REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie prawa ma kontrolowany podatnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Tałasiewicz
Agnieszka Tałasiewicz

REKLAMA

Fiskus może w ciągu 5 lat od złożenia zeznania podatkowego podjąć czynności kontrole. W trakcie kontroli organ ma szerokie uprawinienia do wkraczania w życie osobiste kontrolowanego. Podatnik nie jest jednak pozbawiony praw. 



O prawa podatnika zapytaliśmy specjalistę od prawa podatkowego - panią Agnieszkę Tałasiewicz:


Czy można określić prawa kontrolowanego

Czy kontrolowany może mieć wpływ na przebieg kontroli ?

Tak

Kontrolowany ma prawo uczestniczyć we wszystkich czynnościach kontrolnych osobiście lub przez wyznaczonego pełnomocnika. Kontrolowany powinien być również powiadomiony o miejscu i terminie przeprowadzania przesłuchań świadków, biegłych lub oględzin w sposób umożliwiający kontrolowanemu udział w przeprowadzeniu tych przesłuchań. Prawo daje więc szereg uprawnień kontrolowanemu, kluczowe jest jednak, aby ten z nich korzystał. Kontrolowany powinien aktywnie uczestniczyć w kontroli, monitorować jej przebieg i wykazywać inicjatywę. Nie powinno być tak, aby podatnik doprowadził do sytuacji, iż jest zaskoczony zawartością protokołu z kontroli.


Czy potrzebne jest upoważnienie do kontroli

Czy kontrolerzy muszą okazać jakieś dokumenty, rozpoczynając kontrolę ?

Tak

Kontrola podatkowa jest przeprowadzana na podstawie imiennego upoważnienia udzielanego przez naczelnika US tak więc wchodząc do firmy bądź mieszkania podatnika, kontrolerzy muszą doręczyć kontrolowanemu (w przypadku osób prawnych będzie to osoba uprawniona do reprezentowania spółki) takie upoważnienie, a także powinni okazać legitymację służbową. Rozpoczęcie czynności kontrolnych bez stosownego upoważnienia, a jedynie na podstawie legitymacji służbowej może nastąpić wyłącznie w nadzwyczajnych przypadkach w szczególności, gdy istnieje ryzyko utraty materiału dowodowego lub też podejrzenie popełnienia przestępstwa.


Czy potrzebne są dokumenty

Czy można wcześniej ustalić zakres kontroli ?

Tak

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, iż kontrolujący mogą żądać dokumentów tylko w takim zakresie, jaki wynika z upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Innymi słowy nie mają prawa żądać dokumentów nieobjętych czy też niedotyczących zakresu kontroli. Kontrolujący mają prawo żądać wszelkiego rodzaju dokumentów, mają prawo żądać udostępnienia akt, ksiąg, a także pobierania danych w formie elektronicznej. Należy również pamiętać o generalnej zasadzie, iż podatnicy zobowiązani są przechowywać wszystkie dokumenty dotyczące nieprzedawnionych zobowiązań podatkowych. To znaczy, że do końca tego roku należy przechowywać dokumenty od roku 2001 w zakresie podatku dochodowego i od grudnia 2002 w zakresie VAT.


Czy trzeba składać wyjaśnienia

Czy w trakcie kontroli można poprosić o czas potrzebny do przygotowania wyjaśnień ?

Tak

W pierwszym rzędzie należy pamiętać, iż podatnicy mają obowiązek udzielania wyjaśnień czy udostępniania dokumentów kontrolującym. Z uwagi na to, że wyjaśnienia te mogą mieć duże znaczenie dla ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy, ważne jest, aby były udzielane przez osoby upoważnione, które posiadają odpowiednią wiedzę do wyjaśnienia danej kwestii. Aby móc udzielać precyzyjnych odpowiedzi, trzeba być nie tylko dobrze przygotowanym, ale przede wszystkim, co wydaje się oczywiste, a nie zawsze ma miejsce w praktyce, należy dobrze zrozumieć pytania. Nie jest niestosowne poproszenie o czas na przygotowanie odpowiedzi. Warto pamiętać, że zadawanie pytań nie jest wyłącznie domeną kontrolujących i nic nie stoi na przeszkodzie, aby podatnicy w trakcie kontroli też korzystali z tej możliwości.



Agnieszka Tałasiewicz

partner w Zespole Postępowań Podatkowych i Sądowych, Ernst & Young

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA