REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 1 lipca rusza Strefa Czystego Transportu. Nie przegap, złóż wniosek o wyłączenie samochodu spod obostrzeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Od 1 lipca rusza Strefa Czystego Transportu. Nie przegap, złóż wniosek o wyłączenie samochodu spod obostrzeń
Od 1 lipca rusza Strefa Czystego Transportu. Nie przegap, złóż wniosek o wyłączenie samochodu spod obostrzeń
gov.pl

REKLAMA

REKLAMA

Strefa Czystego Transportu w Warszawie będzie obowiązywała już od 1 lipca 2024 r. "Na ten moment dostaliśmy 2,2 tys. wniosków o wyłączenie spod obostrzeń strefy" - tak poinformował nasz portal Jakub Dybalski, rzecznik prasowy ZDM. SCT to zakaz wjazdu dla aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r., ale jest też kilka rodzajów wyłączeń.

Już od 1 lipca 2024 roku w stolicy zacznie działać Strefa Czystego Transportu (SCT). Trwa już kampania informacyjna i ustawiane jest oznakowanie. Kierowcy mogą też szybko sprawdzić swoje auta pod kątem zgodności z wymogami strefy. To ważne, bo aż 97 proc. posiadaczy aut nie musi się przejmować żadnymi ograniczeniami czy naklejkami.

REKLAMA

Strefa Czystego Transportu w Warszawie, czyli zakaz wjazdu dla aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r., ale jest też kilka rodzajów wyłączeń

REKLAMA

Strefa Czystego Transportu - jak wyjaśnia warszawski ZDM - dotyczyć będzie w pierwszym etapie stosunkowo niewielkiej liczby pojazdów. Jednak już teraz przyniesie wymierne efekty w poprawie jakości powietrza, a tym samym zdrowia mieszkanek i mieszkańców miasta. Zakaz wjazdu dotyczyć będzie aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r. Szacunki pokazują, że wymogów SCT obowiązujących od 1 lipca nie spełnia tylko około 3 proc. pojazdów poruszających się po Warszawie.

Przy tym około połowa z tych 3 procent to auta kwalifikujące się do jednego z kilku rodzajów tzw. wyłączeń od zasad przewidzianych ustawowo lub ustanowionych przez Radę Warszawy. Po uwzględnieniu tych danych wciąż prognozowany jest znaczny spadek emisji szkodliwych substancji – tlenków azotu o 11 procent i pyłów zawieszonych o 20 procent.

Jak sprawdzić samochód, czy spełnia wymogi SCT? Warto to zrobić przed 1 lipca

REKLAMA

Centrum informacji o Strefie Czystego Transportu stanowi miejska strona um.warszawa.pl/SCT,otwiera się w nowej karcie a informację przez telefon najlepiej uzyskać pod numerem 19 115. Za jej pośrednictwem, lub od razu pod adresem SprawdzSCT.zdm.waw.plotwiera się w nowej karcie, można też przejść do prostego i szybkiego formularza, który odpowiada na najważniejsze pytania mieszkańców, przyjezdnych i przedsiębiorców.

Na bazie podstawowych informacji o pojeździe (obowiązkowo rok produkcji i rodzaj paliwa oraz opcjonalnie norma emisji spalin) formularz podaje informację czy samochód spełnia wymogi SCT. Cała operacja sprawdzenia zajmuje dosłownie pół minuty. Jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd spełnia wymogi strefy, to nic więcej nie trzeba już robić. Taki samochód nie ma obowiązku posiadać jakiejkolwiek nalepki, a kierowca nie musi składać żadnych wniosków. W takiej właśnie sytuacji jest aż 97 proc. kierowców jeżdżących po Warszawie.
A co, jeśli w toku weryfikacji okaże się, że pojazd nie spełnia wymogów strefy? Wówczas program poinformuje jakie ewentualne kroki można podjąć dalej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzy podstawowe rodzaje wyłączeń dla osób fizycznych to:

  • zameldowanie w Warszawie i rozliczanie tu podatków;
  • bycie seniorem (ukończone 70 lat), bez dodatkowych wymogów;
  • posiadanie europejskiej karty parkingowej dla osób z niepełnosprawnością.

Wniosek o nalepkę, potwierdzającą prawo do wyłączenia, można następnie złożyć przez internet za pomocą tej strony um.warszawa.pl/SCTotwiera się w nowej karcie. Za obsługę całego procesu odpowiada ZDM.

Karany jest wjazd do Strefy Czystego Transportu bez uprawnień. To właśnie stosowne uprawnienie będzie sprawdzała Straż Miejska kontrolując kierowców

Dla osób, które wolą załatwić sprawę osobiście, ZDM przygotowało również możliwość złożenia wniosku fizycznie – w punkcie przy ul. Chmielnej 124 (wejście od ul. Żelaznej)otwiera się w nowej karcie. Działa on od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Okazało się już, że zdecydowana większość mieszkańców, którzy odwiedzili centrum w zeszłym tygodniu dowiedziało się, że nie muszą składać żadnego wniosku, bo ich auto spełnia wymogi strefy.

Informacji o strefie, w tym telefonicznie, udziela również Miejskie Centrum Kontaktu Warszawa 19115, którego pracownicy odbyli dodatkowo cykl szkoleń, aby jak najlepiej służyć pomocą w sprawach związanych z funkcjonowaniem SCT. Przepisy nie wskazują żadnej kary za brak nalepki. Karany jest wjazd do strefy czystego transportu bez uprawnień. To właśnie stosowne uprawnienie będzie sprawdzała Straż Miejska kontrolując kierowców.

"Stolica stanowić będzie swoisty poligon doświadczalny dla praktycznego funkcjonowania polskich przepisów o SCT. Z doświadczeń Warszawy czerpać będą inne miasta, które również mają obowiązek wprowadzenia strefy, a także Ministerstwo Klimatu i Środowiska – odpowiadające za formalne ramy tego przedsięwzięcia" – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Warszawa od lat aktywnie uczestniczy w przygotowaniach do wprowadzenia stref czystego transportu w Polsce. Na każdym możliwym etapie stolica składała swoje uwagi i propozycje to zapisów ustawy oraz precyzującego ją rozporządzenia. "Dzielimy się również z rządzącymi na bieżąco naszymi spostrzeżeniami i propozycjami uproszczenia całego procesu, w tym dotyczącymi nalepek na samochody. Postulaty, m.in. w sprawie zmiany wzoru nalepki, zostały przesłane do MKiŚ również w lutym oraz ponownie w maju tego roku. Na początku czerwca Ministerstwo zapowiedziało, że wzór ten rzeczywiście zostanie zmienionyotwiera się w nowej karcie" – dodaje dyrektor Łukasz Puchalski.

Ruszyła miejska akcja informacyjna dotycząca SCT

Już ruszyła miejska akcja informacyjna dotycząca SCT. W Warszawie na stałe zostaną też zamontowane dodatkowe znaki, które nie są wymagane przepisami. To informacyjne tablice wyprzedzające znajdujące się na skrzyżowaniach oddalonych od granicy strefy. Pozwolą kierowcom na ewentualną zmianę trasy, jeśli ich sytuacja tego wymaga.

Nadzór nad przestrzeganiem zasad strefy leży w kompetencjach policji oraz stołecznej Straży Miejskiej. W ramach współpracy ZDM i Straży Miejskiej, do kontroli prowadzonych przez miasto, zostanie wykorzystany system przenośnych kamer. To pilotaż z opcją rozbudowy i rozszerzenia.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

REKLAMA

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

REKLAMA

Okularnicy muszą się mieć na baczności za kierownicą! Kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

REKLAMA