REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma do pilnego dokończenia

REKLAMA

Niedawne przyznanie górniczych przywilejów emerytalnych dowodzi, że reforma polskiego systemu emerytalnego jest jeszcze niedokończona. Kolejne rządy zwlekają z przeprowadzeniem odpowiednich zmian i domknięciem systemu jako całości.
Reforma systemu ubezpieczeń społecznych odzwierciedla cechy naszego charakteru. Umiemy się zmobilizować, ale różnie bywa z doprowadzeniem konkretnych kwestii do końca. Reforma wprowadzona w 1999 r. i uznawana za jedną z nowocześniejszych oraz odpowiadająca na zmiany demograficzne i społeczne równocześnie pozostaje, już od 7 lat, niedokończona.
Konieczne pomosty
Górnicy protestowali, obawiając się, że będą pracować do 65 lat – podkreślali związkowcy podczas lipcowej bitwy o emerytury. Argument ten nie jest do końca prawdziwy. Obecne przywileje obowiązują do końca 2006 r. jest więc czas na przyjęcie nowych rozwiązań. Zawierał o­n jednak element odzwierciedlający szarą rzeczywistość. Wszystkie rządy odkładały uchwalenie ustawy o emeryturach pomostowych, dającej pracownikom zatrudnionym w szczególnych warunkach prawo do przejścia na emeryturę w obniżonym wieku i gwarantującej zachowanie praw nabytych. Im bliżej 2007 r., tym bardziej robi się nerwowo. A właśnie spokoju trzeba, aby wypracować rozwiązanie trwałe, a nie przejściowe lub co gorsza uchwalać je po gwałtownych ulicznych protestach. Dobrze więc, że Platforma Obywatelska, prawdopodobnie współtwórca przyszłego rządu, zapowiada, iż ustawa o emeryturach pomostowych będzie jedną z pierwszych uchwalonych po wyborach.
Co jeszcze pozostaje do zrobienia
• wprowadzenie emerytur pomostowych,
• przesądzenie o sposobie wypłaty emerytur z II filara,
• reforma rolniczego systemu ubezpieczeń emerytalno-ren- towych,
• rozwój III filara,
• wprowadzenie elastycznego wieku emerytalnego i/lub podniesienie wieku emerytalnego kobiet,
• powołanie aktuariusza krajowego.
Gra o wielkie pieniądze
To będzie wielka gra o wielkie pieniądze – ocenia zbliżający się moment wprowadzania rozwiązań dotyczących wypłaty emerytur z II filara były minister polityki społecznej Krzysztof Pater. Wypłaty te rozpoczną się w 2009 r. i choć na początku nie będą o­ne duże, to już za 30 lat nowe emerytury otrzyma prawie 400 tysięcy osób. Ich roczna wartość wyniesie ponad 54 mld zł. Instytucje je wypłacające mogą liczyć na 4,5 mld zł do 5 mld zł opłat rocznie.
Ze względu na wielkość tego rynku, jego bezpieczeństwo i koszty trzeba dobrze przemyśleć, kto ma wypłacać emerytury.
Rolnicza pętla zadłużenia
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego 95 proc. wypłacanych przez siebie świadczeń finansuje nie ze składek rolników, ale dotacji budżetowej (prawie 15 mld zł w tym roku), czyli z kieszeni podatników.
System ten wymaga gruntownej reformy. Bardzo niska składka, łatwość uzyskania prawa do świadczenia i wejścia do systemu (wystarczy posiadać kawałek ziemi) powoduje, że wiele osób nie mających z rolnictwem nic wspólnego ubezpiecza się w KRUS. Najgorsze jest jednak to, że państwo, zgadzając się na opłacanie minimalnych składek i obiecując wypłatę świadczeń, ogromnie zadłuża przyszłe pokolenia. Ponieważ świadczenia w większości wypłaca budżet, to przyszli podatnicy poniosą koszty obecnych rozwiązań.
Samozatrudnieni na własne ryzyko
Niedawno toczyła się batalia o wysokość składek na ZUS opłacanych przez prowadzących działalność gospodarczą. Rząd upierał się, aby różnicować je w zależności od osiąganego dochodu firmy. Argumentował, że istnieje niebezpieczeństwo, iż do emerytur przedsiębiorców dopłacą podatnicy (dopłata do tzw. emerytury minimalnej). Przedsiębiorcy odpowiadali, że opłacając zryczałtowane składki, nadwyżki dochodu mogą inwestować. Nie ma też zagrożenia, aby podatnicy w przyszłości dopłacali do ich emerytur, gdyż nie mają żadnych przywilejów i przechodzą na świadczenia najpóźniej ze wszystkich grup zawodowych. Uzbierają więc środki zapewniające minimum.
W przyszłości, gdy sytuacja na rynku pracy zdecydowanie się poprawi, można rozważyć zmiany w sposobie opłacania składek przez samozatrudnionych (aby wykluczyć konieczność dopłat do ich świadczeń). Jednak osób decydujących się prowadzić na własne ryzyko biznes nie powinno zmuszać się do opłacania składek proporcjonalnie do dochodu.
Mundurowi do apelu
Wiele kontrowersji wzbudza możliwość przechodzenia na wcześniejsze emerytury (np. już po 15 latach pracy) przez tzw. służby mundurowe. Innym problemem jest fakt, że nie opłacają o­ni składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe. Co prawda nie obciążają obecnego budżetu państwa, jednak rosną jego zobowiązania na przyszłość (po przejściu na świadczenia). Mundurowi są też tym samym zdani na łaskę ustawodawcy. Nie posiadając kapitału emerytalnego, od którego ma zależeć wysokość ich świadczenia (jak w systemie powszechnym), mogą stać się ofiarą np. gier politycznych czy kryzysu finansów publicznych.
Co z III filarem
Należy też przemyśleć i rozważyć np. możliwość wprowadzenia większych zachęt fiskalnych, a więc rozwój tzw. III filara emerytalnego. Dodatkowe formy oszczędności na emeryturę (pracownicze programy emerytalne oraz indywidualne konta emerytalne) znalazły dotychczas uznanie wśród zaledwie garstki pracujących.
Wyczekiwany epilog
Dokończenie reformy emerytalnej jest niezbędne. Konsekwencje jego braku uzmysławiają ostatnie wydarzenia pod Sejmem. Stworzony podsystem dla górników skutkuje ogromnymi kosztami i zaburza logikę reformy, gdzie wysokość świadczenia ma zależeć od poniesionych kosztów. Niedokończenie reformy grozi m.in. tym, że w ślad za górnikami pójdą kolejne grupy zawodowe.
Bartosz Marczuk
OPINIE
prof. Marek Góra, współtwórca systemu emerytalnego
Pilnie trzeba załatwić trzy kwestie. Po pierwsze, uchwalić ustawę o emeryturach pomostowych. Jest o­na już gotowa i przypuszczam, że uda się to zrobić szybko, uchylając równocześnie złe rozwiązania przyjęte ostatnio przez Sejm po zamieszkach górników. Po drugie, należy wprowadzić rozwiązania regulujące sposób wypłaty emerytur z OFE. Po trzecie, trzeba przesądzić o powołaniu aktuariusza krajowego po to, aby stał się o­n strażnikiem finansów państwa. Będzie o­n liczył, ile kosztują rozwiązania przyjmowane przez polityków i zwracał uwagę na bezwzględną konieczność określania źródeł ich finansowania. Trzeba też zreformować system ubezpieczeń rolniczych przez włączenie rolników do systemu powszechnego. Konieczne są też zmiany w systemie rentowym – należy zbadać prawo do pobieranych rent.
Paweł Pelc, były wiceprezes Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi, wiceprezes Stowarzyszenia Rynku Kapitałowego UNFE
Do najpilniejszych zadań zaliczam emerytury pomostowe i przesądzenie o sposobie wypłaty świadczeń z II filara. Uchwalenie pomostówek, zwłaszcza w kontekście uchwalonych niedawno tzw. świadczeń górniczych, to zadanie absolutnie priorytetowe. Trzeba uregulować sposób przechodzenia na emeryturę zatrudnionych w szczególnych warunkach w sposób systemowy i całościowy, aby nie groziło nam załamanie systemu emerytalnego. Nowa ustawa powinna też uchylić niedawno uchwalone przepisy. Równie pilna jest konieczność przesądzenia o sposobie wypłaty emerytur z II filara. Zbliża się 2009 r., gdy rozpocznie się wypłata emerytur z OFE, a w miarę upływu czasu instytucje je wypłacające będą dysponować gigantycznymi środkami. Trzeba więc sposób wypłaty dobrze przemyśleć i solidnie przygotować. To wymaga czasu. Należy też zająć się systemem emerytur rolniczych, który powinien docelowo być zbilansowany, tj. świadczenia powinny być finansowane głównie ze składek. Trzeba też rozważyć odbiurokratyzowanie IKE i usunięcie wprowadzonych w 2004 r. ograniczeń dotyczących PPE.


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA