REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest KRK 2050 i jaki będzie miał wpływ na nasze życie, pracę, finanse, środowisko i edukację? [RZĄD PRZYJĄŁ DOKUMENT]

Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
KRK, 2050
Czym jest KRK 2050 i jaki będzie miał wpływ na nasze życie, pracę, finanse, środowisko i edukację? [RZĄD PRZYJĄŁ DOKUMENT]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła w lipcu Koncepcję Rozwoju Kraju 2050. To rządowy dokument wyznaczający długofalowe kierunki rozwoju Polski w zakresie ekonomii, gospodarki kraju, społeczeństwa, przemian technologicznych, zmian klimatycznych i wielu innych czynników, które będą miały wpływ na to jak będzie nam się żyło za 25 lat.

rozwiń >

Czym jest KRK 2050?

Przypatrujemy się nowo przyjętej Koncepcji Rozwoju Kraju 2050 (KRK 2050). To strategiczny dokument, który ma wyznaczyć kierunek rozwoju na następne 25 lat. To coś więcej niż zwykły plan - to pewnego rodzaju "mapa drogowa", która ma pomóc Polsce w zmieniającym się świecie, pełnym wyzwań i niepewności. Chodzi głównie o aspekt ekonomiczny, technologicznych i socjalny Polaków.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Dokument został zatwierdzony 25 lipca 2025 roku przez Radę Ministrów, powstał w odpowiedzi na globalne megatrendy, takie jak zmiany demograficzne, transformacja technologiczna i klimatyczna, czy reorganizacja porządku geopolitycznego. Po raz pierwszy w Polsce do stworzenia tak kompleksowej wizji wykorzystano strategiczny foresight, czyli analizę różnych scenariuszy przyszłości. Dzięki temu dokument ma być elastyczny i "odporny" na niespodziewane zmiany.

Jakie są cele Koncepcji Rozwoju Kraju 2050?

KRK 2050 to fundamentalny krok w budowaniu zdolności państwa do myślenia strategicznego. Jak podkreśla minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, dokument ma pomóc Polsce nie tylko radzić sobie z globalnymi wyzwaniami, ale również efektywnie wykorzystywać pojawiające się szanse. Główne cele i założenia KRK 2050 to:

  • Wizja nowoczesnej, odpornej i solidarnej Polski, która do 2050 roku staje się państwem neutralnym klimatycznie, oferującym wysoką jakość życia.
  • Analiza kluczowych megatrendów, które będą kształtować naszą rzeczywistość w nadchodzących dekadach.
  • Scenariusze rozwoju, które mają przygotować Polskę na różne warianty przyszłości.
  • Wyzwania, takie jak transformacja społeczna, rozwój innowacyjnej gospodarki i wzmacnianie bezpieczeństwa państwa.

Dokument stanowi fundament dla przyszłych strategii rozwojowych, inspirując działania na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym. Jego powstanie było efektem szerokiej współpracy – w prace zaangażowani byli eksperci, samorządy, środowisko akademickie, a także obywatele.

We wstępie KRK 2025 czytamy: "Aktualne megatrendy – Wyłanianie się nowej gospodarki, Przyspieszenie technologiczne, Wzrost globalnych problemów społecznych, Wzrost dynamiki zmian środowiskowych, Reorganizacja przestrzeni, Transformacja globalnego porządku – jak również coraz liczniejsze ogniska konfliktów zbrojnych sprawiają, że żyjemy w świecie dynamicznych zmian oraz niepewności i w obliczu przyszłości, którą coraz trudniej przewidzieć. Transformacje te oddziałują na wszystkie sfery życia mieszkańców globu w perspektywie zarówno krótko-, jak i długoterminowej. Decydenci – od szczebla lokalnego po międzynarodowy – zobowiązani są, by nie dopuścić do biernego dryfu oraz zaprzepaszczenia potencjału europejskiego i rozpraszania zasobów, lecz wykorzystać wyłaniające się z tych przemian szanse dla rozwoju. By tak się stało, konieczne jest przygotowanie narzędzi planowania strategicznego, które będą ukierunkowane na zbadanie konsekwencji zachodzących zmian i nakreślenie możliwych w przyszłości scenariuszy, a jednocześnie pozwolą na przygotowanie polityk publicznych z wyprzedzeniem, by tworzyły rzeczywistość, której pragniemy jako mieszkańcy Ziemi, indywidualne osoby, członkowie społeczności, przedsiębiorcy, obywatele czy użytkownicy przestrzeni."

REKLAMA

KRK 2050: siła państwa w jedności i dialogu

Pierwszym i najważniejszym wnioskiem KRK 2050 jest konieczność wzmocnienia państwa. Nie chodzi tu jednak o centralizację, a o modernizację i współpracę. Plan zakłada odejście od dotychczasowego myślenia (zbyt ogólnego), na rzecz wspólnych rozwiązań, opartych na precyzyjnej analizie danych. Kluczowe jest też wzmocnienie pozycji i finansów samorządów, by mogły skutecznie realizować lokalne plany rozwojowe. Nowy model zarządzania zakłada także regularny dialog z ekspertami, biznesem i organizacjami pozarządowymi, by decyzje były podejmowane w sposób partycypacyjny i świadomy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

KRK 2050: zmiana paradygmatu na rzecz zrównoważonego rozwoju

Dokument podkreśla, że dalszy rozwój nie może być mierzony wyłącznie wzrostem PKB. Czas na zmianę paradygmatu. KRK 2050 stawia na równowagę społeczną i środowiskową, uznając naturę i przestrzeń za zasoby krytyczne. Oznacza to, że każda decyzja – od planowania przestrzennego, przez przemysł, po rolnictwo – musi uwzględniać wpływ na planetę.

Ważne

Celem jest sprawiedliwa transformacja, która nie pogłębia nierówności, a promuje odpowiedzialną konsumpcję i aktywne uczestnictwo w międzynarodowych porozumieniach klimatycznych.

KRK 2050: odporność na globalne kryzysy

W epoce narastającej niepewności, odporność państwa staje się priorytetem. KRK 2050 stawia na inwestycje w przełomowe technologie, zwłaszcza te o podwójnym zastosowaniu (cywilnym i wojskowym). Kluczowe jest również zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego poprzez dywersyfikację źródeł, a także wzmocnienie infrastruktury krytycznej i systemu zarządzania kryzysowego. Polska ma również aktywnie działać na arenie międzynarodowej, umacniając swoją pozycję w sojuszach, by wspólnie odpowiadać na globalne zagrożenia, takie jak cyberataki czy terroryzm.

KRK 2050: nowoczesne planowanie i edukacja

Koncepcja kładzie nacisk na planowanie przestrzenne oparte na współpracy samorządów. Przestrzeń ma sprzyjać rozwojowi gospodarczemu, jednocześnie chroniąc środowisko i zapewniając mieszkańcom łatwy dostęp do usług publicznych. Równolegle dokument wskazuje na konieczność wielodziedzinowej transformacji, z edukacją na czele. Nowe programy nauczania mają kształtować umiejętności przyszłości, a system uczenia się dorosłych umożliwić elastyczne dostosowywanie się do zmieniającego się rynku pracy.

KRK 2050: spójność społeczna i stabilne finanse

Kluczowym celem jest budowanie spójności społecznej, by technologiczne i gospodarcze przeobrażenia nie prowadziły do pogłębiania nierówności. KRK 2050 stawia na zapobieganie wykluczeniom, wspieranie ekonomii społecznej oraz wyrównywanie szans rozwojowych między regionami. Realizacja wszystkich tych ambitnych celów wymaga stabilnych finansów publicznych. Dokument zakłada, że w dłuższej perspektywie niezbędne będzie racjonalne zarządzanie budżetem i transparentne finansowanie strategicznych projektów, by zapewnić trwały i zrównoważony rozwój.

KRK 2050: system emerytalny w Polsce do przemodelowania, powinien promować dłuższą pracę - strategia rządu

Przyjęta niedawno przez rząd Koncepcja Rozwoju Kraju 2050 zakłada, że system emerytalny w Polsce wymaga przemodelowania pod kątem nowych modeli świadczenia pracy, promocji dłuższej aktywności zawodowej, czy stabilnych narzędzi gromadzenia kapitału na emeryturę. Według strategii, w obliczu ciągłego spadku liczby osób w wieku produkcyjnym i niedoboru kadr, uwagi wymaga ponadto niska aktywność zawodowa w niektórych grupach społecznych. W dokumencie czytamy:

"(...) Przemodelowania wymaga system emerytalny. Powinien obejmować powstające nowe modele świadczenia pracy (inne rodzaje pracy niż stałe, pełnoetatowe zatrudnienie), promować dłuższą aktywność zawodową oraz oferować stabilne, bezpieczne i niepubliczne narzędzia gromadzenia kapitału na emeryturę" (...)Konieczna staje się zatem poprawa uczestnictwa w rynku pracy we wszystkich grupach wiekowych i grupach społecznych. Potrzebne są nowe schematy motywowania do wejścia na rynek pracy i wsparcia pozostania na nim przez dłuższy okres życia oraz towarzyszenia w zdobywaniu umiejętności i kompetencji w stale zmieniającym się środowisku pracy. W tym zakresie konieczne jest rozwijanie i wykorzystanie potencjału m.in. sektora ekonomii społecznej, w którym osoby starsze mogą kontynuować swoją aktywność zawodową w warunkach dopasowanych do ich potrzeb, a także aktywnie uczestniczyć w życiu społeczności lokalnych (...). Ważnym elementem w rozwiązaniu tego problemu jest również przekształcenie systemu świadczeń socjalnych tak, aby nie demotywował do bycia zatrudnionym. Równolegle do tego zmian wymaga system świadczeń i usług związanych z opieką nad osobami potrzebującymi wsparcia oraz wspieranie egalitarnego, aktywnego zawodowo rodzicielstwa, zgodnego z fazami życia rodziny".

Podsumowując, polska wyznacza sobie nowe, odważne cele. Koncepcja Rozwoju Kraju 2050 (KRK 2050) to nie tylko zbiór idei, ale przede wszystkim konkretny plan działania. Jego kluczowe wnioski stanowią drogowskaz dla administracji, biznesu i społeczeństwa obywatelskiego, pokazując, w jakich obszarach trzeba działać już dziś, aby za 25 lat Polska była krajem nowoczesnym, bezpiecznym i sprawiedliwym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV nie wcześniej niż w 2027 r. - jest pierwszy prawny konkret. A co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA