REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Etykieta na przyjęciach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Stanisław Krajski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podczas spotkań towarzyskich oraz służbowo-towarzyskich, zwyczajowo zwanych przyjęciami, obowiązują specjalne zasady etykiety. Latem takich przyjęć organizuje się bardzo dużo.

Można wyróżnić trzy podstawowe typy: przyjęcia zasiadane, na stojąco i na luzie.

REKLAMA

Przyjęcie zasiadane jest najbardziej uroczyste i oficjalne. Może to być śniadanie czy jak kto woli lunch, które z reguły odbywają się w południe, obiad - najczęściej wieczorem, i bankiet, który może mieć miejsce o różnych porach dnia. Na tego typu przyjęciach często obowiązują specjalne stroje. Musimy zatem sprawdzić, czy na zaproszeniu nie ma wskazania co do wymaganego ubioru. A mogą się na nim znaleźć następujące informacje:

•  „dark suit” (czarny garnitur, a w przypadku kobiet - skromna kreacja wieczorowa: krótsza suknia wieczorowa lub uroczysty kostium z długą spódnicą czy strojny kostium ze spodnium),

•  „cravate noire” lub „black tie” - „czarna muszka” (smoking, a w przypadku kobiet - skromna kreacja wieczorowa),

REKLAMA

•  „cravate blanche” lub „white tie”, „habit” albo „full dress”, „strój wieczorowy”, biała muszka (frak, a w przypadku kobiet - uroczysta kreacja wieczorowa: musi to być długa suknia wieczorowa bez rękawów, do samej ziemi, najlepiej z głębokim dekoltem).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli na zaproszeniu nie ma odrębnej informacji na temat stroju, najlepiej porozumieć się z organizatorami przyjęcia (jeżeli nie znamy ich obyczajów) i wprost o to zapytać.

Przyjęcia zasiadane są najczęściej poprzedzone aperitifem, trwającym z reguły 15 minut, który służy między innymi temu, aby goście się nie spóźnili na właściwe przyjęcie przy stole i mieli czas na zorientowanie się, gdzie będą przy tym stole siedzieć i jak dojść do swojego miejsca (w sali, w której odbywa się aperitif, powinien znajdować się plan stołu).

Uczestnicząc w aperitifie należy pamiętać o trzech wymogach etykiety: nie należy stać przy drzwiach, aby nie blokować wejścia następnym gościom, trzeba zapoznać się z planem stołu, a kieliszek z winem trzymać za nóżkę.

Po wejściu na salę, w której znajduje się stół, podchodzimy do swojego miejsca z naszej prawej strony, mężczyzna odsuwa krzesło kobiecie znajdującej się z jego prawej strony (tą kobietą będzie musiał się w szczególny sposób zajmować - prowadzić z nią rozmowę, podsuwać jej zakąski). Siadamy dopiero wtedy, gdy usiądą gospodarze. Teraz przestrzeganie zasad etykiety będzie już prostsze. Nie spuszczamy z oka gospodyni (a gdy jej nie ma, to spoglądamy na gospodarza) i naśladujemy ją we wszystkim (serwetkę kładziemy na kolanach, gdy ona położy swoją; poszczególne potrawy jemy w taki sposób jak ona).

Uwaga!

Podczas zasiadanego przyjęcia trzeba jeszcze dodatkowo pamiętać o kilku sprawach: nasz chleb i sałatka znajdują się po naszej lewej stronie; nasze kieliszki znajdują się po naszej prawej stronie; niczego nie kładziemy na stole (telefonu komórkowego); jeżeli coś nam upadnie na ziemię, nigdy tego nie podnosimy, tylko wzywamy kelnera; wychodząc do toalety kładziemy serwetkę na krześle, pamiętając o tym, aby była, tak jak ta znajdująca się na naszych kolanach, zwrócona w dół lewą stroną (jeżeli pomylimy strony serwetki, resztki pokarmu znajdujące się na niej zabrudzą nam ubranie); jeżeli kobieta chce wyjść do toalety, sygnalizuje to mężczyźnie siedzącemu z jej lewej strony, aby mógł wstać i odsunąć jej krzesło; przed sięgnięciem po kieliszek osuszamy delikatnie usta serwetką (tak, aby na jego brzegach nie znalazły się tłuste ślady), pomiędzy daniami pijemy wodę (to znak wysokiej kultury kulinarnej - przygotowanie kubeczków smakowych na nowe doznania).

Bankiet jest szczególnie uroczystą formą przyjęcia zasiadanego. Jego cechą wyróżniającą jest duża liczba uczestników (kilkaset albo nawet kilka tysięcy osób). Przed bankietem otrzymamy nie tylko plan stołu (czy stołów) ze wskazanym naszym miejscem, ale również plan, na którym będzie określona droga, którą mamy dojść do tego miejsca. Musimy się tego planu bezwzględnie trzymać.

Przyjęcia na stojąco to lampka wina, koktajl i przyjęcie bufetowe. Dwa pierwsze przyjęcia odbywają się w ciągu dnia. Możemy się na nie spóźnić. Jeśli nie znamy zwyczajów organizatorów, musimy wcześniej zorientować się jak należy się na te przyjęcia ubrać. Ważną rzeczą, o której musimy pamiętać, związana jest z zajęciem miejsca, po tym jak już się sami obsłużymy (weźmiemy sobie coś do jedzenia czy do picia): nie utrudniajmy życia innym (należy stanąć w takim miejscu, aby nie blokować dojścia do stołu i nie utrudniać ruchu innym).

Z przyjęciem typu koktajl związana jest ciekawostka, o której warto wiedzieć. Koktajle alkoholowe, które serwuje się na takich przyjęciach, są wymysłem amerykańskim. W Europie koktajle uznaje się za napoje gminne. Człowiek o wysokiej kulturze osobistej pije tylko szlachetne trunki (wina, koniaki, whisky) i z niczym ich nie miesza. Unika zatem koktajli.

Przyjęcie bufetowe jest najbardziej uroczystą formą przyjęcia na stojąco. Z reguły odbywa się po godz. 18.00. Obowiązuje czarny garnitur wieczorowy i odpowiadający mu strój kobiecy - skromna kreacja wieczorowa. Przyjęcie bufetowe jest przyjęciem samoobsługowym, jego menu odpowiada z reguły typowemu uroczystemu obiadowi. Obiad taki spożywamy zaczynając od przekąsek, konsumując następnie danie główne i wreszcie deser. Na przyjęciu bufetowym musimy sami trzymać się tej kolejności spożywania potraw. W miejscu, gdzie odbywa się przyjęcie bufetowe może być przygotowanych kilka stołów z krzesłami. Przeznaczone są one dla osób starszych oraz VIP-ów, lepiej ich nie zajmować. Będziemy więc zmuszeni do jedzenia na stojąco. Pod tym kątem dobierajmy potrawy (w jednej ręce będziemy musieli trzymać talerz i możemy w związku z tym jeść tylko jedną ręką).

Uwaga!

Podczas przyjęcia bufetowego należy pamiętać o następujących sprawach: gdy chcemy nałożyć sobie jakąś potrawę, dobieramy do niej odpowiedni talerz i sztućce (do zimnej przekąski mniejszy talerzyk zakąskowy i mniejszy widelec zakąskowy); ustawiamy się w kolejce do stołu, na którym znajdują się potrawy; po nałożeniu potrawy nie blokujemy dojścia do stołu; przed sięgnięciem po następną potrawę zmieniamy talerz i sztućce; brudne talerze i sztućce odkładamy wyłącznie na specjalnie przeznaczone do tego stoły lub przekazujemy kelnerom; pijąc kawę lub herbatę nie krążmy z nimi po sali - zajmijmy miejsce pod ścianą (najgorsze co się może zdarzyć to oblanie kogoś wrzątkiem).

Przyjęcia „na luzie” to różnego typu nieoficjalne przyjęcia: przyjęcia ogrodowe, pikniki, integracyjne, przyjęcia organizowane przez firmy dla swoich klientów. Rządzą się one swoimi własnymi, często niepowtarzalnymi zasadami (zawsze trzeba pamiętać o zasadach dobrego wychowania i o dobrym smaku). Jeżeli jesteśmy gośćmi na takim przyjęciu i nie znamy obyczajów organizatorów musimy uważać, gdyż „luz” może być różnie pojmowany. Może się okazać, że stosuje się tam bardzo oficjalne stroje i wyszukany ceremoniał, dlatego należy koniecznie wcześniej się zorientować, jaki strój będzie dominował na takim przyjęciu i jaka ma panować na nim atmosfera. Nie możemy być ubrani zbyt strojnie - nadubrani (overdressed) lub za mało strojnie - niedoubrani (underdressed).

Stanisław Krajski

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA