REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy wg ISO 45001:2018

Agnieszka Żurawska-Wojcieszek
Auditor, konsultant, trener w zakresie systemów zarządznia
ISO fot. shutterstock
ISO fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W marcu 2018 została opublikowana pierwsza w historii międzynarodowa norma w zakresie systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy ISO 45001. Norma ta zastępuje dotychczasowe normy w zakresie systemu zarządzania BHP tj. polską normę PN-N 18001:2004 i brytyjską normę BS OHSAS 18001:2007.

Zgodnie z rezolucją IAF nr 2016-15 ustalono trzyletni okres przejściowy na wdrożenie normy ISO 45001:2018, liczony od daty opublikowania normy, tj. 12.03.2018. Polskie Centrum Akredytacji poinformowało o okresie przejściowym w komunikacie nr 261 z dnia 4 czerwca 2018[1]

REKLAMA

Norma ma strukturę zgodną z dyrektywą ISO/IEC część 1 „Skonsolidowany suplement ISO – Procedury specyficzne dla ISO” (wersja polska wydana przez Polski Komitet Normalizacyjny w grudniu 2014[2] - załącznik SL), czyli składa się z 10 rozdziałów tak jak np. normy ISO 9001:2015 i ISO 14001:2015. Ujednolicony format normy umożliwia pełną integrację systemu zarządzania BHP z innymi systemami zgodnymi z ww. dyrektywą.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2018/2019

International Accreditation Forum opracowała dokument IAF MD 21:2018 „Requirements for the Migration to ISO 45001:2018 from OHSAS 18001:2007, 18 January 2018”[3], w którym przedstawiono najważniejsze wymagania ISO 45001 w odniesieniu do dotychczas obowiązujących standardów. Dokument ten został także przetłumaczony przez Polskie Centrum Akredytacji i udostępniony wraz z wyżej wymienionym komunikatem.

Istotne zmiany w normie to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Nowe wymagania dotyczące analizy otoczenia firmy – organizacja powinna określić czynniki wewnętrzne i zewnętrzne, które mają lub mogą mieć wpływ na jej funkcjonowanie. Analiza otoczenia zakłada również identyfikację stron zainteresowanych, w tym pracowników, wraz z ich oczekiwaniami i potrzebami. Norma podkreśla znaczenie ww. czynników w ustanawianiu, wdrażaniu i doskonaleniu SZBHP.
  2. Podkreślenie roli najwyższego kierownictwa w budowaniu i doskonaleniu systemu zarządzania BHP. Według nowych wymagań kadra kierownicza wyższego szczebla jest zobowiązana do demonstrowania przywódczej postawy i promowania kultury bezpieczeństwa i higieny pracy.
  3. Zwiększenie udziału pracowników na stanowiskach nie kierowniczych w ustanawianiu i wdrażaniu systemu zarządzania BHP – norma kładzie nacisk na konsultacje i uczestnictwo pracowników w budowaniu i rozwoju SZBHP.
  4. Wprowadzenie podejścia opartego na ryzyku i możliwościach. W rozumieniu nowej normy analiza ryzyka i możliwości powinna być przeprowadzana dwutorowo, tj. uwzględniać kwestie związane z BHP (ocena ryzyka zawodowego) oraz inne kwestie związane z systemem zarządzania (ocena ryzyka w procesach i działaniach). Konsekwencją podejścia opartego na ryzyku jest usunięcie z normy pojęcia „działania zapobiegawcze”, ponieważ zapobieganie zagrożeniom i ich konsekwencjom jest uwzględniane już na etapie planowania.
  5. Nowe podejście do udokumentowanych informacji – ISO 45001 pozwala użytkownikom na większą swobodę i dostosowanie formy dokumentowania do specyfiki organizacji. Norma nie wskazuje wymaganych dokumentów, a jedynie określa jakie informacje należy zachować w formie udokumentowanej.
  6. Bardziej szczegółowe wymagania m.in. w zakresie oceny zgodności, zarządzania zmianami, outsourcingu i przeglądu zarządzania.

[1] http://www.pca.gov.pl/o-pca/wydarzenia/aktualnosci/komunikat-nr-261,341,5.html

[2] https://www.pkn.pl/normalizacja/prace-normalizacyjne/procedury-i-dokumenty-normalizacyjne/procedury-isoiec

[3] https://www.iaf.nu/upFiles/IAFMD21MigrationtoISO450012018Pub.pdf

Polecamy serwis: Bezpieczeństwo pracy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Rzecznik Finansowy: Nie można używać tych dronów bez ubezpieczenia OC. Jaka minimalna suma gwarancyjna? Co grozi za brak polisy?

Rzecznik Finansowy poinformował w komunikacie, że od 13 listopada 2025 roku użytkownicy dronów o masie od 250 g do 20 kg mają prawny obowiązek zawarcia obowiązkowego ubezpieczenia OC operatora dronów. Brak polisy może skutkować karą w wysokości do 4000 zł. Kluczowe znaczenie w umowach obowiązkowego OC ma suma gwarancyjna. Zgodnie z nowymi przepisami – minimalna suma gwarancyjna operatora dronów to równowartość ok. 270 tys. zł. Ubezpieczenie OC chroni przed skutkami szkód wyrządzonych osobom trzecim, ale nie obejmuje strat własnych operatora. Wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczycieli dotyczą m.in. szkód powstałych wskutek działań wojennych oraz przypadków wykonywania operacji z naruszeniem przepisów prawa przez operatora drona.

Czy do wymeldowania z mieszkania jest potrzebna zgoda wszystkich współwłaścicieli?

Zameldowanie oraz wymeldowanie z domu lub mieszkania to temat, który w Polsce jest bardzo specyficzny. Pamiętajmy bowiem, że wielu rodaków lekceważy obowiązek meldunkowy, co skutkuje między innymi zaniżoną oficjalną liczbą ludności dużych miast. Mimo opisywanej sytuacji, nie ma mowy o przywróceniu sankcji za niedopełnienie obowiązku meldunkowego. Nie ma również mowy o tym, żeby zameldowanie potwierdzało prawa jakiejś osoby do mieszkania lub wpływało na eksmisję - wbrew temu, co wciąż sądzi wielu Polaków. Zameldowanie oraz wymeldowanie to czynności jedynie typowo administracyjne, choć niepozbawione pewnego znaczenia. W nawiązaniu do ciekawego wyroku sądowego warto sprawdzić, czy wszyscy współwłaściciele lokum muszą się podpisać na wniosku o wymeldowanie danej osoby.

W 2026 roku trzeba będzie przeliczyć podstawy zasiłkowe. Które i dlaczego? Chodzi o zmiany, które wejdą w życie od 1 stycznia 2026 rok

Zmiany przepisów, szczególnie te wprowadzane na gruncie prawa pracy i prawa podatkowego, pociągają często za sobą szereg konsekwencji, które nie od razu są łatwe do przewidzenia. Tak będzie również ze zmianami, które wejdą w życie od 1 stycznia 2026 roku.

Święta i dni wolne od pracy w 2026 roku. Oto kalendarz dni wolnych. Kiedy najlepiej zaplanować urlop?

Podczas gdy rok 2025 jest wyjątkowo korzystny dla pracowników, rok 2026 nie będzie już tak sprzyjający. W 2026 roku pracownicy będą mogli liczyć na mniej długich weekendów, a niektóre dni świąteczne wypadną w weekendy. Mimo to, wciąż istnieje możliwość strategicznego zaplanowania urlopu, by wykorzystać tylko kilka dni wolnego na zorganizowanie nawet dwutygodniowego odpoczynku.

REKLAMA

Nietrzeźwi sędziowie za kierownicą. Minister Sprawiedliwości zapowiada zawieszenia i postępowania dyscyplinarne

W ostatnich tygodniach opinię publiczną poruszyły przypadki prowadzenia pojazdów przez sędziów pod wpływem alkoholu. Rzecznicy prasowi sądów w całej Polsce wydali wspólne oświadczenie, w którym jednoznacznie podkreślają, że takie zachowania są sprzeczne z godnością urzędu sędziego i nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawa. Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek zapowiada zawieszenia w czynnościach i postępowania dyscyplinarne dla takich sędziów

Nowoczesne strony kancelarii prawnych – jak projektować markę i doświadczenie

Podróż zwana stroną internetową kancelarii nie zaczyna się wraz z koncepcją wizualną, nie zaczyna się nawet z zakupem domeny. Punkt startowy to strategia kancelarii, w tym strategia marketingowa. Do czego ma służyć ta strona? Jaka ma być? Wizerunkowa, informacyjna, edukacyjna, sprzedażowa? A może mieszanka wszystkiego powyżej. Przygotowanie strony internetowej może zakończyć się porażką. Niejednokrotnie spotkałam się z sytuacją, że kancelarie były zmuszone do kosztownych i czasochłonnych przeróbek zaraz po utworzeniu strony. Dlaczego? Przeczytaj, jakich błędów unikać po Twojej stronie i czego wymagać od dostawców - grafików, deweloperów, twórców contentu, agencji reklamowych.

Testament ustny

W Polsce najczęściej sporządzane są tzw. testamenty zwykłe, czyli testament własnoręczny bądź notarialny. Warto jednak wiedzieć, że polskie prawo przewiduje, że - w szczególnych okolicznościach- nasza ostatnia wola może zostać wyrażona w formie ustnej. Testament ustny to – obok podróżnego i wojskowego- jeden ze szczególnych/wyjątkowych rodzajów testamentów.

Automatyczne podpisy nie istnieją w państwie prawa. Ani u prezydenta, ani u premiera

Spór o odmowę powołania sędziów przez prezydenta odsłania prostą prawdę, której w debacie publicznej próbuje się nie zauważać: jeśli twierdzimy, że głowa państwa musi automatycznie zaakceptować każdy wniosek KRS, to konsekwentnie powinniśmy uznać, że premier ma obowiązek akceptować każdy wniosek swoich ministrów. A to prowadziłoby do wniosku, że państwo ma nie szefa rządu, lecz operatora pieczątek. Logika ustroju nie działa wybiórczo. Albo obowiązuje wszystkich, albo nikogo - pisze adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA

SprawdzaMY: 100 postulatów deregulacji weszło w życie w kilka miesięcy. Kolejne 47 w Parlamencie. Podsumowanie [Deregulacja R. Brzoska]

SprawdzaMY: 100 postulatów deregulacji weszło w życie w kilka miesięcy, np: domniemania niewinności podatnika w rozliczeniach podatkowych, nienaliczanie odsetek za zwłokę w przypadku, gdy kontrola podatkowa przekroczy 6 miesięcy, identyfikacja kolejnych usług, które można przenieś do aplikacji mObywatel, zastosowanie instytucji "milczącego załatwienia sprawy" przy przekroczeniu przez urzędy czasu instrukcyjnego zawartego w przepisach. Kolejne 47 postulatów znajduje się w Parlamencie. Oto szczegółowe podsumowanie tzw. deregulacji Rafała Brzoski.

Prezydent Karol Nawrocki razem z Trybunałem Konstytucyjnym wytną tę partię ze sceny politycznej? Wniosek o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP celów i działalności tej partii politycznej już został skierowany do TK w dniu 12 listopada 2025

Nie wszyscy o tym wiedzą, ale w kompetencjach Trybunału Konstytucyjnego leży także możliwość stwierdzenia niezgodności celów i działalności partii politycznej z Konstytucją RP! Za pomocą tego narzędzia prawnego istnieje możliwość otwarcia drogi do delegalizacji partii politycznych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA