REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe sądy 24- godzinne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Galas

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najistotniejszych zmian kodeksu postępowania karnego wprowadzoną tzw. dużą nowelizacją, która weszła w życie z dniem 8 czerwca 2010 jest rekonstrukcja trybu przyspieszonego uregulowanego w rozdziale 54a.

REKLAMA

W krótkim czasie po wprowadzeniu sądów 24 godzinnych ustawą z 2006 r. pojawiły się liczne głosy krytyki. Instytucja zdaniem praktyków okazała się zbyt droga i niespełniająca oczekiwań w niej pokładanych. Rozważano różne możliwości wyjścia z tej sytuacji, od reformy po całkowitą likwidację postępowania. Ostatecznie w listopadzie 2009 r. uchwalono ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny, ustawy – Kodeks postępowania karnego, ustawy – Kodeks karny wykonawczy, ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 206, poz. 1589), która wprowadziła rozdział 54a pod tytułem „Postępowanie przyspieszone” w nowym brzmieniu.

REKLAMA

O ile poprzednio postępowanie przyspieszone było postępowaniem szczególnym I stopnia, w którym w przypadkach nieuregulowanych stosowano wprost normy trybu zwykłego, o tyle obecnie powrócono do istniejącej w poprzednim kodeksie konstrukcji odwołującej się do przepisów o postępowaniu uproszczonym. Tym samym zgodnie z postulatami części doktryny postępowanie przyspieszone stało się na powrót postępowaniem szczególnym II stopnia.

W nowych przepisach zrezygnowano między innymi z obligatoryjnego zatrzymania i przymusowego doprowadzenia sprawcy do sądu.

Na mocy wprowadzonych przepisów będzie można odstąpić od zatrzymania i przymusowego doprowadzenia sprawcy do sądu lub też zwolnić osobę już zatrzymaną.

Policja nie będzie już obligatoryjnie zobowiązana, w każdym przypadku, do przekazania sprawcy do sądu w ciągu 48 godzin od zatrzymania. Nadal jednak będzie musiała dochować tego terminu dla przekazania wniosku o rozpoznanie sprawy w trybie przyspieszonym do sądu. Co więcej, zamiast tego sprawca zostanie zobowiązany do stawienia się w sądzie w wyznaczonym miejscu i czasie, w okresie nieprzekraczającym 72 godzin od chwili zatrzymania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencją nieusprawiedliwionego niestawiennictwa oskarżonego będzie wydanie przez sąd wiążącego wyroku pod jego nieobecność, który nie będzie traktowany jak wyrok zaoczny.

Zobacz: Sprzeciw od wyroku zaocznego

W kwestii dochodzenia, będzie można je ograniczyć do przesłuchania osoby podejrzanej w charakterze podejrzanego oraz zabezpieczenia dowodów w niezbędnym zakresie.

Kwestia przesłuchania


Przesłuchanie przez prokuratora będzie wymagane jedynie wtedy, gdy zachodzić będą podstawy do wystąpienia z wnioskiem o skazanie bez rozprawy (art. 335 k.p.k.) albo gdy podejrzany zgłosi wniosek o dobrowolne poddanie karze (art. 387 k.p.k.).

Tym samym nowe przepisy wychodząc naprzeciw postulatom praktyków, rezygnują z obligatoryjnego przesłuchania podejrzanego przez prokuratora. Ma to zapobiec dublowaniu się przesłuchania podejrzanego w sytuacjach gdy wcześniej został on już przesłuchany przez funkcjonariusza Policji.

Skazanie bez rozprawy

REKLAMA

Istotną zmianą jest przy tym wprowadzenie możliwości zastosowania instytucji tzw. skazania bez rozprawy, które dotychczas w postępowaniu przyspieszonym nie było możliwe. Ma to zwiększyć ilość spraw kończących się na pierwszej rozprawie.

Jeśli okoliczności przestępstwa nie będą pozostawiać wątpliwości, a postawa oskarżonego będzie wskazywać na to, iż cele postępowania zostaną osiągnięte, prokurator będzie mógł złożyć do sądu wniosek o wydanie wyroku skazującego i orzeczenie uzgodnionej z oskarżonym kary lub środka karnego bez przeprowadzania rozprawy.

W znowelizowanym art. 517 f przyjęto także dopuszczalność zarządzenia przez sąd więcej niż jednej przerwy w postępowaniu. Łączny czas przerw nie może jednak przekraczać, podobnie jak dotychczas 14 dni.

Dużą zmianą jest rezygnacja z obligatoryjnej obrony przed sądem. Nowelizacja usunęła z kodeksu treść art. 517 i §1 zgodnie z którym oskarżony w trybie przyspieszonym musiał mieć obrońcę. Tym samym zwolniło to sąd z konieczności obligatoryjnego wyznaczania obrońcy z urzędu w przypadku gdy oskarżony nie miał obrońcy z wyboru, lub obrońca z wyboru wypowiedział stosunek obrończy a oskarżony nie ustanowił nowego pełnomocnika na jego miejsce.

Oskarżony będzie mógł sam zadecydować o konieczności skorzystania z kwalifikacji obrońcy, z wyjątkiem sytuacji w których jest to konieczne na mocy przepisów o post zwyczajnym.

 O wyznaczenie obrońcy z urzędu będzie mógł ubiegać się na zasadach ogólnych. Postępowanie uproszczone ma od tej pory być zarówno tańsze jak i skuteczniejsze.

Zobacz: Nowelizacja Kodeksów Karnych

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tablica alimentacyjna. Pytania i odpowiedzi MS

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące tablicy alimentacyjnej. Mają one pomóc w lepszym zrozumieniu zasad działania tablicy i jej praktycznego zastosowania. Jednocześnie resort podkreśla, iż tablica alimentacyjna nie ma mocy wiążącej.

Czego nie wolno robić na plaży? Lista 9 przykładów!

Upalny czas letni sprzyja odpoczynkowi nad wodą. Niektóre zachowania na plaży mogą wydawać się z pozoru niewinne, ale w praktyce mogą skutkować odpowiedzialnością karną.

Drastyczne pogorszenie sytuacji prawnej i życiowej obywateli Ukrainy - co dalej z ustawą?

Nowelizacja ustawy pomocowej dla obywateli Ukrainy może drastycznie pogorszyć ich sytuację prawną i życiową - wskazuje RPO w swoich uwagach do projektu zmian przepisów. O co dokładnie chodzi? Przedstawiamy kluczowe problemy i ich potencjalne skutki.

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Szykują się zmiany: ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami

Jest decyzja w sprawie parkomatów i opłat za postój. Sprawą zajął się sam Rzecznik Praw Obywatelskich co sprawiło, że Ministerstwo Infrastruktury zajęło oficjalne stanowisko w sprawie. Wydaje się, że szykują się zmiany, bo ma być lepiej dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami - które dotychczas mogą mieć utrudniony dostęp do płatnego postoju.

REKLAMA

Gotówka w strefie płatnego parkowania: RPO interweniuje, rząd przyznaje rację kierowcom

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do ministra infrastruktury w sprawie skarg kierowców, którzy zostali obciążeni opłatami dodatkowymi, ponieważ nie mieli możliwości zapłaty za parkowanie gotówką. Problem dotyczy stref, w których zlikwidowano tradycyjne parkomaty, pozostawiając jedynie urządzenia obsługujące płatności bezgotówkowe. Ministerstwo Infrastruktury przyznaje, że każdemu kierowcy należy zapewnić realną możliwość uiszczenia opłaty w formie gotówkowej – co może oznaczać konieczność zmiany przepisów ustawy o drogach publicznych.

Koniec ze swobodnym obrotem gotówką: zgłoszenie obowiązkowe, odbiór tylko osobiście. Jakiej kwoty już nie wypłacisz bez formalności?

Coraz bardziej restrykcyjne stają się ograniczenia w obrocie gotówką – zarówno dla firm, jak i osób fizycznych. W Polsce przedsiębiorstwa już nie mogą realizować transakcji między sobą za więcej niż 15 000 zł gotówką, a od 2027 r. w całej Unii będą obowiązywały limity na maks. 10 000 € (z możliwością obniżenia do 3 000 €) . Co więcej, poza już obowiązującymi lub dopiero nadchodzącymi limitami, wprowadzane są nowe – niespotykane wcześniej rozwiązania. Wszystko „w trosce o walkę z finansowaniem terroryzmu".

Kalendarz roku szkolnego 2025/2026: Uczniów czekają zmiany, które dotyczą nie tylko ferii

Nowy rok szkolny 2025/2026 przyniesie uczniom i nauczycielom nie tylko znane terminy przerw i ferii, ale również istotne zmiany w organizacji zajęć. Modyfikacjom ulegną lekcje religii i etyki, pojawi się też nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Warto poznać szczegóły, ponieważ będą one miały bezpośredni wpływ na codzienne życie szkolne.

Wysokość alimentów w 2025 r. według nowej tablicy alimentacyjnej [Przykład]

Ministerstwo Sprawiedliwości zaprezentowało nową tablicę alimentacyjną. Co istotne, nie ma ona charakteru wiążącego. Jak podkreśla resort, tabele będą narzędziem pomocowym dla sędziów i uczestników postępowania.

REKLAMA

Polacy chcą szybko na emeryturę, ale nie chcą przestać żyć aktywnie. Tylko nieliczni pracują po 60-tce

Choć prawo pozwala łączyć emeryturę z pracą, robi to zaledwie 11,6 proc. Polaków w wieku 50–74 lat. Ponad połowa osób zbliżających się do wieku emerytalnego nie wyobraża sobie dalszej aktywności zawodowej. Eksperci ostrzegają: bez zachęt do pracy po 60. roku życia system emerytalny może się nie utrzymać.

Nowe prawo planistyczne 2026: Co oznacza dla właścicieli gruntów rolnych? Ekspert wyjaśnia

Najistotniejszą zmianą wydaje się fakt, iż „dla właścicieli gruntów rolnych tych najlepszych klas bonitacyjnych, położonych poza granicami miast zasadniczo do czasu uchwalenia planu ogólnego nie będzie możliwe uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, a więc i faktyczne odrolnienie nieruchomości.” – mówi Barbara Pancer w wywiadzie z ekspertem INFOR, [Radca prawny, local partner w warszawskiej praktyce nieruchomości kancelarii Greenberg Traurig].

REKLAMA