REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z najistotniejszych zmian kodeksu postępowania karnego wprowadzoną tzw. dużą nowelizacją, która weszła w życie z dniem 8 czerwca 2010 jest rekonstrukcja trybu przyspieszonego uregulowanego w rozdziale 54a.

W krótkim czasie po wprowadzeniu sądów 24 godzinnych ustawą z 2006 r. pojawiły się liczne głosy krytyki. Instytucja zdaniem praktyków okazała się zbyt droga i niespełniająca oczekiwań w niej pokładanych. Rozważano różne możliwości wyjścia z tej sytuacji, od reformy po całkowitą likwidację postępowania. Ostatecznie w listopadzie 2009 r. uchwalono ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny, ustawy – Kodeks postępowania karnego, ustawy – Kodeks karny wykonawczy, ustawy – Kodeks karny skarbowy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 206, poz. 1589), która wprowadziła rozdział 54a pod tytułem „Postępowanie przyspieszone” w nowym brzmieniu.

REKLAMA

REKLAMA

O ile poprzednio postępowanie przyspieszone było postępowaniem szczególnym I stopnia, w którym w przypadkach nieuregulowanych stosowano wprost normy trybu zwykłego, o tyle obecnie powrócono do istniejącej w poprzednim kodeksie konstrukcji odwołującej się do przepisów o postępowaniu uproszczonym. Tym samym zgodnie z postulatami części doktryny postępowanie przyspieszone stało się na powrót postępowaniem szczególnym II stopnia.

W nowych przepisach zrezygnowano między innymi z obligatoryjnego zatrzymania i przymusowego doprowadzenia sprawcy do sądu.

Na mocy wprowadzonych przepisów będzie można odstąpić od zatrzymania i przymusowego doprowadzenia sprawcy do sądu lub też zwolnić osobę już zatrzymaną.

REKLAMA

Policja nie będzie już obligatoryjnie zobowiązana, w każdym przypadku, do przekazania sprawcy do sądu w ciągu 48 godzin od zatrzymania. Nadal jednak będzie musiała dochować tego terminu dla przekazania wniosku o rozpoznanie sprawy w trybie przyspieszonym do sądu. Co więcej, zamiast tego sprawca zostanie zobowiązany do stawienia się w sądzie w wyznaczonym miejscu i czasie, w okresie nieprzekraczającym 72 godzin od chwili zatrzymania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencją nieusprawiedliwionego niestawiennictwa oskarżonego będzie wydanie przez sąd wiążącego wyroku pod jego nieobecność, który nie będzie traktowany jak wyrok zaoczny.

Zobacz: Sprzeciw od wyroku zaocznego

W kwestii dochodzenia, będzie można je ograniczyć do przesłuchania osoby podejrzanej w charakterze podejrzanego oraz zabezpieczenia dowodów w niezbędnym zakresie.

Kwestia przesłuchania


Przesłuchanie przez prokuratora będzie wymagane jedynie wtedy, gdy zachodzić będą podstawy do wystąpienia z wnioskiem o skazanie bez rozprawy (art. 335 k.p.k.) albo gdy podejrzany zgłosi wniosek o dobrowolne poddanie karze (art. 387 k.p.k.).

Tym samym nowe przepisy wychodząc naprzeciw postulatom praktyków, rezygnują z obligatoryjnego przesłuchania podejrzanego przez prokuratora. Ma to zapobiec dublowaniu się przesłuchania podejrzanego w sytuacjach gdy wcześniej został on już przesłuchany przez funkcjonariusza Policji.

Skazanie bez rozprawy

Istotną zmianą jest przy tym wprowadzenie możliwości zastosowania instytucji tzw. skazania bez rozprawy, które dotychczas w postępowaniu przyspieszonym nie było możliwe. Ma to zwiększyć ilość spraw kończących się na pierwszej rozprawie.

Jeśli okoliczności przestępstwa nie będą pozostawiać wątpliwości, a postawa oskarżonego będzie wskazywać na to, iż cele postępowania zostaną osiągnięte, prokurator będzie mógł złożyć do sądu wniosek o wydanie wyroku skazującego i orzeczenie uzgodnionej z oskarżonym kary lub środka karnego bez przeprowadzania rozprawy.

W znowelizowanym art. 517 f przyjęto także dopuszczalność zarządzenia przez sąd więcej niż jednej przerwy w postępowaniu. Łączny czas przerw nie może jednak przekraczać, podobnie jak dotychczas 14 dni.

Dużą zmianą jest rezygnacja z obligatoryjnej obrony przed sądem. Nowelizacja usunęła z kodeksu treść art. 517 i §1 zgodnie z którym oskarżony w trybie przyspieszonym musiał mieć obrońcę. Tym samym zwolniło to sąd z konieczności obligatoryjnego wyznaczania obrońcy z urzędu w przypadku gdy oskarżony nie miał obrońcy z wyboru, lub obrońca z wyboru wypowiedział stosunek obrończy a oskarżony nie ustanowił nowego pełnomocnika na jego miejsce.

Oskarżony będzie mógł sam zadecydować o konieczności skorzystania z kwalifikacji obrońcy, z wyjątkiem sytuacji w których jest to konieczne na mocy przepisów o post zwyczajnym.

 O wyznaczenie obrońcy z urzędu będzie mógł ubiegać się na zasadach ogólnych. Postępowanie uproszczone ma od tej pory być zarówno tańsze jak i skuteczniejsze.

Zobacz: Nowelizacja Kodeksów Karnych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
1700 złotych miesięcznie zastąpi 800 plus i 300 plus. Ma być przyznawane bez względu na wiek i wysokość dochodu

Co dzieje się sprawie pomysłu wprowadzenia dochodu podstawowego dla każdego? Choć o tym pomyśle dużo się mówiło w kontekście KPO, to jednak w ostatnim czasie temat zdecydowanie ucichł. Czy trzeba się obawiać likwidacji 800 plus i 300 plus?

Urlop regeneracyjny dla każdego. Trzy miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Od kiedy pracownicy skorzystają z urlopu regeneracyjnego? Aż 3 miesiące wolnego dla każdego pracownika co 7 lat. Czy te rozwiązania mają szansę wejść w życie już w 2026 roku, czy trzeba będzie na nie czekać do 2027 roku?

Od stycznia 2026 roku już 600 plus na dentystę. Dla każdego, kto opłaca składkę zdrowotną. Ale czy wiesz, jak skorzystać?

W listopadzie 2025 r. wskaźnik inflacji rok do roku wyniósł 2,5%. Jednak czy domowe budżety to odczuwają? Warto pamiętać o tym, że można dbać o nie na różne sposoby. Jednym z nich jest korzystanie z usług oferowanych przez NFZ w ramach opłacanej składki zdrowotnej.

Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

REKLAMA

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy mogą być otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

REKLAMA

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA