| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Bezpieczeństwo pracy > Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy 2019

Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy 2019

Protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy najprawdopodobniej jeszcze w 2019 r. ulegnie zmianie. Pobierz wzór protokołu z załącznika do projektu nowego rozporządzenia. Sprawdź, co się w nim zmieni w 2019 r.

Protokół z wypadku przy pracy – nowe rozporządzenie

Na podstawie art. 237 § 2 Kodeksu pracy z dniem 21 stycznia 2019 r. powstał projekt Rozporządzenia Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. W świetle art. 237 § 2 Kodeksu pracy:

Minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, wzór protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy zawierający dane dotyczące poszkodowanego, składu zespołu powypadkowego, wypadku i jego skutków, stwierdzenie, że wypadek jest lub nie jest wypadkiem przy pracy, oraz wnioski i zalecane środki profilaktyczne, a także pouczenie dla stron postępowania powypadkowego.

Projekt rozporządzenia określa wzór protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Ponadto wskazuje się, że dotychczasowe formularze protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy mogą być stosowane jedynie do czasu wyczerpania ich zapasów. Datą, od której należy stosować wyłącznie nowe wzory jest 1 stycznia 2020 r.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF.

Nowa regulacja spowoduje utratę mocy obowiązującej przez rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie wzoru protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy. Przewiduje się, że wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Bez pieczątek

Rozporządzenie obowiązujące od 2004 r. należy zmienić w celu zniesienia prawnego zobowiązania do stosowania pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców. Nowy wzór protokołu ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy nie przewiduje już konieczności zastosowania przez pracodawcę pieczątki.

Mniej danych osobowych

Co więcej, modyfikacja przepisów podyktowana jest również koniecznością zminimalizowania liczby przetwarzanych danych osobowych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. c rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE. L Nr 119, str. 1) dane osobowe muszą być adekwatne, stosowne oraz ograniczone do tego, co jest niezbędne dla celów ich przetwarzania. W związku z powyższym w nowym wzorze protokołu nie znajdzie się już miejsca urodzenia poszkodowanego. Jest to zgodne z wykazem danych z art. 221 Kodeksu pracy. Nie ma już także potrzeby podawania imienia ojca poszkodowanego. W celu identyfikacji osoby poszkodowanej podaje się numer PESEL lub dowodu osobistego albo innego dokumentu potwierdzającego tożsamość.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Smoleńska

Dziennikarka, redaktor

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »