REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Z ulgi internetowej w 2014 roku mogą skorzystać tylko niektórzy podatnicy. /Fot. Fotolia
Z ulgi internetowej w 2014 roku mogą skorzystać tylko niektórzy podatnicy. /Fot. Fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ulga internetowa to możliwość odliczenia od dochodu przed opodatkowaniem wydatków poniesionych w danym roku podatkowym na internet. Maksymalna wysokość ulgi internetowej to 760 zł rocznie na osobę. W 2014 roku ograniczony został krąg podmiotów uprawnionych.

Rozliczenie za rok 2012

Ulga internetowa za 2012 rok (rozliczana do 30 kwietnia 2013 roku) uzależniona była tylko od jednego czynnika – ponoszenia wydatku na ten cel. Warto podkreślić, że koszty te nie musiały być ponoszone w miejscu zamieszkania. Mogło to być więc np. łącze internetowe w wynajmowanym dla dziecka mieszkaniu.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo do odliczenia

Koszty poniesione w związku z korzystaniem z Internetu rozliczamy w roku ich poniesienia. Ich wysokość powinna być możliwa do potwierdzenia przy pomocy odpowiednich dokumentów, np.: faktury VAT (także jej duplikatu), e-faktury, przelewu bankowego. Nie mamy obowiązku załączania wskazanego dokumentu do rozliczenia PIT 36/37. Prawo do odliczenia przysługuje temu podmiotowi, którego dane widnieją na wskazanym wyżej dokumencie.

Nie trudno wyobrazić sobie sytuację, w której kilka osób wynajmuje wspólnie mieszkanie i korzysta z dostarczanego na podstawie jednej umowy Internetu. W tym przypadku z ulgi internetowej może skorzystać ten wynajmujący, którego dane umieszczone są na fakturze. Jeśli na dokumencie widnieją dane wszystkich lokatorów, to każdy z nich ma prawo do dokonania odliczenia w ramach indywidualnego limitu. Wartość odliczenia nie może przekroczyć kosztów faktycznie poniesionych. Co do zasady obejmuje to także małżonków. Mogą oni odliczyć 1520 zł w ramach ulgi internetowej (limit 760 zł dotyczy bowiem jednej osoby). Takie twierdzenie budzi wiele kontrowersji. Jednak orzecznictwo sądów jest raczej przychylne dla podatników. Prawo do stosowania ulgi potwierdził m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 4 sierpnia 2009 r. (sygn. akt I SA/Rz 575/2009).

Zobacz również: Ulga na dzieci

REKLAMA

Niezależnie od tego, z jakiego rodzaju połączenia z siecią korzystamy (modemowe, stałe łącze, bezprzewodowe) mamy prawo do dokonania odliczenia. Często zdarza się, że usługodawcy proponują pakiet usług, tj. Internet z telefonem lub telewizją. Wtedy, mimo otrzymywania jednej, wspólnej dla obu usług, faktury odliczeniu podlegają tylko wydatki poniesione na Internet. Warto by faktura odrębnie określała koszt dostępu do sieci Internet oraz koszt abonamentu telefonicznego/telewizyjnego. Takiego podziału nie możemy dokonać samodzielnie, wg własnego uznania. Ulga nie obejmuje także kosztów związanych z zakupem sprzętu i oprogramowania. Stąd też nie odliczymy kosztu zakupu modemu/routera.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Limit odliczenia wynosi 760 zł na osobę rocznie. Wskazana kwota zmniejsza podstawę opodatkowania (dochód). Niewykorzystany limit nie przechodzi na kolejny rok.

Rozliczenie za rok 2013

W rozliczeniu składanym do 30 kwietnia 2014 roku, czyli za rok 2013, z ulgi internetowej mogą skorzystać tylko niektórzy podatnicy. Dotyczy to tych osób, które poniosły wydatki na internet w 2013 roku a nie korzystały z tego odliczenia w latach poprzednich. Prawo do ulgi internetowej przysługuje bowiem tylko w dwóch, następujących bezpośrednio po sobie latach podatkowych. Osoba, która pierwszy raz skorzystała z odliczenia w 2012 roku, w 2013 skorzysta z niego drugi i ostatni raz. Korzystanie z ulgi można rozpocząć w dowolnym roku, jednak nie należy rozdzielać lat jej stosowania. Nie zmienił się roczny limit odliczenia.

Prawo do ulgi należy zawrzeć w składanym, obok głównego formularza PIT 36/37, druku PIT O.

Polecamy serwis: Domowy budżet

Podstawa prawna:

  • ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.),
  • wyrok WSA w Rzeszowie w wyroku z 4 sierpnia 2009 r. (sygn. akt I SA/Rz 575/2009).
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Czy pozwy kredytobiorców doprowadzą banki do upadłości? Mamy kumulację ryzyk prawnych w sektorze bankowym

Teza, że masowe pozwy konsumentów nie mogą doprowadzić banku do upadłości, nie wytrzymuje zderzenia z faktami. Najlepszym dowodem jest Getin Noble Bank, objęty przymusową restrukturyzacją we wrześniu 2022 r. – w dużej mierze z powodu ryzyka prawnego kredytów frankowych. Dziś sektor bankowy mierzy się nie z jednym, lecz z kilkoma ryzykami naraz: końcówką sporów frankowych, masowymi sprawami o sankcję kredytu darmowego i – potencjalnie – sporami o WIBOR. Nakładają się one na kurczącą się poduszkę dochodową banków: stopy są o 2 pkt proc. niższe niż wiosną 2025 r., a CIT dla banków wzrósł do 30%. To scenariusz, którego nie wolno bagatelizować.

Wynajem krótkoterminowy po zmianach przepisów w Hiszpanii. Gdzie licencje są wstrzymane, a gdzie wciąż dostępne

Polacy kupili w pierwszym półroczu 2026 r. w Hiszpanii rekordowe 2269 nieruchomości, a wielu z nich liczy, że apartament nad morzem częściowo zarobi na siebie dzięki wynajmowi turystom. Tymczasem w ciągu kilkunastu miesięcy zasady najmu na doby zmieniły się tam bardziej niż przez poprzednią dekadę: Barcelona wygasza wszystkie licencje, Alicante i Malaga wstrzymały nowe pozwolenia, a w całym kraju potrzebna jest zgoda wspólnoty mieszkaniowej.

Czym różni się asystencja od świadczenia wspierającego? Jakie podobieństwa?

Kluczowa różnica jest taka, że asystencja osobista jest świadczeniem niepieniężnym przeliczanym na godziny opieki (część niewykorzystana może przejść na okresy późniejsze - w Senacie planowana jest dyskusja, aby było to dalej niż "następny miesiąc"). Podobieństwem jest przede wszystkim to, że oba świadczenia są oparte na ocenie stopnia rzeczywistej niesamodzielności osoby niepełnosprawnej w domu i na jego zewnątrz, a nie suchych zapisach medycznych w orzeczeniu o niepełnosprawności. Orzeczenie jest tylko przesłanką startową - osoba niepełnosprawna wchodzi do starań o asystencję czy świadczenie wspierające. Ale jego przyznanie zależy już stopień niesamodzielności. Nowością dla asystencji jest uwzględnianie wprost sytuacji mieszkaniowej, barier transportowych jakie ma dana osoba niepełnosprawna i jej potrzeb/ograniczeń komunikacyjnych.

Podał niższy dochód i dostał wyższe świadczenie z pracy. Czy musi oddać pieniądze?

Co zrobić, gdy pracownik otrzymał dofinansowanie z ZFŚS na podstawie nieprawdziwych danych?

REKLAMA

Koniec papierowych orzeczeń medycyny pracy. Co zmieni się dla pracowników od 18 października?

Jedynie do 17 października 2026 r. lekarze medycyny pracy będą mogli wystawiać kandydatom do pracy i pracownikom orzeczenia lekarskie w formie papierowej. Od 18 października 2026 r. w przypadku takich orzeczeń dopuszczalna będzie tylko forma elektroniczna. Pracownik otrzyma swoje dokumenty za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta.

Syndyk Getin Noble Banku nie zwraca frankowiczom kosztów procesu. Naruszenie prawa czy obowiązek wynikający z ustawy?

Frankowicze uzyskują prawomocne wyroki zasądzające od syndyka masy upadłości Getin Noble Banku (GNB) zwrot kosztów procesu, a mimo to należności te nie są wypłacane. Nie oznacza to jednak, że syndyk ignoruje prawomocne orzeczenia. W odniesieniu do kosztów zasądzonych w sprawach wszczętych przez kredytobiorców brak bieżącej wypłaty kosztów procesu wynika z zasad dotyczących upadłości banku. Syndyk jest związany ustawową kolejnością zaspokajania należności i nie może wypłacić kosztów procesu przed należnościami korzystającymi z pierwszeństwa, w tym przed kosztami przymusowej restrukturyzacji poniesionymi przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Doliczone lata pracy mogą oznaczać dodatkową nagrodę. Czy można dostać pieniądze za wcześniejszy okres?

Nowe zasady zaliczania do stażu pracy okresów wykonywania umów zlecenia czy prowadzenia działalności gospodarczej sprawiły, że wielu pracowników sfery budżetowej uzyskało prawo do wyższych nagród jubileuszowych. W praktyce pojawiły się jednak wątpliwości, czy pracodawca powinien wypłacić świadczenie także wtedy, gdy wymagany staż został osiągnięty przed 1 stycznia 2026 r., oraz od kiedy należy liczyć termin przedawnienia roszczenia. Wyjaśniamy, jakie stanowisko zajmuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz jak problem ten ocenił sąd w jednym z pierwszych orzeczeń dotyczących nowych przepisów.

Jakie kary grożą za fake’owe zapowiedzi ataków na szkoły? Adwokat: więcej niż się wydaje

Piątek 9 października 2026 r. miał być dniem ataków na szkoły w całej Polsce. Tak przynajmniej głosiły wiadomości, które w ostatnich dniach krążyły w komunikatorach uczniów i na grupach rodziców, wraz z nagraniami zamaskowanych nastolatków z nożami. Część samorządów odwołała lekcje, policja sprawdziła ponad dziesięć tysięcy placówek, a wielu rodziców zastanawiało się, czy posłać dzieci do szkoły. Istnienia zorganizowanego wyzwania nie potwierdzono. Realni są jednak autorzy gróźb, czyli co najmniej dziesięciu zatrzymanych, w większości nieletnich, i realne jest tło, na którym się pojawili: atak w Ostrołęce, w którym 19-latek ranił dziewięć osób, i atak w Leszczydole-Nowinach, w którym 15-latek zabił szkolną woźną. Co grozi tym, którzy zapowiadają kolejne ataki? Więcej, niż się wydaje im samym i często także ich rodzicom.

REKLAMA

Co należy zrobić w razie śmierci pracownika? Komu wydać świadectwo pracy i wypłacić należności po zmarłym?

Z dniem śmierci pracownika wygasa jego stosunek pracy. W takiej sytuacji pracodawca ma obowiązek sporządzenia świadectwa pracy, rozliczenia się z praw majątkowych po zmarłym oraz wypłaty rodzinie odprawy pośmiertnej.

Zasiłek pogrzebowy 2026. Czy każdy wnioskodawca otrzyma 7000 zł?

Od 1 stycznia 2026 r. obowiązuje wyższa kwota zasiłku pogrzebowego – 7000 zł. W stosunku do poprzedniej kwoty wzrosła ona o 3000 zł, jednak nie każdy, kto złoży wniosek w 2026 r., otrzyma nowy zasiłek? Dlaczego? Wyjaśniamy to w artykule.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA