REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przenieść na inny podmiot decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji?

 Agnieszka Poniewierka Kancelaria Radcy Prawnego
Kancelaria Radców Prawnych i Mediatorów
Prawo, decyzja środowiskowa/ fot. Fotolia
Prawo, decyzja środowiskowa/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prejudycjalny charakter decyzji środowiskowej powoduje, iż z uwagi na zmiany w otoczeniu rynkowym, podmiot który uzyskał tą decyzję nie zawsze jest tym, który inwestycję budowlaną finalnie zrealizuje. Powyższe zatem w przypadku zmian wynikających z przejęć, przekształceń, podziałów, likwidacji, upadłości, czy prostej zmiany planów rynkowych, wymusza konieczność rezygnacji z zamiaru realizacji inwestycji przez jednych, a równoczesne ujawnienia zainteresowania inwestycjami przez inny podmiot. Możliwość przeniesienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest odpowiedzią na wskazane zmiany rynkowe.

Czym jest decyzja środowiskowa?

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest aktem administracyjnym o charakterze wstępnym, określającym czy planowane przedsięwzięcie tj. parametry realizacji inwestycji następuje w kształcie zgodnym z wymaganiami środowiskowymi obszaru na którym planowana inwestycja ma zostać zrealizowana.

REKLAMA

Co szczególnie istotne decyzja środowiskowa, jako rozstrzygnięcie prejudycjalne dotyczy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. W tym miejscu należy zaznaczyć, że uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest konieczne, gdyż jest to akt administracyjny wstępny w przypadku m.in. następujących rodzajów pozwoleń:

a) decyzja o pozwoleniu na budowę, decyzja o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzja o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych,

b) decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,

c) decyzja o pozwoleniu wodnoprawnym na regulację wód, pozwolenie wodnoprawne na wykonywanie urządzeń wodnych, pozwolenie wodnoprawne na wydobywanie z wód kamienia, żwiru oraz innych minerałów,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

d) decyzji o zmianie lasu na użytek rolny,

e) decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji kolejowej,

f) decyzji o ustaleniu lokalizacji regionalnej sieci szerokopasmowej.

REKLAMA

Oczywiście przytoczone rodzaje rozstrzygnięć są tymi, które najczęściej występują w praktyce codziennej, a pełna ich lista została zawarta w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2017 r. poz. 1405 – o.o.ś.).

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji jest rozstrzygnięciem wstępnym. Konieczność jej uzyskania ma miejsce w przypadku inwestycji zawsze znacząco odziaływujących na środowisko oraz inwestycji mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Kontynuując powyższe należy wskazać, iż okres „ważności” decyzji środowiskowej rozumiany, jako możliwość uzyskania na jej podstawie dalszych koniecznych w procesie inwestycyjnym rozstrzygnięć, wynosi co do zasady 6 lat, a w przypadku inwestycji realizowanych etapowo, jak również w przypadku obiektów takich jak terminale, obiekty energetyki jądrowej oraz obiekty towarzyszące, okres ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji wynosi 10 lat.

Okres możliwości wykorzystania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji dla uzyskania innego rozstrzygnięcia koniecznego w procesie inwestycyjnym wynosi 6 lat.

W przypadku inwestycji realizowanej etapowo, względnie w przypadku inwestycji związanych z inwestycją w terminale, inwestycjami w energetykę jądrową lub inwestycje powiązane, okres możliwości skorzystania z warunków określonych w decyzji wynosi 10 lat.

Czy istnieje możliwość przeniesienia decyzji środowiskowej na inny podmiot?

