REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma do pilnego dokończenia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niedawne przyznanie górniczych przywilejów emerytalnych dowodzi, że reforma polskiego systemu emerytalnego jest jeszcze niedokończona. Kolejne rządy zwlekają z przeprowadzeniem odpowiednich zmian i domknięciem systemu jako całości.
Reforma systemu ubezpieczeń społecznych odzwierciedla cechy naszego charakteru. Umiemy się zmobilizować, ale różnie bywa z doprowadzeniem konkretnych kwestii do końca. Reforma wprowadzona w 1999 r. i uznawana za jedną z nowocześniejszych oraz odpowiadająca na zmiany demograficzne i społeczne równocześnie pozostaje, już od 7 lat, niedokończona.
Konieczne pomosty
Górnicy protestowali, obawiając się, że będą pracować do 65 lat – podkreślali związkowcy podczas lipcowej bitwy o emerytury. Argument ten nie jest do końca prawdziwy. Obecne przywileje obowiązują do końca 2006 r. jest więc czas na przyjęcie nowych rozwiązań. Zawierał o­n jednak element odzwierciedlający szarą rzeczywistość. Wszystkie rządy odkładały uchwalenie ustawy o emeryturach pomostowych, dającej pracownikom zatrudnionym w szczególnych warunkach prawo do przejścia na emeryturę w obniżonym wieku i gwarantującej zachowanie praw nabytych. Im bliżej 2007 r., tym bardziej robi się nerwowo. A właśnie spokoju trzeba, aby wypracować rozwiązanie trwałe, a nie przejściowe lub co gorsza uchwalać je po gwałtownych ulicznych protestach. Dobrze więc, że Platforma Obywatelska, prawdopodobnie współtwórca przyszłego rządu, zapowiada, iż ustawa o emeryturach pomostowych będzie jedną z pierwszych uchwalonych po wyborach.
Co jeszcze pozostaje do zrobienia
• wprowadzenie emerytur pomostowych,
• przesądzenie o sposobie wypłaty emerytur z II filara,
• reforma rolniczego systemu ubezpieczeń emerytalno-ren- towych,
• rozwój III filara,
• wprowadzenie elastycznego wieku emerytalnego i/lub podniesienie wieku emerytalnego kobiet,
• powołanie aktuariusza krajowego.
Gra o wielkie pieniądze
To będzie wielka gra o wielkie pieniądze – ocenia zbliżający się moment wprowadzania rozwiązań dotyczących wypłaty emerytur z II filara były minister polityki społecznej Krzysztof Pater. Wypłaty te rozpoczną się w 2009 r. i choć na początku nie będą o­ne duże, to już za 30 lat nowe emerytury otrzyma prawie 400 tysięcy osób. Ich roczna wartość wyniesie ponad 54 mld zł. Instytucje je wypłacające mogą liczyć na 4,5 mld zł do 5 mld zł opłat rocznie.
Ze względu na wielkość tego rynku, jego bezpieczeństwo i koszty trzeba dobrze przemyśleć, kto ma wypłacać emerytury.
Rolnicza pętla zadłużenia
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego 95 proc. wypłacanych przez siebie świadczeń finansuje nie ze składek rolników, ale dotacji budżetowej (prawie 15 mld zł w tym roku), czyli z kieszeni podatników.
System ten wymaga gruntownej reformy. Bardzo niska składka, łatwość uzyskania prawa do świadczenia i wejścia do systemu (wystarczy posiadać kawałek ziemi) powoduje, że wiele osób nie mających z rolnictwem nic wspólnego ubezpiecza się w KRUS. Najgorsze jest jednak to, że państwo, zgadzając się na opłacanie minimalnych składek i obiecując wypłatę świadczeń, ogromnie zadłuża przyszłe pokolenia. Ponieważ świadczenia w większości wypłaca budżet, to przyszli podatnicy poniosą koszty obecnych rozwiązań.
Samozatrudnieni na własne ryzyko
Niedawno toczyła się batalia o wysokość składek na ZUS opłacanych przez prowadzących działalność gospodarczą. Rząd upierał się, aby różnicować je w zależności od osiąganego dochodu firmy. Argumentował, że istnieje niebezpieczeństwo, iż do emerytur przedsiębiorców dopłacą podatnicy (dopłata do tzw. emerytury minimalnej). Przedsiębiorcy odpowiadali, że opłacając zryczałtowane składki, nadwyżki dochodu mogą inwestować. Nie ma też zagrożenia, aby podatnicy w przyszłości dopłacali do ich emerytur, gdyż nie mają żadnych przywilejów i przechodzą na świadczenia najpóźniej ze wszystkich grup zawodowych. Uzbierają więc środki zapewniające minimum.
