REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zwiększyć ściągalność alimentów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Rosa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W przyszlym roku Fundusz Alimentacyjny zastąpi wypłacane obecnie zaliczki alimentacyjne. Nowa ustawa ma też usprawnić egzekucję alimentów. Ich ściąganiem, obok komorników, mają zająć się urzędy skarbowe.

Od października 2008 roku osoby wychowujące dzieci, na które drugi z rodziców nie płaci alimentów, będą mogły ubiegać się o wyższe wsparcie, osiągając równocześnie wyższy dochód. Będzie wypłacone z powołanego do życia przez Sejm Funduszu Alimentacyjnego (FA). To dobra wiadomość dla rodziców, którzy po zlikwidowaniu starego FA, działającego do kwietnia 2004 roku, nie mieli prawa do zaliczki alimentacyjnej ze względu na zbyt wysokie dochody.

Nowa ustawa ma też usprawnić egzekucję alimentów. Ich ściąganiem, obok komorników, mają zająć się urzędy skarbowe. Eksperci mają jednak wątpliwości, czy przyniesie to spodziewane efekty.

Wyższe limity i wsparcie

REKLAMA

Zgodnie z uchwaloną 7 września 2007 r. ustawą o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, prawo do świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego będą miały rodziny, których dochód na osobę nie przekracza 725 zł netto. Świadczenie będzie przysługiwało w wysokości zasądzonych alimentów. Nie będzie jednak wyższe niż 500 zł.

Warunkiem jego przyznania będzie tzw. bezskuteczna egzekucja alimentów. A za taką uznaje się sytuację, w której komornik nie ściągnie pełnej kwoty alimentów, bez względu na wielkość zaległych zobowiązań dłużnika. W porównaniu z dzisiejszym stanem prawnym nowa ustawa bardziej liberalnie traktuje sytuację rodzin ubiegających się o wsparcie z funduszu. Będą je mogły otrzymać dzieci wychowywane zarówno przez samotnych rodziców, jak i w pełnych rodzinach. Nie będzie już bowiem warunku wystąpienia do sądu o rozwód lub separację. Zamiast tego konieczne będzie zasądzenie alimentów przez sąd albo zatwierdzenie przez niego ugody alimentacyjnej zawartej między rodzicami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wyższy próg dochodowy i zniesienie ograniczenia w ubieganiu się o prawo do świadczeń dla osób samotnie wychowujących powoduje, że świadczeniobiorców będzie o wiele więcej niż teraz - uważa Regina Politowicz, dyrektor Wydziału Świadczeń Społecznych w Urzędzie Miasta w Bydgoszczy.

Przeciwko liberalizacji przepisów regulujących prawo do świadczeń protestowali podczas prac parlamentarnych nad ustawą niektórzy posłowie.

- 500 zł świadczenia alimentacyjnego przy tak wysokim progu dochodowym rodzi pole do patologii - mówiła Elżbieta Radziszewska z PO podczas sejmowej debaty nad projektem ustawy.

Obawia się, że takie rozwiązanie postawi w gorszej sytuacji materialnej dzieci w rodzinach ubogich, ale pełnych. A to dlatego, że próg dochodowy uprawniający do wsparcia w ramach świadczeń rodzinnych wynosi 504 zł na osobę, a gdy w rodzinie jest dziecko niepełnosprawne - 583 zł. Próg uprawniający do świadczeń z pomocy społecznej jest jeszcze niższy. Na taką pomoc mogą liczyć rodziny o dochodzie nie wyższym niż 351 zł na osobę.

Po świadczenie do gminy

REKLAMA

Rodzina, która chce uzyskać prawo do świadczeń z FA, będzie składać specjalny wniosek do gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania. Będzie do niego dołączała zaświadczenia z urzędu skarbowego o uzyskanych dochodach oraz zaświadczenie komornika, że egzekucja alimentów jest bezskuteczna. Niedostarczenie takiego zaświadczenia nie pozbawi jednak prawa do uzyskania świadczenia. Jeśli będzie brakowało takiego dokumentu, gmina wierzyciela wystąpi sama do komornika o jego uzupełnienie, a on w ciągu 14 dni będzie musiał go dostarczyć.

Zmieni się też podmiot wypłacający świadczenia. Obecnie zaliczki często wypłacają ośrodki pomocy społecznej, którym zlecają to gminy. Według nowych rozwiązań wójt, burmistrz i prezydent miasta nie będą już mogli upoważniać ośrodków pomocy społecznej do wykonywania zadań związanych z ustalaniem prawa do świadczeń z nowego FA. Taki zapis w ustawie podyktowany był tym, aby wyraźnie oddzielić wparcie z pomocy społecznej od przysługującego w sytuacji, gdy drugi z rodziców nie płaci na dziecko. Oznacza to, że od października 2008 r. ośrodki pomocy społecznej nie będą już ustalać prawa do zaliczki alimentacyjnej.

Fiskus w pogoni za dłużnikiem

Nowością w ustawie o Funduszu Alimentacyjnym jest zwolnienie komorników z obowiązków raportowania o przyczynach bezskuteczności egzekucji.

- Jednocześnie pojawił się niezrozumiały dla nas przepis, że gminy dłużnika i wierzyciela będą informowały sąd o wszelkich przejawach opieszałości komornika prowadzącego postępowanie egzekucyjne przeciw dłużnikowi alimentacyjnemu. Jak mają to robić, skoro organem egzekucyjnym jest urząd skarbowy - pyta komornik Andrzej Kulągowski, wiceprezes Krajowej Rady Komorniczej.

Zwraca uwagę, że nowa ustawa wprowadza drugie, oprócz komorniczego, postępowanie egzekucyjne, które będą prowadzić urzędy skarbowe. Wszystko po to, aby osiągnąć większą ściągalność alimentów.

Według ustawy komornik będzie egzekwował opłacanie alimentów przez niesolidnych dłużników, jeśli sąd je zasądził albo zatwierdził zawartą przez rodziców ugodę alimentacyjną. Jeśli okaże się, że egzekucja alimentów jest bezskuteczna, wówczas osoba uprawniona będzie mogła wystąpić o przyznanie prawa do świadczeń alimentacyjnych. Gdy gmina wyda decyzję o ich wypłacaniu, naczelnik urzędu skarbowego rozpocznie postępowanie, by wyegzekwować zwrot wypłaconych świadczeń od niesolidnego rodzica.

- Problem w tym, że nowa ustawa nie rozstrzyga, jak postępować, gdy nastąpi zbieg dwóch rodzajów egzekucji, czyli komorniczej i administracyjnej - mówi komornik Andrzej Kulągowski.

Argumentuje, że gdy gmina podejmie decyzję o wypłacie świadczenia alimentacyjnego, równolegle będą się toczyły dwa postępowania - komornicze i administracyjne. Wtedy to sąd będzie rozstrzygał, który organ będzie prowadził łączną egzekucję. A to spowoduje, że procedury będą się przeciągały.

- Ustawodawca powinien jasno rozstrzygnąć tę kwestię, by dwa organy egzekucyjne nie wchodziły sobie w drogę - dodaje Kulągowski.

Poprawa egzekucji

Komornicy podkreślają również, że nie wolno zapominać o tym, iż niska ściągalność alimentów odnosi się tylko do tych osób, co do których stwierdzono już bezskuteczność egzekucji. Tymczasem o problemie tym mówi się w kontekście wszystkich osób zobowiązanych do alimentacji, a więc również tych, którzy płacą na dzieci.

Andrzej Kulągowski podkreśla, że dotychczasowa niska ściągalność alimentów to efekt konstrukcji przepisów. Tłumaczy, że obecnie wyegzekwowane kwoty dopiero w trzeciej kolejności trafiają do gminnej kasy finansującej zaliczki. Przed nią są jeszcze wierzytelności alimentacyjne bieżące i zaległe. Po wejściu w życie nowej ustawy o Funduszu Alimentacyjnym to do niego w pierwszej kolejności będą trafiały wyegzekwowane pieniądze, w drugiej do gminy jako zwrot zaliczki, a dopiero w trzeciej do wierzyciela.

- Tym prostym mechanizmem w sposób nieporównywalny wzrośnie ściągalność, choć oczywiście tylko na papierze - mówi Andrzej Kulągowski.

Dłużnik będzie dopingowany

Z ustawy o zaliczce alimentacyjnej do nowej ustawy o Funduszu przeniesiono przepisy dotyczące dyscyplinowania dłużnika alimentacyjnego. Jeśli nie będzie płacił na dziecko, a na dodatek uniemożliwi przeprowadzenie wywiadu alimentacyjnego, odmówi złożenia oświadczenia majątkowego i przyjęcia pracy, nie zarejestruje się jako bezrobotny, wtedy gmina wystąpi o zatrzymanie jego prawa jazdy. Dopiero ustąpienie powyższych przyczyn spowoduje, że będzie mu ono zwrócone.

Proponuje się też, aby można było prowadzić egzekucję z majątku wspólnego małżonków, konkubentów lub osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym z dłużnikiem alimentacyjnym.

Przedstawiciele gmin podkreślają, że taki zapis trudno jest pogodzić z art. 776 kodeksu postępowania cywilnego, który stanowi, że podstawą egzekucji jest tytuł wykonawczy (jeśli ustawa nie stanowi inaczej). W takiej sytuacji może nie być podstawy prawnej, aby egzekwować alimenty z majątku na przykład konkubiny niepłacącego na dziecko ojca.

- Osoby, które nie płacą na dzieci, najczęściej rzeczywiście nie mają pieniędzy, zatem wątpię, czy te nowe sposoby zwiększą ściągalność alimentów - podsumowuje Regina Politowicz.

Wątpliwości dotyczące nowej ustawy zgłaszało też Biuro Studiów i Analiz Sądu Najwyższego. W swojej ekspertyzie zwróciło uwagę, że projekt jest w istocie ustawą mającą na celu wprowadzenie zmian w ustawie o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych i zaliczce alimentacyjnej. Chodziło w nim bowiem przede wszystkim o powiększenie kręgu osób uprawnionych do zaliczki oraz zwiększenie pomocy dla rodziny, gdy alimenty nie są płacone.

Ustawą przywracającą fundusz alimentacyjny zajmie się Senat na rozpoczynającym się w tym tygodniu posiedzeniu.

 

Zmiany w sposobie pomocy samotnym rodzicom

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

AGNIESZKA ROSA

agnieszka.rosa@infor.pl

 

OPINIE

RENATA IWANIEC

przewodnicząca Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej na rzecz ustawy o Funduszu Alimentacyjnym

JESTEM ZA

Koronnym argumentem za uchwaleniem ustawy jest to, że burzy ona w końcu niezasłużony spokój dłużników alimentacyjnych. Nowa ustawa wprowadza rewolucyjne wręcz rozwiązania egzekucyjne, które zapewnią skuteczniejszą ściągalność alimentów do Funduszu. Równo traktuje dzieci z rodzin pełnych i niepełnych, a przez wyższy próg dochodowy pozwoli matkom na powrót do pracy bez obawy o prawo do wsparcia, gdy drugi z rodziców nie łoży na dziecko. Możliwość sięgania do majątku małżonka dłużnika lub jego konkubenta bądź innej bliskiej mu osoby dodatkowo zdyscyplinuje go do łożenia na dzieci. Uważamy, że gminy będą zadowolone z dodatkowego ścigania dłużników alimentacyjnych, bo aż 40 proc. wyegzekwowanych świadczeń trafią do ich kasy. Do tej pory, choć gminy miały taką możliwość, to jednak nie w pełni z niej korzystały, a większość ich działań ograniczała się do przygotowywania dokumentów do wypłaty zaliczek.

MAŁGORZATA HARASIMOWICZ

dyrektor Oddziału Świadczeń Społecznych Urzędu Miasta w Toruniu

JESTEM PRZECIW

Nowa ustawa napisana jest pospiesznie, niechlujnie oraz wprowadza wątpliwości interpretacyjne. Niekorzystnie różnicuje prawo do wsparcia w zależności od rodzaju świadczenia, nie uwzględniając sytuacji materialnej rodziny. Przykładowo, uprawnia do świadczeń z FA studentów, podczas gdy nie mają oni prawa do świadczeń rodzinnych. To może spowodować falę fikcyjnych ugód alimentacyjnych. Ponadto zwolniono komorników z obowiązków pośredniczenia w ubieganiu się o świadczenia alimentacyjne, a także raportowania i sprawozdawczości o przyczynach bezskuteczności egzekucji alimentów. To oznacza, że cały obowiązek poprawy skuteczności egzekucji przerzucono na gminy oraz urzędy skarbowe. Nowe możliwości egzekucji alimentacyjnej z majątku małżonków dłużnika lub osób z nimi mieszkających wprowadzają odpowiedzialność zbiorową, podczas gdy świadczenie alimentacyjne jest zobowiązaniem osobistym.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie wspierające od 60 pkt w decyzji WZON? OzN mają sporo propozycji zmian

Osoby z niepełnosprawnościami proponują kilka ważnych nowości w zasadach przyznawania świadczenia wspierającego. Wśród postulatów znalazła się m.in. obniżka liczby punktów uprawniających do uzyskania pomocy.

Więcej inwestycji bez pozwolenia na budowę i inne zmiany w prawie budowlanym w 2025 r. [projekt deregulacyjny]

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (tzw. projekt deregulacyjny). Nowelizacja ma na celu dalsze uproszczenie i przyspieszenie procesu inwestycyjno-budowlanego i zmniejszenie obciążeń administracyjnych. Wydłuży się m.in. lista inwestycji budowlanych, na które nie trzeba będzie uzyskiwać pozwolenia na budowę.

Likwidacja godzin dostępności nauczyciela w szkole. Nowelizacja Karty Nauczyciela

W dniu 10 czerwca 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów, opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela (UDER54). Celem tej nowelizacji jest uchylenie przepisów dotyczących tzw. godzin dostępności nauczyciela w szkole. Rada Ministrów ma przyjąć ten projekt w lipcu 2025 r. Zmiany wejdą w życie najprawdopodobniej od nowego roku szkolnego 2025/2026.

W Sejmie: Wysokie opłaty za świadczenie wspierające. Płacą osoby niepełnosprawne. Co z tym zrobi rząd? {stopień znaczny}

24 804 zł to opłata zapłacona przez osobę niepełnosprawną kancelarii pośredniczącej w uzyskaniu świadczenia wspierającego. System przyznawania tego świadczenia jest w ocenie osób niepełnosprawnych (w mojej także) tak patologiczny, że w naturalny sposób pojawiły się firmy pomagające osobom niepełnosprawnym w uzyskaniu świadczenia wspierającego. Osoby niepełnosprawne nie radzą sobie same. Dodatkowo są krzywdzone na poziomie WZON. No bo jak inaczej ocenić sytuację, gdy osoba niewidoma otrzymuje w WZOB 61 punktów, osoba sparaliżowana od pasa w dół (20 lat na wózku) 43 punkty. To są jawne pokrzywdzenia tych osób niepełnosprawnych przez WZON. Więc pokrzywdzeni zwracają się o pomoc do prawników. A ci wystawiają wysokie rachunki.

REKLAMA

Rodzice nie będą musieli przedstawiać zaświadczeń o niekaralności aby uczestniczyć w wycieczkach, czy innych zajęciach szkolnych. Zmiany w "ustawie Kamilka" w 2025 r.

W dniu 10 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła przygotowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy – Prawo oświatowe. Projekt nowelizuje m. in przepisy wprowadzone w lutym 2024 r. tzw. ustawą Kamilka.

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę

Co się stało w Austrii? Ogłoszono 3 dniową żałobę. Doszło do tragicznego wydarzenia! Co gorsza takich zdarzeń jest coraz więcej w Europie, nie tylko w Stanach Zjednoczonych Ameryki.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

REKLAMA

Kredyty w złotówkach pod lupą TSUE. Dr P. Szcześniak: WIBOR jest zgodny z polską ustawą o kredycie hipotecznym i unijnym rozporządzeniem BMR

WIBOR jest zgodny zarówno z polską ustawą o kredycie hipotecznym, jak i z unijnym rozporządzeniem BMR. Podlega w związku z tym szczególnym wymogom informacyjnym i zaostrzonej kontroli jego wyznaczania. Wykluczone więc wydaje się, aby postanowienia odwołujące się do WIBOR zostały przez Trybunał Sprawiedliwości lub sąd krajowy kwalifikowane jako niedozwolone postanowienia umowne w rozumieniu tzw. abuzywności – pisze dr hab. Paweł Szczęśniak z Katedry Prawa Finansowego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Wakacyjny top 5: Nawet 8000 zł na rękę. Sprawdź, gdzie zarobisz najwięcej

Szukasz dobrze płatnej pracy na lato? W sezonie 2025 możesz zarobić nawet 8000 zł na rękę! Sprawdź, które zawody sezonowe oferują najwyższe stawki godzinowe i gdzie warto szukać ofert, by maksymalnie wykorzystać wakacyjny czas.

REKLAMA