REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alimenty natychmiastowe w 2019 r. – planowane zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Alimenty 2019 r. fot. shutterstock
Alimenty 2019 r. fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Alimenty natychmiastowe to nowe rozwiązanie, mające na celu ułatwienie dzieciom otrzymania środków utrzymania. Skierowane jest głównie do tych rodziców, którym zależy na szybkim zasądzeniu świadczeń alimentacyjnych na dzieci. Na czym polegają planowane zmiany?

Natychmiastowe alimenty w 2019 r.?

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Projektem ustawy o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw w grudniu 2018 r. 3 stycznia 2019 r. zajmował się Stały Komitet Rady Ministrów. Teraz trafi on do Komisji Prawniczej w Rządowym Centrum Legislacji, potem - do Rady Ministrów i po przyjęciu przepisów przez rząd – do parlamentu.

REKLAMA

Zmiany, dotyczące możliwości zasądzenia natychmiastowych alimentów mają wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Nowy typ alimentów ma przysługiwać dziecku, które przed dniem wejścia w życie przedmiotowych przepisów nie wytoczyło powództwa o świadczenie alimentacyjne.

Polecamy: Świadczenia z pomocy społecznej. Postępowanie administracyjne

Alimenty „tradycyjne” nadal możliwe

Istotne jest, iż tradycyjna droga dochodzenia alimentów będzie nadal możliwa. Rodzice powinni mieć zatem wybór: żądać świadczeń natychmiastowych bądź w tradycyjny sposób ubiegać się o alimenty, których wysokość zależy od potrzeb dziecka i możliwości rodzica.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alimenty natychmiastowe będą zasądzane za okres od wniesienia pozwu, również na przyszłość. Jednak żądanie alimentów wstecz, spowoduje rozpoznanie pozwu na zasadach ogólnych.

Wysokość świadczeń zależna od liczby dzieci

Wysokość natychmiastowych świadczeń ma być sztywno określona, obliczana według specjalnego algorytmu, uwzględniającego ilość dzieci oraz kwotę przeliczeniową.

Kwota przeliczeniowa ma być uzależniona od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz od współczynnika dzietności.

„Jest ona ilorazem podwójnego minimalnego wynagrodzenia na następny rok (dwoje rodziców) i sumy utworzonej z liczby 2 oraz współczynnika dzietności, który w roku 2017 wynosił 1,45. Kwota minimalnego wynagrodzenia na rok 2019 r. wynosi 2250 złotych. Pomnożone przez dwa wynosi 4500. Tę kwotę należy podzielić przez liczbę 3, 45 (liczba 2 plus aktualny współczynnik dzietności –1,45). Obecna kwota przeliczeniowa to zatem 1304,35 złotych. Od tak ustalonej kwoty na podstawie stawki procentowej w zależności od liczby uprawnionych dzieci, byłaby ustalana kwota alimentów natychmiastowych” – czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Natychmiastowe alimenty mają wynosić:

  • 38 % względem jednego dziecka,
  • 34,5 % na każde z dwojga dzieci, pochodzących od tych samych rodziców,
  • 31% na każde z trojga dzieci, pochodzących od tych samych rodziców,
  • 27,5 % na każde z czworga dzieci, pochodzących od tych samych rodziców,
  • 24 % na każde z pięciorga i więcej dzieci, pochodzących od tych samych rodziców

– kwoty przeliczeniowej.

Wysokość natychmiastowych świadczeń alimentacyjnych należnych dziecku będzie zaokrąglana do pełnych dziesiątek złotych. Końcówki kwot wynoszące mniej niż 5 złotych będą pomijane, a końcówki kwot wynoszące 5 złotych i więcej – podwyższane do pełnych dziesiątek złotych.

Zgodnie z obliczeniami Ministerstwa Sprawiedliwości obecnie kwota alimentów natychmiastowych przy pięciorgu i więcej dzieci wyniosłaby 310 zł na każde dziecko.

Co roku do 30 listopada w Monitorze Polskim Minister Sprawiedliwości ma ogłaszać w drodze obwieszczenia obowiązujące od przyszłego roku: kwotę przeliczeniową oraz wysokość natychmiastowych alimentów.

Jeżeli kwota przeliczeniowa ulegnie w ten sposób zmianie, to z mocy prawa zmieni się również wysokość natychmiastowych alimentów.

Warto pamiętać o tym, iż rodzicom zawsze pozostaje możliwość żądania zmiany orzeczenia na podstawie art. 138 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

W pierwszym roku obowiązywania nowych przepisów wysokość kwoty przeliczeniowej oraz natychmiastowych alimentów powinniśmy poznać przed upływem sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.

Pozew na urzędowym formularzu

Pozew o nowy typ świadczeń alimentacyjnych ma być wnoszony na urzędowym formularzu. Strona dołączy do niego oświadczenie o:

1) uzyskiwanych dochodach;

2) kosztach utrzymania;

3) liczbie dzieci, pochodzących od tych samych rodziców, uprawnionych do świadczeń alimentacyjnych;

4) niewywiązywaniu się przez pozwanego z obowiązku dostarczania środków utrzymania na rzecz powoda;

5) niewszczęciu przez rodziców małoletniego powoda sprawy o rozwód lub o separację.

Powyższe oświadczenie będzie składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Co do zasady natychmiastowo

Tego typu sprawy sąd ma rozpoznawać w postępowaniu nakazowym alimentacyjnym, na posiedzeniu niejawnym, niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia wniesienia pozwu.

Jeżeli od alimentacyjnego nakazu zapłaty w całości lub w części pozwany nie wniesie skutecznie zarzutów, to nakaz będzie miała skutki prawomocnego wyroku. Skuteczne wniesienie zarzutów spowoduje, iż sprawa będzie rozpoznawana w trybie zwykłym.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS: utrata zasiłku przez rentę wdowią [Przykład]

W przypadku gdy uzyskanie dochodu z tytułu części emerytury spowoduje przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego i utratę prawa do świadczeń, to w omawianym w artykule przykładzie zasiłki rodzinne z dodatkami nie będą przysługiwać już od 1 września 2025 r. (źródło: MRPiPS).

Renta wdowia ogranicza prawo do zasiłków z MOPS. Reguły. Przykład

Renta wdowia wpływa na prawo do zasiłku rodzinnego. Jakie obowiązują tu reguły? Podamy je na przykładzie. Źródło informacji: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Dodatek dopełniający: 2610 zł co miesiąc z ZUS. 200 tysięcy osób już dostaje, ale inni zostali pominięci. Sprawdź, co się zmieni w 2025

Dodatek dopełniający w wysokości 2 610,72 zł miał być przełomem dla osób z niepełnosprawnościami. Od marca 2025 roku świadczenie trafia już do ponad 200 tys. osób, ale nie każdy z orzeczeniem je dostaje. ZUS wypłaca je tylko wybranym, co budzi ogromne kontrowersje. Rząd zapowiada nowelizację przepisów. Sprawdź, kto może zyskać, a kto wciąż zostanie pominięty mimo podobnej sytuacji zdrowotnej.

Wielka rewolucja w ZUS coraz bliżej? Nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych zapowiada koniec biurokracji, przejęcie rozliczeń przez ZUS i cyfrową obsługę płatników

Rząd szykuje największą od lat propozycję zmian w systemie ubezpieczeń społecznych. Zakłada ona, że to ZUS przejmie od przedsiębiorców obowiązek wyliczania i rozliczania składek, co ma uprościć procedury, zmniejszyć liczbę błędów i odciążyć miliony płatników. Reforma, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma zostać wdrożona etapami do 2031 roku i wprowadzić m.in. jednolity plik ubezpieczeniowy oraz pełną cyfryzację rozliczeń.

REKLAMA

MOPS: renta wdowia obniża szanse na zasiłki [Komunikat MRPiPS]

Renta wdowia jest doliczana do dochodu odbierającego prawo do świadczeń rodzinnych z MOPS. Już dziś progi dla dochodu te są niskie (by nie rzecz mocniej), gdyż nie zostały zwaloryzowane na 2026 r. Wciąż wynoszą 674 zł na osobę w rodzinie. Jeżeli w rodzinie jest dziecko niepełnosprawne, limit wzrasta do 764 zł na osobę. Wszystko to kwoty netto. To dalej bardzo, bardzo niski limit (praktycznie poniżej minimum socjalnego).

Sprzedając nieruchomość, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jest jednak na to sposób, choć nie powie o nim każdy notariusz

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu czy mieszkania (pomimo zachowania wymaganej formy aktu notarialnego), można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości (lub odpowiednie zabezpieczenie tej zapłaty). W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu czy mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – nie wiązała się ona z ryzykiem dla sprzedającego?

Tych opłat (wbrew powszechnej praktyce) szkoły i przedszkola nie mogą pobierać od rodziców w roku szkolnym 2025/2026. Ważna informacja dla rodziców uczniów i przedszkolaków, rozpoczynających rok szkolny

Bardzo częstym zjawiskiem jest obciążanie rodziców, przez szkoły, kosztami przygotowania posiłków w stołówce szkolnej, dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych (a w przypadku, gdy szkoła korzysta z usług firmy cateringowej – również kosztami ich dowozu). Jest to praktyka, która nie jest jednak zgodna z przepisami ustawy – Prawo oświatowe i orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak zatem jest z tymi obiadami w szkołach (i przedszkolach), kto i w jakim zakresie ponosi ich koszt oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki w roku szkolnym 2025/2026?

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

REKLAMA

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

REKLAMA