W przyszłości, gdy sytuacja na rynku pracy zdecydowanie się poprawi, można rozważyć zmiany w sposobie opłacania składek przez samozatrudnionych (aby wykluczyć konieczność dopłat do ich świadczeń). Jednak osób decydujących się prowadzić na własne ryzyko biznes nie powinno zmuszać się do opłacania składek proporcjonalnie do dochodu.
Mundurowi do apelu
Wiele kontrowersji wzbudza możliwość przechodzenia na wcześniejsze emerytury (np. już po 15 latach pracy) przez tzw. służby mundurowe. Innym problemem jest fakt, że nie opłacają o­ni składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe. Co prawda nie obciążają obecnego budżetu państwa, jednak rosną jego zobowiązania na przyszłość (po przejściu na świadczenia). Mundurowi są też tym samym zdani na łaskę ustawodawcy. Nie posiadając kapitału emerytalnego, od którego ma zależeć wysokość ich świadczenia (jak w systemie powszechnym), mogą stać się ofiarą np. gier politycznych czy kryzysu finansów publicznych.
Co z III filarem
Należy też przemyśleć i rozważyć np. możliwość wprowadzenia większych zachęt fiskalnych, a więc rozwój tzw. III filara emerytalnego. Dodatkowe formy oszczędności na emeryturę (pracownicze programy emerytalne oraz indywidualne konta emerytalne) znalazły dotychczas uznanie wśród zaledwie garstki pracujących.
Wyczekiwany epilog
Dokończenie reformy emerytalnej jest niezbędne. Konsekwencje jego braku uzmysławiają ostatnie wydarzenia pod Sejmem. Stworzony podsystem dla górników skutkuje ogromnymi kosztami i zaburza logikę reformy, gdzie wysokość świadczenia ma zależeć od poniesionych kosztów. Niedokończenie reformy grozi m.in. tym, że w ślad za górnikami pójdą kolejne grupy zawodowe.
Bartosz Marczuk
OPINIE
prof. Marek Góra, współtwórca systemu emerytalnego
Pilnie trzeba załatwić trzy kwestie. Po pierwsze, uchwalić ustawę o emeryturach pomostowych. Jest o­na już gotowa i przypuszczam, że uda się to zrobić szybko, uchylając równocześnie złe rozwiązania przyjęte ostatnio przez Sejm po zamieszkach górników. Po drugie, należy wprowadzić rozwiązania regulujące sposób wypłaty emerytur z OFE. Po trzecie, trzeba przesądzić o powołaniu aktuariusza krajowego po to, aby stał się o­n strażnikiem finansów państwa. Będzie o­n liczył, ile kosztują rozwiązania przyjmowane przez polityków i zwracał uwagę na bezwzględną konieczność określania źródeł ich finansowania. Trzeba też zreformować system ubezpieczeń rolniczych przez włączenie rolników do systemu powszechnego. Konieczne są też zmiany w systemie rentowym – należy zbadać prawo do pobieranych rent.
Paweł Pelc, były wiceprezes Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi, wiceprezes Stowarzyszenia Rynku Kapitałowego UNFE
Do najpilniejszych zadań zaliczam emerytury pomostowe i przesądzenie o sposobie wypłaty świadczeń z II filara. Uchwalenie pomostówek, zwłaszcza w kontekście uchwalonych niedawno tzw. świadczeń górniczych, to zadanie absolutnie priorytetowe. Trzeba uregulować sposób przechodzenia na emeryturę zatrudnionych w szczególnych warunkach w sposób systemowy i całościowy, aby nie groziło nam załamanie systemu emerytalnego. Nowa ustawa powinna też uchylić niedawno uchwalone przepisy. Równie pilna jest konieczność przesądzenia o sposobie wypłaty emerytur z II filara. Zbliża się 2009 r., gdy rozpocznie się wypłata emerytur z OFE, a w miarę upływu czasu instytucje je wypłacające będą dysponować gigantycznymi środkami. Trzeba więc sposób wypłaty dobrze przemyśleć i solidnie przygotować. To wymaga czasu. Należy też zająć się systemem emerytur rolniczych, który powinien docelowo być zbilansowany, tj. świadczenia powinny być finansowane głównie ze składek. Trzeba też rozważyć odbiurokratyzowanie IKE i usunięcie wprowadzonych w 2004 r. ograniczeń dotyczących PPE.


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

REKLAMA

1878,91 zł brutto dodatkowo dla emerytów już we wrześniu 2025. Jednak nie każdy otrzyma pełną kwotę

Rząd zdecydował: tegoroczna czternasta emerytura trafi do seniorów we wrześniu. W 2025 roku dodatkowe świadczenie w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto – tyle, ile obecnie wynosi najniższa emerytura. O terminie wypłaty przesądza rozporządzenie Rady Ministrów, które właśnie weszło w życie.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA