REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obycie ułatwia życie w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Hubal
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Uprzejme zachowanie jest coraz bardziej w cenie. Dobre maniery podkreślają nasz szacunek wobec bliźnich, a tym samym - skłaniają ich do wzajemności. Warto znać zasady, jakimi kieruje się człowiek dobrze wychowany.


Czy na pewno wiesz, jak należy zachować się w różnych sytuacjach zawodowo-towarzyskich?

REKLAMA


W niektórych zawodach wymaga się od pracowników wyjątkowo uprzejmego zachowania. Dobre maniery nie tylko czynią życie przyjemniejszym, ale i pomagają w karierze, pod warunkiem, że są dostosowane do sytuacji. Spróbuj odpowiedzieć na poniższe pytania:

Dobre maniery na co dzień i od święta

1. Lwica salonowa

REKLAMA

Wybierasz się na przyjęcie. Wchodząc, widzisz mnóstwo ludzi, którzy stoją w małych grupkach, rozmawiając z ożywieniem. Gospodarz gdzieś przepadł i nie ma nikogo, kto mógłby cię przedstawić innym gościom. Co robisz?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- staję na uboczu i czekam, aż ktoś do mnie podejdzie

- ze stojącymi najbliżej zaczynam gawędzić o polityce i wręczam im swoje wizytówki

- przysłuchuję się przez chwilę prowadzonej rozmowie, po czym sama się przedstawiam

2. Uścisk dłoni

Które zachowanie jest poprawne?

- młody pracownik wyciąga rękę do dyrektora

- dyrektor pierwszy podaje rękę pracownikowi

- kobieta podaje rękę mężczyznom

3. Pizza italiana

Włoska kuchnia jest bardzo modna i te dania coraz częściej goszczą na naszych stołach. Czy wiesz, jak należy jeść pizzę, by nie zostać posądzonym o brak manier?

- ukrojoną porcję trzeba zrolować i potraktować jak kiełbaskę

- kroi się ją jak ciasto i je rękami

- jemy ją zawsze nożem i widelcem

4. Punktualność południowców

Zostałaś zaproszona na kolację do znajomych Hiszpanów. O której przychodzisz?

- punktualnie oczywiście

- z „kwadransem akademickim”

- najwcześniej pół godziny po terminie

5. Punktualność Azjatów

Jesteś umówiona na spotkanie służbowe z dyrektorem japońskiej firmy. Jak się zachowasz?

- spóźnię się odrobinę, po czym od razu przejdę do omawiania interesów

- zjawię się punktualnie i rozpocznę rozmowę od wymiany grzeczności

- podam wszystkim rękę, opowiadając przy tym o obowiązujących u nas zwyczajach

6. Sałatka-pułapka

Organizujesz oficjalne przyjęcie. Gdzie ustawisz salaterki?

- z prawej strony nakrycia

- z lewej strony nakrycia

- są niepotrzebne, każdy nałoży sobie porcję sałatki na talerz

7. Wina nalej mi

Jak serwuje się wino?

- stojąc przodem lub z prawej strony

- zawsze z lewej

- najważniejsze, żeby nalać po brzegi

8. Jaki trunek wybrać

Do orzeszków i chipsów najlepiej pasuje zimne piwo. Co jednak podać do... ostryg? Wino, to jasne. Ale jakie?

- bordeaux

- chablis

- sherry

9. Ale jajo!

Czy potrafisz elegancko zjeść podane na śniadanie jajko na miękko?

- stukam czubkiem łyżeczki w skorupkę i wydobywam nią zawartość

- nacinam skorupkę nożem

- delikatnie stukam jajkiem w blat stołu

10. Jak miło pana widzieć

Kto komu kłania się pierwszy?

- ten, kto pierwszy zauważy znajomą osobę

- starszy młodszemu

- mężczyzna kobiecie

Prawidłowe odpowiedzi

1. Należy posłuchać przez chwilę, o czym rozmawiają goście, i przedstawić się im w sprzyjającym momencie. Takie tematy, jak polityka, religia, choroby są na spotkaniu towarzyskim wykluczone. Wybierz lepiej jakąś niezobowiązującą dziedzinę - hobby, urlop, sport czy sztuka.

2. W pracy przełożony pierwszy podaje rękę podwładnemu. W życiu prywatnym kobieta wyciąga dłoń do mężczyzny, a osoba starsza do młodszej.

3. Specjaliści są zgodni: pizzę można jeść nie tylko nożem i widelcem, ale również jak ciasto - rękami.

4. W Hiszpanii przyjmuje się, że goście zjawią się najwcześniej pół godziny po ustalonej porze. W tym kraju punktualnie przyachodzi się jedynie na walki byków.

5. W Azji punktualność jest dowodem szacunku. Na rozmowy o interesach należy zarezerwować sobie sporo czasu - najpierw wymieniamy grzeczności i rozmawiamy na niezobowiązujące tematy.

6. Podczas oficjalnego przyjęcia salaterki są niezbędne. Ustawiamy je zawsze z lewej strony nakrycia, tuż obok widelców. Jeśli sałatka stanowi oddzielne danie, podawane na przystawkę, miejsce salaterki jest na środku, przed talerzem.

7. Wino zawsze nalewamy z prawej strony lub stojąc przodem do gościa. Nie dotykamy przy tym kieliszka i nigdy nie napełniamy go do końca.

8. Do ostryg serwuje się chablis. Bordeaux pasuje do dziczyzny, sherry natomiast podajemy jako aperitif przed posiłkiem.

9. Metoda najbardziej elegancka: stukamy w skorupkę jajka czubkiem łyżeczki. Metoda na nieco mniej oficjalne okazje: odcinamy skorupkę nożem. Nigdy nie uderzamy jajkiem w blat stołu czy w talerz.

10. Tu zasady są jasne: mężczyzna kłania się kobiecie, młodszy starszemu. W życiu zawodowym - pracownik szefowi, wchodzący do biura obecnym, pojedyncza osoba grupie.

Zażyłość i dystans

Sztuka udanej komunikacji międzyludzkiej polega na tym, aby znaleźć złoty środek: odpowiednią dawkę szczerości połączyć z dobrymi manierami, okazując szacunek i żądając go dla siebie. Przeciwieństwem zażyłości, powszechnej wśród bliskich i przyjaciół, jest uprzejmy dystans, z jakim traktujemy osoby związane z nami więzami bardziej oficjalnymi.

„Uprzejmością o wiele łatwiej niż grubiaństwem trzymać innych na dystans”.

Carl Sandberg, amerykański pisarz

Gdy obecnie żądamy od innych uprzejmości, mamy na myśli dobre wychowanie, szacunek dla innych i samego siebie, liczenie się z otoczeniem, skromność. Oto kilka przykładów zasad przyjętych w społeczeństwach zachodnioeuropejskich:

- Powstrzymujemy się przed wyrażaniem negatywnych opinii na temat danej osoby, staramy się znaleźć w niej jakieś zalety.

- Nie wprawiamy innych w zakłopotanie, nie stawiamy ich w przykrej sytuacji.

- Spotykając znanych nam ludzi, pozdrawiamy ich. To samo robimy żegnając się.

- Kobiety i osoby starsze traktujemy ze szczególną atencją. Dotyczy to kolejności witania się i różnych form pomocy (podanie płaszcza, otwarcie drzwi, przysunięcie krzesła).

- W oficjalnej korespondencji zachowujemy formy pełne szacunku i dystansu. W życiu zawodowym i wszędzie poza kręgiem rodziny i przyjaciół unikamy potocznych wyrażeń, w tym formy „ty”.

- Podziękowania przyjmujemy ze skromnością, sami za to wyrażamy raczej za dużo niż zbyt mało wdzięczności.

Nasze codzienne kłamstewka

Brytyjski naukowiec Albert Vrij z uniwersytetu Portsmouth doszedł w swoich badaniach do wniosku, że każdy z nas kłamie średnio dwa razy dziennie. Aż 80 procent owych łgarstw ma jednak całkiem niewinny charakter.

Najczęstsze kłamstwa w życiu zawodowym:

- Utknęłam w korku

- Rano pracowałam w domu

- Jest na zebraniu/ na spotkaniu

- Wysłałam do państwa e-mail w tej sprawie

- Świetnie, że pan dzwoni, właśnie zajmowałam się tą sprawą

- Mam problem z komputerem

„W życiu trzeba stale wybierać między dobrymi manierami a szczerością”.

Sophia Loren, aktorka

- Wczoraj wysłałam dokumenty pocztą

Najczęstsze kłamstwa w życiu prywatnym:

- Ostatnio nic mi się nie udaje

- Twój numer był ciągle zajęty

- Co za szkoda, akurat na ten wieczór mamy zarezerwowane bilety do teatru

- Jaki piękny prezent

- Gdybym chciał, mógłbym natychmiast rzucić palenie

- Oczywiście, że cię kocham

- Nigdy nie kłamię

- Przepraszam, bardzo się śpieszę

Barbara Hubal

 
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA