REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znikną kolejki po bezpieczne podpisy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska

REKLAMA

Firmy zatrudniające ponad pięciu pracowników będą musiały kupić urządzenia do bezpiecznego podpisu dopiero po upływie ważności podpisów niekwalifikowanych wydawanych przez ZUS.

• Od 21 lipca tego roku firmy zatrudniające więcej niż pięciu pracowników, przekazując dokumenty do ZUS, będą musiały korzystać z bezpiecznego podpisu elektronicznego. Czy rząd zamierza im pomóc?

REKLAMA

- Nie przesuniemy wejścia w życie przepisu nakładającego taki obowiązek. Zależy nam jednak na tym, aby wszyscy przedsiębiorcy mogli zaopatrzyć się w bezpieczny podpis elektroniczny. Dlatego w zespole, w skład którego wchodzą przedstawiciele: Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Gospodarki i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, rozważamy możliwość wprowadzenia okresu przejściowego.

• Co to oznacza w praktyce?

- Jedną z rozważanych przez zespół możliwości jest naturalna wymiana certyfikatów niekwalifikowanych na kwalifikowane, polegająca na zastępowaniu obecnie używanych podpisów na podpisy bezpieczne z chwilą utraty ważności tych pierwszych. ZUS raz na rok wszystkim firmom korzystającym z programu Płatnik wydaje certyfikaty niekwalifikowane. Miesięcznie - około 20 tys. takich podpisów. Certyfikaty ważne są przez rok, a po upływie tego terminu są odnawiane. Na przykład certyfikat niekwalifikowany wydany w styczniu 2008 r. będzie ważny do stycznia następnego roku. W okresie przejściowym firmy, które nie zdążą zakupić bezpiecznego podpisu, będą mogły korzystać z podpisów z niekwalifikowanym certyfikatem, wydanych przed 21 lipca 2008 r. aż do czasu wygaśnięcia ich ważności. Po upływie terminu ważności certyfikatu niekwalifikowanego przedsiębiorcy będą zobowiązani stosować w kontaktach z ZUS tylko bezpieczny podpis elektroniczny. Takie rozwiązanie spowoduje, że nie będzie godziny zero dla wszystkich firm. Proces przechodzenia od podpisu niekwalifikowanego do bezpiecznego odbywać się będzie w łagodny sposób.

REKLAMA

• Obowiązek jednak pozostanie. Czy jest to konieczne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dokument elektroniczny podpisany za pomocą certyfikatu kwalifikowanego jest równoważny pod względem skutków prawnych z dokumentem podpisanym własnoręcznie. Ma on uniwersalne zastosowanie i może być wykorzystywany do podpisywania dokumentów w kontaktach nie tylko z ZUS, natomiast podpisem z certyfikatem niekwalifikowanym wydanym przez ZUS można posługiwać się wyłącznie w kontaktach z tą instytucją. Zdaję sobie sprawę, że bezpieczny podpis elektroniczny nie ma jeszcze zbyt wielu zastosowań. Jestem jednak przekonany, że ich liczba będzie dynamicznie wzrastać. Przykładowo podmioty posiadające bezpieczny e-podpis będą mogły korzystać z procedur elektronicznych związanych z transgranicznym świadczeniem usług na terenie całej Unii Europejskiej. Już dzisiaj przedsiębiorcy mogą podpisać elektroniczne faktury, deklaracje podatkowe VAT, CIT, PIT. Obecnie przygotowywane są także nowe projekty ustaw, które rozszerzą możliwość wykorzystania bezpiecznego e-podpisu. Za jego pomocą będzie można uzyskać numer REGON oraz wpis do ewidencji działalności gospodarczej. W tym przypadku nie będzie za to pobierana opłata.

• Firmy domagają się wprowadzenia e-pieczątek. Kiedy będzie można z nich korzystać?

- Przygotowujemy nowelizację ustawy o podpisie elektronicznym, która rozszerza katalog usług bazujących na technologii podpisu elektronicznego. Wprowadzi ona m.in. możliwość posługiwania się przez osoby prawne pieczęcią elektroniczną. Nowelizacja powinna być gotowa w II połowie roku. Jednak sama zmiana ustawy nie wystarczy do upowszechnienia e-podpisu. Równolegle musi następować wzrost liczby usług świadczonych drogą elektroniczną, w których będzie wykorzystywany podpis cyfrowy. Niezbędne są także działania informacyjne, wyjaśniające zalety jego stosowania oraz sposób użycia.n

Fot. Wojciech Górski

Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki. Absolwent Wydział Mechatroniki Politechniki Warszawskiej. Od 1999 do 2007 roku dyrektor Biura Teleinformatyki w Agencji Rynku Rolnego

Rozmawiała BOŻENA WIKTOROWSKA

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA