REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma TAXI – czy to się opłaca?

Subskrybuj nas na Youtube
shutterstock
shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Do świadczenia usług przewozu osób taksówkami potrzebne jest pozyskanie licencji z gminy. Tylko osoby o dobrej reputacji mogą otrzymać taki dokument. W jaki sposób można zdobyć licencję? Jak założyć firmę taxi i czy taka działalność się opłaca?

Dokument licencji na przewozy taxi, wystawia: wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Ponadto wnioskujący o licencję musi przedstawić prawo własności do posiadanych na własność lub użytkowanych samochodów osobowych (leasing, wynajem długoterminowy).

Licencji udziela się przedsiębiorcom: osobom fizycznym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, osobom prawnym, osobom zarządzającym spółką jawną lub komandytową.

Główne wymogi stawiane przedsiębiorcom starającym się o licencję to wymóg dobrej reputacji. Wnioskodawca nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne, karno skarbowe, przeciw bezpieczeństwu komunikacyjnemu, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, ochronie środowiska, warunkom pracy. Taksówkarzem nie może zostać osoba, wobec której orzeczono zakaz prowadzenia działalności transportowej.

Sam taksówkarz lub kierowca, nie może mieć żadnych przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy.

Koszty inwestycyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najważniejszym wydatkiem są koszty nabycia nowego lub używanego, ale super sprawnego auta. W kilkuosobowej firmie powinno być kilka takich samochodów osobowych. I tak np. w pięcioosobowym przedsiębiorstwie powinny być w używaniu, co najmniej 3 auta. Im auta są wyższej klasy i dobrych marek, tym można liczyć na większe obroty - twierdzi Zenon Markowski, taksówkarz z Białegostoku.

Szacunkowo wydatki na zakup trzech aut, to około 240 tys. zł. Można takie koszty obejść. Niektóre firmy przewozowe wykorzystują auta osobowe w drodze leasingu lub wynajmu długoterminowego. Korzystają z tego, że opłaty związane z takim nabyciem, są wliczane w koszty pozyskania dochodu.

Do kosztów dochodzą jeszcze: wydatki na paliwo, serwis, ubezpieczenie komunikacyjne i od odpowiedzialności cywilnej taksówkarzy (nie mylić z OC komunikacyjnym). Rocznie tego typu wydatki to około 20 tys. zł dla pięcioosobowej spółki. Do kosztów należy jeszcze dodać zdobycie jednorazowego zaświadczenia o niekaralności, które kosztuje 50 zł.

Uwaga!

Taksówkarz dziennie może zarobić od 100 do 300 zł.

Właściciel firmy taksówkowej lub osoby zatrudnione bezpośrednio do przewozu osób powinny mieć 21 lat i ukończone szkolenie w zakresie ruchu drogowego z uwzględnieniem topografii terenu, na którym będą świadczone usługi. Zaświadczenie o takim szkoleniu nie jest wymagane wobec osób, które mogą pochwalić się, co najmniej pięcioletnią praktyką - taxi.

Duża konkurencja - zyski?

Duża ilość firm przewozowych, szczególnie w miastach wojewódzkich, wymusza na właścicielach kształtowanie niskich opłat za przewozy. Ceny w tym przypadku są bardzo zróżnicowane od 1, 60 zł do 2, 80 zł za 1 km, rzadko do 3 zł.

Większość taksówkarzy nienależących do żadnych korporacjitaksówkowych (z Warszawy, Białegostoku, Krakowa i Poznania),twierdzi, że można dziennie zarobić od 100 do 300zł, rzadko więcej, chyba że trafi się ekstra kurs. Niejest to oszałamiający zarobek, gdy pomyślimy jeszcze, że trzebaczęść zarobionych pieniędzy wydać na serwis, ubezpieczenia ikosmetykę auta. A w przypadku zatrudnienia innych osób dochodząjeszcze koszty wynagrodzenia, w granicach 3 tys. zł brutto dlajednego kierowcy.

Przede wszystkim licencja

Licencję na przewozy taksówkowe udziela się na konkretnesamochody i określony teren: gminę, kilka gmin lub nateren miasta i okolic. Dopuszczalne jest wykonywanie przewozu pozateren określony w licencji.

Licencję na przewozy taksówkowe otrzymuje się po przesłaniu dowójta, burmistrza lub prezydenta, wniosku o wydanie tego dokumentu.Wniosek powinien zawierać:

• Oznaczenie przedsiębiorcy, jego adres i siedzibę,

• Nr. w rejestrze przedsiębiorców lub z gminnejewidencji działalności gospodarczej,

• Określenie rodzaju, zakresu i obszaru prowadzeniausług taksówkowych,

• Rodzaj i liczbę samochodów, które są w dyspozycjifirmy starającej się o licencję

• Czas trwania licencji.

Do wniosku potrzeba jeszcze dołączyć odpis z rejestruprzedsiębiorców lub z ewidencji działalności gospodarczej.Potrzebna jest kserokopia zaświadczenia REGON i NIP. Należydołączyć także zaświadczenie o niekaralności oraz oświadczenie ozamiarze zatrudnienia kierowców z kwalifikacjami i niekaranych.Przedsiębiorca taksówkowy musi przedstawić wykaz samochodów zkserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających auto do ruchu. Wprzypadku, gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem (np.leasingobiorca) należy przedstawić dokument potwierdzający prawo doużywania tych pojazdów.

1. Koszty inwestycyjne (szacunkowe - dla 5 osobowejspółki)

Zakup 3 aut 240 tys. zł *
Serwis i kosmetyka aut 10 tys. zł (rocznie)
Ubezpieczenia komunikacyjne
i OC taksówkarza
10 tys. zł (rocznie)
Zaświadczenie o niekaralności 50 zł *
Szkolenie dla 5 taksówkarzy 5 tys. zł*
Czynsz za garaż lub parking 300 zł (miesięcznie)
Wynagrodzenie dla 5 osób15 tys. zł miesięczni

* - wydatki jednorazowe

Źródło: opracowanie własne

2. Zarobki w pigułce

Usługi przewozu Od 100 do 500 zł dziennie
Usługi przewozu Od 30 tys. zł do 120 tys. zł miesięcznie
Wynajęcie powierzchni wozu
na reklamę zewnętrzną
Około 1, 2 tys. zł miesięczne lub jednorazowo

Andrzej Okrasiński - Portal Skarbiec.biz

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Mojafirma.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Intensywne opady deszczu uszczuplą portfele wielu właścicieli nieruchomości o nawet 10 tys. zł. Kontrolerzy nie będą mieli litości dla Polaków

Ostatnie dni obfitują w gwałtowne zjawiska pogodowe, w tym m.in. w intensywne opady deszczu. Stąd, wiele osób zmaga się z problemem wód opadowych gromadzących się w nadmiarze na ich posesjach. Zagospodarowanie wód opadowych, leży w gestii właściciela nieruchomości. Nie każdy jest świadomy, że za odprowadzanie deszczówki niezgodnie z przepisami, grożą poważne konsekwencje – w tym grzywna w wysokości nawet 10 tys. zł.

Niekorzystna zmiana dla wszystkich emerytów i rencistów: ZUS będzie mógł zażądać zwrotu świadczeń za ostatnie 3 lata! Nowe narzędzie w rękach ZUS, pod przykrywką ułatwienia dla seniorów

Osoba, która wykonuje pracę zarobkową w czasie pobierania emerytury (jeżeli nie osiągnęła jeszcze powszechnego wieku emerytalnego, chyba, że – kontynuuje zatrudnienie u dotychczasowego pracodawcy) lub renty musi mieć świadomość, iż przekroczenie przez nią tzw. limitów dorabiania (do emerytury lub odpowiednio – renty), może skutkować zmniejszeniem przysługującego jej świadczenia, a w określonych okolicznościach – nawet całkowitym zawieszeniem jego wypłacania. Z limitami tymi – związany jest obowiązek corocznego powiadamiania ZUS o wysokości osiąganych przychodów, który ciąży na emerytach i rencistach. W związku z projektem deregulacyjnym rządu – w odniesieniu do większości emerytów i rencistów ma on zostać zniesiony. Okazuje się jednak, że pośredni skutek takiej zmiany, może być dla świadczeniobiorców bardzo niekorzystny.

To pewne: będzie wyższa kwota wolna w PIT i niższy podatek od dochodów. Ceną podatek katastralny czyli nie od metra kwadratowego ale wartości mieszkania i domu?

Podatek katastralny zamiast podatku od nieruchomości? Rząd niezmiennie kwestionuje możliwość wprowadzenia takiej zmiany w podatkach. Jednocześnie jednak sondowane są nieoficjalnie różnie opcje podatku od wartości mieszkania i domu w miejsce obecnie obowiązującego podatku naliczanego dla obywateli nie od wartości nieruchomości, ale od jej metrażu.

Ponad 1700 złotych bez względu na staż pracy. Ta podwyżka już weszła w życie

Bon na zasiedlenie bez limitu wieku, rejestracja na podstawie miejsca zamieszkania, a nie adresu zameldowania, takie zmiany przyniosły bezrobotnym nowe przepisy, jakie z początkiem czerwca zaczęły obowiązywać w urzędach pracy. To nie wszystko. Rewolucja dotyczy także wypłaty zasiłku.

REKLAMA

Czy 13.07.2025 r. jest niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Połowa lipca zbliża się szybko, wakacje i urlopy w pełni. Pogoda dziś też sprzyjająca bardziej zakupom niż relaksowi. A czy jutro w niedzielę 13 lipca będzie odwrotnie: niedziela handlowa na zakupy czy zakaz handlu za to pogoda zachęcająca do korzystania z lata i wakacji. Czy jutro zakupy w dowolnym sklepie: Lidl, galeria handlowa czy tylko Żabka?

Wyższe wynagrodzenia w budżetówce od 2026 r. Pracodawcy chcą większej podwyżki dla pracowników

Płaca minimalna w 2026 r. wzrośnie o 3%, ale w budżetówce podwyżka powinna być wyższa. Pracodawcy chcą wyższych wynagrodzeń w sferze budżetowej, aby jakość usług publicznych również rosła.

Pytania online na aplikację komorniczą. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2024 r.] cz. III
Przed nami kolejnych 25 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów komorniczych. W następnych częściach będziemy przedstawiać pozostałe pytania.
Emerytura dla nauczyciela 2025 – które rozwiązanie wybrać? ZUS podpowiada

Nauczyciele, którzy chcą zakończyć aktywność zawodową mają do wyboru kilka możliwości – od powszechnej emerytury, przez wcześniejsze przejście na świadczenie z Karty Nauczyciela, aż po tzw. nową emeryturę nauczycielską. Wybór zależy m.in. od wieku, stażu pracy i spełnienia określonych warunków.

REKLAMA

100 zł miesięcznie dodatku do energii elektrycznej dla tej grupy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wnioski można składać od 11 lipca 2025 r.

Od 1 lipca 2025 roku więcej osób będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Aktywny samorząd”, Obszar E. Wsparcie w formie dodatku na opłaty za energię elektryczną przysługuje osobom korzystającym z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA