REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Senat poparł zniesienie obowiązku profilowania pomocy dla bezrobotnych

Senat poparł zniesienie obowiązku profilowania pomocy dla bezrobotnych. / fot. Shutterstock
Senat poparł zniesienie obowiązku profilowania pomocy dla bezrobotnych. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 9 maja 2019 r. Senat poparł nowelizację ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zmiana polega na zniesieniu obowiązku profilowania pomocy dla bezrobotnych.

Senat za zniesieniem profilowania pomocy dla bezrobotnych

Powiatowe urzędy pracy nie będą już musiały ustalać profilu pomocy dla każdego bezrobotnego – przewiduje nowela ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, którą w czwartek poparł Senat. Dzięki tej zmianie urzędy pracy mają szybciej pomagać bezrobotnym.

REKLAMA

Za nowelizacją głosowało 74 senatorów, nikt nie był przeciw, 10 senatorów wstrzymało się od głosu.

Wyrok TK

Ustawa wykonuje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, który w czerwcu minionego roku uznał za niezgodne z konstytucją uregulowanie w rozporządzeniu zasad przypisywania przez urząd pracy profilu osobie bezrobotnej. Według TK kwestię tę powinna regulować ustawa.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od stycznia 2019 r.

Projekt resortu rodziny i pracy

Projekt został przygotowany przez resort rodziny i pracy. Znosi on obowiązek ustalania przez powiatowy urząd pracy profilu pomocy dla każdego bezrobotnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skrócenie okresu udzielenia pomocy

REKLAMA

"Oczekiwanym efektem wprowadzenia zmiany proponowanej w projekcie ustawy będzie skrócenie okresu, w jakim rozpocznie się udzielanie pomocy osobie bezrobotnej oraz możliwość zastosowania przez urząd pracy dowolnej formy pomocy określonej w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy" – głosi uzasadnienie.

Na podstawie ustalanego przez urząd pracy profilu dla osoby bezrobotnej określa się formę przysługującej jej pomocy. W celu ustalenia profilu urząd gromadzi dane osobowe bezrobotnego. Wśród nich są m.in. wiek, płeć, wykształcenie, stopień niepełnosprawności i czas pozostawania bez pracy.

Przyczyny powstania projektu zmian

Autorzy ustawy wskazują, że na decyzję o zmianach w przepisach wpłynęły m.in. wyniki oceny profilowania pomocy, w której ramach wśród 327 powiatowych urzędów pracy przeprowadzono badanie ankietowe w okresie od 21 marca do 11 kwietnia 2016 r. W ankietach 44,6 proc. urzędów uznało, że profilowanie nie umożliwia im lepszego kierowania pomocy dla bezrobotnych, a kolejne 21,4 proc. stanowiły urzędy, którym trudno było wskazać na przydatność profilowania pomocy.

Krytyczne opinie na temat profilowania pomocy – w zakresie niezgodności tego rozwiązania z konstytucją – wyrażali także Rzecznik Praw Obywatelskich, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych i niektóre organizacje pozarządowe. Wątpliwości dotyczące funkcjonowania profilowania miała także Najwyższa Izba Kontroli.

autor: Olga Zakolska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC: Należy jak najszybciej wznowić merytoryczny dialog nt. wprowadzenia dyrektywy o jawności wynagrodzeń i zminimalizować potencjalne ogniska konfliktów w miejscach pracy

Ekspert BCC: Należy jak najszybciej wznowić merytoryczny dialog nt. wprowadzenia dyrektywy o jawności wynagrodzeń i zminimalizować potencjalne ogniska konfliktów w miejscach pracy. Co zmienia? Jakie obowiązki nakłada na pracodawców?

Ważny komunikat ZUS dla rodziców: 42 tys. z nich musi zwrócić do ZUS otrzymane świadczenie (nawet 2 tys. zł) albo zostanie ono potrącone z 800 plus lub świadczenia z programu „Aktywny rodzic”

Zgodnie z komunikatem ZUS z dnia 12 grudnia 2024 r. – w związku z przyznawaniem przez ZUS, od października 2024 r., prawa do jednego za świadczeń z programu „Aktywny rodzic” – w ww. miesiącu, ZUS uchylił prawo do innego świadczenia tj. rodzinnego kapitału opiekuńczego (RKO) na ok 42 tys. dzieci. Jeżeli w miesiącu, za który zostało przyznane świadczenie „aktywnie w żłobku”, „aktywnie w domu” lub „aktywni rodzice w pracy”, zostało już wypłacone RKO – podlega ono teraz zwrotowi do ZUS albo zostanie potrącone z 800 plus lub świadczenia wypłacanego z programu „Aktywny rodzic”. 

Trudno w to uwierzyć, ale są pracownicy budżetówki bez 13-ki. Ma się to zmienić

Poszkodowani są pracownicy kultury. Zgodnie z ustawą z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej tzw. trzynastki nie przysługują pracownikom instytucji kultury. Możliwość zmian zapowiedziało ministerstwo kultury.

W 2025 r. tylko jeden piątek 13-ego. I jeszcze 13 grudnia 2024 r. [Kalendarz, Zasady, Jak liczyć]

Data piątek 13. w ciągu każdego roku przypada co najmniej 1 raz (tak w 2025 r.) i maksymalnie 3 razy (tak w 2026 r.).

REKLAMA

Zastąpienie ubezwłasnowolnienia instrumentami wspieranego podejmowania decyzji: umowa asysty prawnej, kurator wspierający i reprezentujący, pełnomocnictwo rejestrowane. [Projekt ustawy]

Zastąpienie ubezwłasnowolnienia instrumentami wspieranego podejmowania decyzji: umowa asysty prawnej, kurator wspierający i reprezentujący, pełnomocnictwo rejestrowane. W czwartek, 12 grudnia 2024 r. do uzgodnień i konsultacji społecznych trafił projekt ustawy o instrumentach wspieranego podejmowania decyzji.

MOPS i NSA. Przez sądy przetaczają się setki spraw o zasiłek pielęgnacyjny. A nawet świadczenie pielęgnacyjne

To zła wiadomość dla osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów. NSA wydał niekorzystny dla nich wyrok w sprawie roszczeń MOPS o zwrot zasiłków pielęgnacyjnych, świadczeń pielęgnacyjnych i innych świadczeń. Osoby niepełnosprawne i opiekunowie mogą stracić od 3500 zł do nawet 90 000 zł.

Ceny drewna opałowego – grudzień 2024 r. Zakup drewna u leśniczego: jak to zrobić?

Masz w pobliżu siedzibę nadleśnictwa? To twój sposób na tanie drewno opałowe z pewnego, legalnego źródła. Wyjaśniamy krok po kroku jak się za to zabrać. Ile kosztuje drewno u leśniczego?

Cyberprzestępcy polują na nasze pieniądze i dane. Dzięki tym zasadom można uniknąć cyberzagrożeń

Wcześniej czy później każdy spotka się z próbą cyberprzestępstwa. Cyberprzestępcy wymyślają coraz to nowe sposoby, żeby wyłudzić pieniądze i dane. Niestety, sposób postępowania w podejrzanej sytuacji nie jest oczywisty. Ministerstwo Cyfryzacji przedstawia kilka sposobów, jak uniknąć cyberzagrożeń, a nawet pomóc z nimi walczyć - pomoże w tym aplikacja mObywatel.

REKLAMA

Zasiłek wyrównawczy 2025 r. i 2026 r.

Zasiłek wyrównawczy 2025 r. i 2026 r. Czym jest zasiłek wyrównawczy? Komu przysługuje? Ile wynosi? Kiedy przysługuje z ubezpieczenia wypadkowego, a w jakich przypadkach przysługuje z ubezpieczenia chorobowego?

Webinar: Procedura korzystania z AI i inne obowiązki pracodawców 2025 + certyfikat gwarantowany

Webinar „Procedura korzystania z AI i inne obowiązki pracodawców 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, jakie korzyści, ale również ryzyka niesie ze sobą wykorzystywanie w organizacji rozwiązań wspomaganych sztuczną inteligencją. Ekspert podsumuje także obowiązki, o których pracodawcy powinni pamiętać w 2025 roku. Uczestnicy otrzymają imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA