REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyt technologiczny ułatwi inwestycje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Piasecka

REKLAMA

Przedsiębiorca może zaciągnąć kredyt technologiczny na zakup i wdrożenie nowej technologii, na wdrożenie własnej nowej technologii oraz na uruchomienie w oparciu o te technologie produkcji nowych lub zmodernizowanych wyrobów albo świadczenia nowych lub zmodernizowanych usług.

Wniosek o kredyt technologiczny przedsiębiorca powinien złożyć w Banku Gospodarstwa Krajowego. Tam może starać się też o umorzenie części przyznanej kwoty.Takiego kredytu bank nie udzieli jedynie na realizację dużej inwestycji technologicznej lub inwestycji w sektorze hutnictwa żelaza i stali, włókien syntetycznych, górnictwa węgla i rybołówstwa.


Natomiast w przypadku niektórych inwestycji technologicznych kredyt udzielany jest z pewnymi ograniczeniami. Kredytu technologicznego nie otrzyma przedsiębiorca, który: znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej lub prowadzi restrukturyzację z udziałem pomocy publicznej.


Tylko mali i mikroprzedsiębiorcy w takich przypadkach mogą otrzymać kredyt technologiczny.


Udział własny


Aby uzyskać kredyt technologiczny, przedsiębiorca powinien mieć udział własny w finansowaniu inwestycji. Nie może on być mniejszy niż 25 proc. wartości tej inwestycji. Udziałem własnym nie mogą być środki, które przedsiębiorca otrzymał z pomocy publicznej w postaci kredytów, dopłat do oprocentowania kredytów, gwarancji lub poręczeń na warunkach bardziej korzystnych niż oferowane na rynku.


Złożenie wniosku


Aby otrzymać kredyt, przedsiębiorca powinien złożyć wniosek w kwietniu, lipcu i październiku każdego roku kalendarzowego. Wnioski są rozpatrywane według kolejności wpływu.

Do wniosku przedsiębiorca powinien dołączyć następujące dokumenty: aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej, opinię o tym, że inwestycja będzie stanowiła nową technologię, dokumenty potwierdzające udział własny w finansowaniu inwestycji, informację o pomocy publicznej, jaką uzyskał oraz o planowanych wydatkach umożliwiających przedsiębiorcy w przyszłości domagać się umorzenia części kredytu.


Jeżeli przedsiębiorca nie dołączy tych dokumentów, to wówczas bank wezwie go do uzupełnienia braków grożąc przy tym,że w przeciwnym razie pozostawi wniosek bez rozpoznania.


Umorzenie kredytu


Bank może umorzyć część przyznanego kredytu technologicznego. Robi to nie częściej niż dwa razy w roku w ratach w wysokości odpowiadającej 20 proc. wartości netto wykazanej na fakturach dokumentujących sprzedaż towarów i usług powstałych w wyniku inwestycji sfinansowanej z kredytu. Dokumenty te przedsiębiorca powinien okazać w banku wraz z potwierdzeniem, że dokonał zapłaty.


Całkowita kwota umorzenia zależy od wielu czynników. Przede wszystkim nie powinna przekroczyć równowartości w złotych 1 mln euro.W dodatku nie może też być wyższa od 50 proc. wykorzystanego kapitału technologicznego. Jeszcze inne ograniczenia dotyczą inwestycji realizowanych na przykład w Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Warszawie i Poznaniu.


MAŁGORZATA PIASECKA

małgorzata.piasecka@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z 29 lipca 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U. nr 179, poz. 1484 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto [Propozycja Rady Ministrów]

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

REKLAMA

PILNE: Rewolucja w orzekaniu o niepełnosprawności – te zmiany właśnie weszły w życie!

Od 11 czerwca 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące orzekania o niepełnosprawności. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej mają na celu uproszczenie procedur i ograniczenie konieczności częstego odnawiania orzeczeń. Choć część środowisk przyjęła je z ulgą, nie brakuje głosów krytyki i obaw o ich praktyczne skutki.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

REKLAMA