług z własnej inicjatywy. Stanie się tak wtedy, gdy:
•  zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty przewyższającej wydatki egzekucyjne;
•  kwota zaległości podatkowej nie przekracza pięciokrotnej wartości kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym;
•  kwota zaległości podatkowej nie została zaspokojona w zakończonym postępowaniu likwidacyjnym lub upadłościowym;
•  podatnik zmarł, nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości niepodlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawił przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 5000 zł, i jednocześnie brak jest spadkobierców innych niż Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego i nie ma możliwości orzeczenia odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej.

Anna Wojda


PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm. ).

UŻYTKOWNICY PYTAJĄ
Czy urząd mógł nie przyznać ulgi
Złożyłem do urzędu skarbowego wniosek o odroczenie terminu płatności podatku wynikającego z zeznania rocznego (okazało się, że muszę dopłacić 250 zł). We wniosku zaznaczyłem, że moja żona straciła właśnie pracę i nie stać nas w tej chwili na zapłacenie nawet takiej kwoty. Niestety, urząd skarbowy odmówił mi przyznania ulgi, uzasadniając to tym, że na pewno posiadam jakieś oszczędności. Czy urząd mógł tak postąpić?

TAK. Decyzja o przyznaniu ulgi polegającej na odroczeniu terminu płatności podatku jest ulgą uznaniową i tak naprawdę decyduje o niej organ podatkowy, który ulgę może przyznać, ale wcale nie musi. O tym, że ulga przysługuje, nie może decydować przekonanie samego podatnika. O istnieniu ważnego interesu podatnika decydują kryteria zobiektywizowane, które są zgodne z powszechnie aprobowaną hierarchią wartości. Poza tym organ podatkowy musi mieć również na uwadze, że względy społeczne wymagają również, żeby zaległości podatkowe były realizowane, a podatnik pochopnie nie był z nich zwalniany. Potwierdza to orzecznictwo sądowe, w tym m.in. wyrok NSA z 21 marca 2001 r. (I SA/Ka 577/00, niepublikowany). Oznacza to, że nawet jeśli wystąpią okoliczności wynikające z ważnego interesu podatnika, to i tak organ podatkowy nie jest bezwzględnie zobowiązany odroczyć zapłatę podatku. Organ podatkowy powinien jednak uzasadnić swoje stanowisko w danej sprawie co – jak wynika z pytania – zrobił, wskazując, że podatnik powinien dysponować oszczędnościami. Podatnik może jednak odwołać się od niekorzystnej dla niego decyzji.
Czy mogę złożyć wniosek o dwie ulgi
Chcę złożyć wniosek o odroczenie terminu zapłaty podatku. Czy mogę we wniosku napisać, na wypadek gdyby organ nie uwzględnił mojej prośby, że może też rozłożyć zapłatę podatku na raty?

TAK. Podatnik może wnioskować w jednym piśmie o dwie ulgi i wskazać organowi możliwość wyboru alternatywnie albo jednej ulgi, albo drugiej.
awoj


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS a umiarkowany stopień niepełnosprawności – świadczenia i prawa w 2025 roku

Masz orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności? W 2025 roku możesz liczyć na wsparcie z MOPS i PCPR, od zasiłków, przez usługi opiekuńcze, aż po dofinansowania z PFRON. Sprawdź, jakie prawa Ci przysługują, ile wynoszą świadczenia i w jakich sytuacjach opiekun może ubiegać się o pomoc finansową. Dzięki aktualnym przepisom osoby z umiarkowanym stopniem nie muszą obawiać się braku wsparci, system oferuje realną pomoc finansową i organizacyjną, która ułatwia codzienne życie i zwiększa samodzielność.

Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

REKLAMA

Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

208 chorób dających bezterminowe orzeczenie o niepełnosprawności 2025 – pełna lista i zasady

Nie każda choroba daje prawo do orzeczenia o niepełnosprawności na stałe. W 2025 roku lista 208 jednostek schorzeń została podzielona na dwie grupy: część daje bezterminowe orzeczenie automatycznie, inne jedynie wskazania do rehabilitacji lub wsparcia czasowego. Sprawdź, jakie są różnice i co zrobić, aby nie stracić prawa do świadczeń.

Znalazłeś pracę, ale ją straciłeś? Nowe przepisy pozwalają bezrobotnym wrócić do zasiłku

1 czerwca 2025 roku weszła w życie nowa ustawa o rynku pracy, która wprowadza zmiany dotyczące powrotu do zasiłku dla bezrobotnych. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba bezrobotna, która podjęła pracę lub rozpoczęła działalność gospodarczą, będzie mogła ponownie ubiegać się o zasiłek, jeśli spełni ustalone kryteria. Jakie? Oto szczegóły.

REKLAMA

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Nowe świadczenie-wynagrodzenie dla każdej kobiety za urodzenie dziecka: od 2 333 do nawet 9 332 zł miesięcznie, które w przyszłości zagwarantuje również emeryturę – na biurku Prezydenta

Od 2 333 zł za urodzenie jednego dziecka do nawet 9 332 zł miesięcznie za urodzenie czworga dzieci – tyle miałoby wynieść nowe świadczenie-wynagrodzenie dla kobiety, która wyda na świat potomstwo, w przyszłości stanowiąc również podstawę jej emerytury. Jest to postulat petycji, która w dniu 11 sierpnia 2025 r. trafiła na biurko Prezydenta i która ma stanowić rozwiązanie problemu spadku dzietności w Polsce.

REKLAMA