REKLAMA

Podstawową zasadą obowiązującą w przypadku wydawanych decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia jest przypisanie uprawnień wynikających z wydanego rozstrzygnięcia administracyjnego wyłącznie na rzecz podmiotu w stosunku do którego decyzja została wydana. Powyższe wywołuje istotne komplikacje, gdyż każdorazowa zmiana po stronie podmiotu planującego realizację przedsięwzięcia, wymusza konieczność bądź uzyskania nowej decyzji środowiskowej, bądź przeniesienia poprzednio uzyskanej decyzji na nowy podmiot. W związku z powyższym należy wskazać, iż ustawodawca wprowadził możliwość przeniesienia decyzji środowiskowej na inny podmiot w ramach postępowania, w którym krąg stron jest ograniczony do dwóch podmiotów – dysponującego uprawnieniem wynikającym z decyzji oraz zainteresowanym przeniesieniem uprawnienia wynikającego z decyzji na jego rzecz. Równocześnie procedura przeniesienia decyzji środowiskowej inicjowana jest poprzez wniosek o przeniesienie uprawnień wynikających z decyzji składany przez podmiot uprawniony do przejęcia uprawnień wynikających z rozstrzygnięcia administracyjnego. Ów podmiot składa wniosek o przeniesienie decyzji środowiskowej do organu, który wydał decyzję merytoryczną w sprawie, zawierający oświadczenie dotychczasowego podmiotu uprawnionego z decyzji administracyjnej
o wyrażeniu zgody na przeniesienie uprawnień z niej wynikających na nowy podmiot, jak również oświadczenie nowego podmiotu o przyjęciu uprawnień wynikających z przejmowanego rozstrzygnięcia administracyjnego.

Wniosek o przeniesienie uprawnień z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji należy wnieść do organu, który wydał decyzję w sensie rozstrzygnięcia merytorycznego. Wniosek składa podmiot zainteresowany nabyciem uprawnień, a ów wniosek zaopatrzony jest w oświadczenia podmiotu zainteresowanego przejęciem uprawnień oraz oświadczeniem o zgodzie na przeniesienie uprawnień złożonych przez dotychczasowy podmiot uprawniony z decyzji administracyjnej.

Jednocześnie finalizując informacje o zasadach przeniesienia decyzji środowiskowych należy wskazać, że wątpliwości budzi możliwość przeniesienia uprawnień z niej wynikających w części (części uprawnień) na inny podmiot.

Polecamy serwis: Sprawy urzędowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sąd Apelacyjny: Rolnik musi zapłacić ok. 120 tys. zł sąsiadom za smród z chlewni. Minister rolnictwa: to podważa sens rolnictwa, konieczne nowe przepisy

Rolnik, hodowca trzody chlewnej z Grodziska k. Łodzi ma zapłacić ok. 120 tys. zł sąsiadom, którzy przed sądem poskarżyli się na przykre zapachy docierające do ich posesji z jego chlewni. Taki wyrok wydał we wrześniu br. Sąd Apelacyjny w Łodzi, o czym pierwszy poinformował portal farmer.pl. Wieś jest miejscem produkcji rolnej i rolnik, który hoduje zwierzęta, nie może płacić odszkodowania za nieprzyjemne zapachy - ocenił minister rolnictwa Czesław Siekierski komentując ten wyrok. Zapowiedział przygotowanie przepisów prawnych "na szczeblu krajowym", które zapobiegną takim sytuacjom w przyszłości.

Sejm: Bez wniosku osoby niepełnosprawnej. Od 30 września tylko z zaświadczeniem. Zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) [Przedłużanie orzeczeń o niepełnosprawności]

Posłowie koalicji rządowej złożyli projekt nowelizacji przepisów o przedłużaniu ważności orzeczeń o niepełnosprawności. Głównym celem nowelizacji jest umożliwienie osobom niepełnosprawnym w wieku do 16-lat przedłużenie ważności orzeczeń. Ale równie ważna jest nowa zasada, że osoba niepełnosprawna starając się o przedłużenie prawa do np. zasiłku pielęgnacyjnego nie musi składać żadnego wniosku. Sprawa jest wszczynana z urzędu na podstawie zaświadczenia przedstawionego przez osobę niepełnosprawną.

Wynagrodzenie chorobowe a zasiłek chorobowy 2024 - różnice: wysokość, terminy, składki, podatek, podstawa wymiaru

Wynagrodzenie chorobowe jak i zasiłek chorobowy to świadczenia pieniężne, które przysługują ubezpieczonemu za czas niezdolności do pracy spowodowanych:
- chorobą, 
- odosobnieniem w związku z chorobą zakaźną, 
- wypadkiem w drodze do pracy lub z pracy, 
- chorobą przypadającą w czasie ciąży,
- poddaniem się niezbędnym badaniom lekarskim przewidzianym dla kandydatów na dawców komórek, tkanek, narządów oraz poddaniem się zabiegowi pobrania komórek, tkanek i narządów.

Świadczenia te różnią się przede wszystkim okresem niezdolności do pracy ale również stroną je finansującą oraz oskładkowaniem i opodatkowaniem danego świadczenia.

Czy oskładkowanie umów cywilnoprawnych da wyższe emerytury w przyszłości? Polacy w to nie wierzą, chcą renegocjacji KPO

Aż 71,5% Polaków nie wierzy, że przyszła państwowa emerytura pozwoli im na godne życie, wynika z najnowszych badań dla Useme.com. Za to coraz więcej rodaków zaczyna oszczędzać na emeryturę poza systemem ZUS. Co więcej, Polacy oczekują od rządu renegocjacji z Komisją Europejską kamienia milowego KPO dot. oskładkowania umów cywilnoprawnych.

REKLAMA

12 rat dla powodzian. Rząd pomoże spłacić kredyt hipoteczny, ale szykuje też ulgi dla powodzian w spłatach innych zobowiązań

Rząd zapowiedział możliwości wsparcia dla kredytobiorców poszkodowanych w wyniku powodzi. Rozwiązanie zakłada, że Fundusz Wsparcia Kredytobiorców spłaci 12 rat kredytu hipotecznego dla powodzian. Rząd pracuje też nad wprowadzeniem ulg dla powodzian w spłatach także innych zobowiązań – nie tylko tych hipotecznych.

Zasiłek opiekuńczy na zdrowe dziecko. Do 60 dni w roku. ZUS przypomina, który rodzic może dostać te pieniądze. Sprawdź zasady

Zasiłek opiekuńczy na zdrowe dziecko. Do 60 dni w roku. ZUS przypomina, że każdy może dostać te pieniądze. Jest to informacja szczególnie istotna dla osób z terenów dotkniętych powodzią, na których zajęcia w przedszkolach i szkołach zostały zawieszone.

ZUS: Świadczenia na zalanych terenach wypłacane są na bieżąco

Rzecznik Prasowy ZUS Paweł Żebrowski poinformował, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych na bieżąco wypłaca świadczenia na terenach dotkniętych powodzią, w tym 14 emerytury. Obecnie około 85 proc. emerytów w ZUS otrzymuje emeryturę bezpośrednio na rachunek bankowy

MON: Ubrać szpiega - kwoty na zakup cywilnego ubrania przez funkcjonariuszy Służby Wywiadu Wojskowego

Zmieni się wysokość równoważnika pieniężnego i kwota na zakup ubrania typu cywilnego w zamian za umundurowanie przyznawanego funkcjonariuszom Służby Wywiadu Wojskowego. W Ministerstwie Obrony Narodowej trwają prace nad nowelizacją przepisów.

REKLAMA

Rewolucja w szkołach! Czy biologia, chemia i geografia znikną ze szkół podstawowych? MEN stawia sprawę jasno

Rewolucja w szkołach! Czy biologia, chemia i geografia znikną ze szkół podstawowych? Ministerstwo Edukacji Narodowej stawia sprawę jasno. Założenia dotyczące profilu absolwenta przedszkola i szkoły podstawowej są już przygotowane.

Lex Kamilek: Niespójne przepisy powodują problemy organizacyjne w szkołach. Środowisko pedagogiczne skupia się na biurokracji

Ustawa Kamilka, lub inaczej lex Kamilek, wywołała pewne zamieszanie w kręgach m.in. nauczycieli i dyrektorów szkół. Ich wątpliwości budzi m. in. przepis o konieczności przedstawienia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Ten fragment ustawy pozostawia szerokie pole do interpretacji.

REKLAMA