Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można zwrócić bilet na pociąg

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
Zdarza się, że już po zakupieniu biletu na pociąg podróżny musi zrezygnować z wyjazdu albo zmienić jego termin. Zwracając bilet, trzeba jednak pamiętać o terminach i formalnościach określonych przez przewoźnika.

Aby skutecznie zareklamować źle sprzedany bilet, albo zwrócić go lub wymienić na inny z powodu zmiany planów wyjazdowych, należy spełnić wymogi przewidziane przez przewoźnika, a także ustalić, z jakiego przewoźnika pasażer chciał skorzystać. Formalności związane ze zwrotem biletu, albo zareklamowaniem go mogą być różne, w zależności od długości trasy przejazdu oraz przewoźnika.

Zidentyfikować przewoźnika

Dlatego najpierw pasażer powinien zidentyfikować spółkę, z której usług korzystał, albo chciał skorzystać. Przewoźników pasażerskich Grupy PKP jest kilku, a oprócz nich prowadzą działalność również przewoźnicy pasażerscy spoza Grupy PKP. Natomiast złożenie reklamacji będzie skuteczne tylko wówczas, gdy trafi ona w wymaganym terminie do spółki przewoźnika, z której usług pasażer korzystał albo chciał skorzystać.

Spółkę można zidentyfikować czytając nadruk na bilecie. W identyfikacji pomoże też ustalenie kategorii pociągu. Pasażer mógł bowiem korzystać z usług następujących przewoźników, pasażerskich Grupy PKP:

• PKP InterCity,

• PKP Przewozy Regionalne,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• PKP Warszawska Kolej Dojazdowa,

• PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Oprócz tego mógł skorzystać z usług przewoźników pasażerskich spoza Grupy PKP. Są to:

• Koleje Mazowieckie - KM,

• Szybka Kolej Miejska - Warszawa.

Gdyby zaś podróżny nie był zadowolony ze sposobu załatwienia reklamacji lub rozliczenia za zwrot biletu, to wówczas powinien skontaktować się z Biurem Audytu Wewnętrznego i Kontroli PKP.

Pasażer PKP InterCity

Pasażer PKP InterCity zawsze powinien złożyć reklamację na piśmie. Może ją sporządzić na zwykłej kartce papieru, nie musi korzystać ze specjalnego formularza. Musi podać: nazwę i adres przewoźnika, swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania oraz określić roszczenie oraz uzasadnić je. Reklamację musi podpisać oraz dołączyć do niej dokumenty. Reklamacja powinna również zawierać wykaz załączonych do niej dokumentów, np. całkowicie lub częściowo niewykorzystane dokumenty przewozowe wydane w komunikacji krajowej lub międzynarodowej.

PRZYKŁAD: DOKUMENTY DOŁĄCZANE DO REKLAMACJI

Pasażer zakupił bilet na przejazd pociągiem na trasie z miejscowości X do miejscowości Y. Przez pomyłkę na bilecie została wydrukowana zaniżona opłata za przejazd. Podczas przejazdu konduktor zakwestionował wysokość opłaty, pobrał należną kwotę z tytułu niedopłaty oraz zażądał dodatkowej kwoty za wypisanie biletu. Pasażer nie kwestionował, że musi uiścić dopłatę, ale uważał, że oprócz tego nie powinien ponosić żadnych dodatkowych kosztów. Złożył reklamację i dołączyć do niej nieprawidłowo wystawiony bilet oraz pokwitowanie należności pobranej przez konduktora.

Odpowiedzi na reklamację przewoźnik powinien udzielić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 30 dni od dnia jej przyjęcia.

Gdyby złożona reklamacja nie spełniała przewidzianych wymogów, to wówczas przewoźnik wzywa reklamującego do usunięcia braków w ciągu 14 dni, pod rygorem pozostawienia reklamacji bez rozpoznania. W razie uzupełnienia reklamacji za datę wniesienia jej przyjmuje się datę otrzymania przez przewoźnika uzupełnionej reklamacji.

Zarząd PKP InterCity od 1 lutego 2008 r. zmienił Regulamin Przewozu Osób ROP-IC i zniósł zakaz przerw w podróży na podstawie biletu na przejazd na odległość do 100 km. Natomiast w dalszym ciągu taki zakaz obowiązuje przy przejazdach na odległość do 100 km wówczas, gdy podróżny korzysta z usług PKP Przewozy Regionalne.

W PKP InterCity podróżny może przerwać podróż w ramach ważności biletu (bilet jest ważny jeden dzień), pod warunkiem że na przejazd każdym pociągiem zakupi odpowiedni dokument rezerwacyjny.

Zwrot pieniędzy

Pasażer, który już po wykupieniu biletu na przejazd postanowił zrezygnować z podróży może oddać bilet i otrzyma zwrot pieniędzy po 15-proc. potrąceniu zapłaconej ceny. Te 15 proc. stanowi tzw. opłatę manipulacyjną, która pokrywa koszty wynikające z odstąpienia przez klienta od umowy.

Aby otrzymać zwrot pieniędzy po potrąceniu opłaty manipulacyjnej, pasażer korzystający z usług PKP Przewozy Regionalne musi przestrzegać dosyć krótkich terminów związanych z odstąpieniem od umowy i zwrotem niewykorzystanego biletu. Bilet na odległość do 100 km można zwrócić tylko w ciągu trzech godzin od godziny zakupu. Natomiast zmiany umowy przewozu można dokonać w ciągu całego dnia ważności biletu. Taką zmianą będzie na przykład przejazd na krótszą odległość.

Dosyć ściśle są określone też formalności, jakich musi dopełnić podróżny korzystający z usług tego przewoźnika, który decyduje się przerwać podróż na trasie, na którą zakupił bilet. Przed opuszczeniem pociągu w celu przerwy w podróży powinien uzyskać od konduktora poświadczenie o skróceniu trasy przejazdu. Tylko na podstawie tak poświadczonego biletu może zgłosić się do kasy po zwrot należności za niewykorzystany odcinek. Może to zrobić nawet w terminie do 30 dni od daty przejazdu. Otrzyma wówczas kwotę pomniejszoną o 15 proc. z tytułu opłat manipulacyjnych.

PRZYKŁAD: PIENIĄDZE ZA NIEWYKORZYSTANĄ CZĘŚĆ BILETU

Podróżny wykupił bilet na trasie z miasta A do miasta C. Postanowił opuścić pociąg na trasie przejazdu w miejscowości B. Powinien wówczas od konduktora uzyskać poświadczenie, że skrócił trasę przejazdu. Bez takiego poświadczenia przewoźnik PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. uzna, że pasażer dokonał przerwy w podróży i nie zwróci mu pieniędzy za niewykorzystaną część biletu. Aby pasażer mógł pojechać dalej następnym pociągiem z miejscowości B do C, musi wykupić bilet na przejazd tą trasą.

Bez takiego poświadczenia podróżny nie może ubiegać się o zwrot pieniędzy za niewykorzystaną część biletu.

Akceptację rozpoczęcia podróży od innej miejscowości niż stacja wyjazdu wskazana na bilecie podróżny korzystający z usług przewoźnika PKP Przewozy Regionalne musi uzyskać również wówczas, gdy postanawia rozpocząć podróż nie w tej miejscowości, gdzie zakupił bilet, ale na innej stacji znajdującej się na trasie przejazdu. Może też dokonać wymiany biletu i wówczas nie płaci odstępnego. Gdyby bez dokonania tych formalności wsiadł do pociągu z niepoświadczonym biletem dopiero na trasie przejazdu, to wówczas bilet będzie uznany za nieważny.

PRZYKŁAD: NIEWAŻNY BILET

Pasażer kupił bilet i zapłacił za przejazd pociągiem z miasta X do miasta Z. Zamierzał jednak rozpocząć podróż w mieście Y, znajdującym się na trasie przejazdu z X do Z. Aby bilet nie został uznany za nieważny, powinien na stacji X (tzn. stacji wyjazdu) lub na stacji nabycia biletu uzyskać tzw. akceptację rozpoczęcia podróży od innej miejscowości niż stacja wskazana na bilecie. Pasażer może też wymienić bilet bez konieczności uiszczenia opłaty manipulacyjnej.

Wymiana biletu

Pasażer, który po wykupieniu biletu u przewoźnika PKP InterCity zdecyduje się na zmianę terminu wyjazdu lub trasy przejazdu może wymienić bilet w kasie biletowej. Zmiana musi się jednak wiązać z pierwotną relacją przejazdu i być uzasadniona na przykład tym, że pociąg nie zatrzymuje się na określonej stacji. Wymiany konkretnego biletu można dokonać tylko jeden raz, bez opłaty manipulacyjnej. Natomiast kolejne wymiany są traktowane jako zwrot biletu i pobierana jest z tego tytułu opłata.

Bilety:

• całkowicie niewykorzystane mogą być zwrócone najpóźniej w dniu poprzedzającym pierwszy dzień ich ważności

• zwrócone:

- łącznie z biletem dodatkowym/dopłatą, jeżeli zostanie zwolnione miejsce - w terminie: co najmniej na godzinę - dla biletów dodatkowych na miejsce do siedzenia/dopłat i co najmniej na dwie godziny - dla biletów dodatkowych na miejsca sypialne/do leżenia,

- w terminie ważności - w ramach wymiany,

• odcinkowe miesięczne - zwrot może nastąpić nie później niż pierwszego dnia terminu ważności,

• odcinkowe kwartalne - zwrot może nastąpić nie później niż przed upływem jednej trzeciej terminu ważności,

• sieciowe tygodniowe i miesięczne - zwrot może nastąpić nie później niż pierwszego dnia terminu ważności,

• okresowe na miejsca sypialne i do leżenia - zwrot może nastąpić nie później niż przed upływem jednej trzeciej terminu ważności, proporcjonalnie do czasu, w jakim nie mógł być wykorzystany,

• weekendowe - zwrot możliwy jest przed rozpoczęciem terminu jego ważności, jeżeli podróżny jednocześnie zakupi bilet weekendowy na przejazd w innym terminie, wówczas nie potrąca się odstępnego.

Ważne!

Reklamację w sprawie niewłaściwie, zdaniem pasażera, sporządzonego lub nieuzasadnionego wezwania do zapłaty składa się w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania wezwania

KTO ROZPATRZY REKLAMACJĘ

Jednostki uprawnione do rozpatrzenia reklamacji w PKP InterCity:

1. Roszczenia dotyczące zwrotu należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystane dokumenty przewozowe, wydane w komunikacji krajowej oraz roszczenia dotyczące wezwania do zapłaty, przyjmuje PKP InterCity Spółka Akcyjna, Biuro Rozliczeń Krajowych, ul. Dworcowa 12, 30-556 Kraków, tel. (48) 12 393 29 31, e-mail: reklamacje@intercity.pl

2. Roszczenia dotyczące zwrotu należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystane dokumenty przewozowe wydane w komunikacji międzynarodowej przyjmuje PKP InterCity Spółka Akcyjna, Biuro Rozliczeń Międzynarodowych, ul. Libelta 4, 85-080 Bydgoszcz, tel. (48) 52 518 54 26, e-mail: I.rzeszutko@intercity.pl

3. Roszczenia dotyczące jakości świadczonych usług, niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu, w tym reklamacje z tytułu opóźnienia pociągu międzynarodowego przyjmuje PKP InterCity Spółka Akcyjna, Biuro Sprzedaży, ul. Grójecka 17, 02-021 Warszawa, tel.: (48) 22 47 426 54, (48) 22 47 425 53 e-mail: bws3@intercity.pl

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

• Rozporządzenie Rady Ministrów z 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. nr 5, poz. 46).

• Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz.U. nr 38, poz. 266).

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(2)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • hankaanka
    2022-09-04 09:25:01
    chce zmienić trasę ( tego samego dnia) wcześniej zakupionego biletu . Czy PKP to umożliwia ?
    0
  • hankaanka
    2022-09-04 09:27:26
    czy PKP umożliwia zmianę trasy wcześniej zakupionego biletu ? bilet powyżej 100 km na inną trasę powyżej 100 km w tym samym dniu .
    0
QR Code
Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niedrożność porażenna jelit - przyczyny, objawy i pilna konieczność interwencji medycznej

Niedrożność porażenna jelit, znana również jako niedrożność paraliżująca, to stan, w którym mięśnie jelit tracą zdolność do skurczów i prawidłowego poruszania pokarmem. Jest to poważny problem, który prowadzi do zahamowania ruchów perystaltycznych jelit, co uniemożliwia przemieszczanie się pokarmu wzdłuż przewodu pokarmowego.

800+ od 2024 roku - ruszyły konsultacje projektu ustawy. Kto dostanie wyższe świadczenie wychowawcze?

1 czerwca 2023 r. w przedszkolu w Żabiej Woli Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki ogłosił rozpoczęcie konsultacji dotyczących ustawy, która zwiększa świadczenie „Rodzina 500+” do 800 zł miesięcznie.

„Dyrektywa plastikowa” od 1 lipca 2024 r. Zniknie wiele produktów jednorazowych!

Polska wdraża „dyrektywę plastikową”. Z półek zniknie wiele produktów jednorazowych. Zmiany od 1 lipca 2024 roku.

Umył psa w myjni samochodowej. Stanie przed sądem

Zarzut znęcania się nad zwierzęciem usłyszał 45-letni oświęcimianin, który umył psa w myjni samochodowej przy użyciu znajdujących się tam detergentów i lancy z wodą pod ciśnieniem – podała w środę oświęcimska policja. Zatrzymany stanie przed sądem.

500 plus 2023 - wniosek, terminy, wypłata. Kiedy złożyć wniosek i jakich błędów nie można popełnić?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że gdy rodzic złoży wniosek o 500 plus do 31 maja 2023 r., otrzyma prawo do świadczenia od 1 czerwca 2023 r. do 31 maja 2024 roku. Błędów we wnioskach jest mniej niż w ubiegłym roku, ale wciąż zdarzają się sytuacje, kiedy dwoje rodziców wnioskuje na to samo dziecko – wskazuje rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.

Dzień Dziecka. Roduś nauczy dzieci chronić dane osobowe

Z Rodusiem chronimy dane osobowe – to tytuł e-lekcji, na którą uczniów klas 1–3 zaprosił Urząd Ochrony Danych Osobowych. Lekcja ma na celu m.in. nauczenie dzieci ochrony swoich danych osobowych. Wydarzenie odbędzie się w Dzień Dziecka.

1 czerwca - XXIX sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży

W Międzynarodowym Dniu Dziecka uczniowie będą obradować na XXIX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. Temat tegorocznej sesji związany jest z 80. rocznicą wybuchu powstania w getcie warszawskim, dotyczy walki zbrojnej żydowskich organizacji bojowych.

Rynek pracy - czym jest i jakie stoją przed nim wyzwania?

Rynek pracy jest często używanym pojęciem w kontekście poszukiwania pracy. Jak można go zdefiniować? Jakim wyzwaniom obecnie podlega?

Zachowek po zmianach w 2023 r.

Czym jest zachowek i komu przysługuje? Jakie zmiany weszły w życie 22 maja 2023 r.? Oto najważniejsze informacje.

Jak podróżować z dzieckiem po Unii Europejskiej?

O czym warto pamiętać, gdy podróżujemy z dzieckiem samolotem, autem lub pociągiem? Jakie dokumenty są niezbędne? Na co zwrócić uwagę, wybierając hotel?

Wszystko zaczyna się od fundatora, czyli o roli założyciela fundacji rodzinnej

Jaka jest rola fundatora w fundacji rodzinnej? Jakie możliwości i kompetencje daje fundatorowi konstrukcja prawna fundacji rodzinnej? 

Dzień Dziecka 2023. 10 pomysłów na wspólne spędzenie czasu

Dzień Dziecka coraz bliżej, a to doskonała okazja na prezent w postaci wspólnie spędzonego czasu. Oto 10 propozycji, z których każdy znajdzie coś dla siebie. 

Czy urzędnicy otrzymają wynagrodzenie za nadgodziny?

Obecne regulacje sprawiają, że zatrudnieni w służbie cywilnej otrzymują za nadgodziny czas wolny, a nie wynagrodzenie. Jednak planowane zmiany w prawie zakładają większą elastyczność w tym zakresie i umożliwienie zapłaty za nadgodziny dla urzędników.

Stan wyjątkowy

Stan wyjątkowy – stan nadzwyczajny, który może zostać wprowadzony w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, w razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego.

Stan wojenny

Stan wojenny – stan nadzwyczajny, który może zostać wprowadzony w sytuacjach szczególnych zagrożeń, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, w razie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa, agresji zbrojnej lub zobowiązań sojuszniczych do wspólnej obrony.

Fiskus sprawdza podatników w social mediach

Fiskus sprawdza podatników na Facebooku, Instagramie i platformach handlowych. Przeglądając zdjęcia i ogłoszenia, skarbówka szuka informacji o osobach, które nie płacą podatków, zaniżają ich wysokość, prowadzą działalność gospodarczą bez rejestracji lub traktują wydatki wakacyjne jak koszty podróży służbowej - podaje Prawo.pl.

II Ogólnopolski Moot Court z Prawa i Postępowania Karnego

Konkurs jest doskonałą okazją, aby przećwiczyć w praktyce umiejętności konstruowania argumentów, pisania pism procesowych oraz pracy w zespole. 

4200 złotych płacy minimalnej pułapką dla przedsiębiorców?

Przedsiębiorcy nie dyskutują z koniecznością podnoszenia płac pracownikom, ale mają realne obawy, że kolejny skok może być dla wielu branż trudny do udźwignięcia. Czy pracodawcy będą stawiać na automatyzację?

Granica z Białorusią. Rosyjskie i białoruskie naczepy nie przejadą

Ruch towarowy na granicy z Białorusią dla pojazdów zarejestrowanych w Rosji i na Białorusi zostanie całkowicie zawieszony od 1 czerwca. Obecna decyzja dotyczy w praktyce zarejestrowanych w tych państwach naczep – ruch ciężarówek został zawieszony jeszcze w lutym. 

Fundacja rodzinna

Fundacja rodzinna jest sposobem na sukcesję. Pozwala bowiem zapewnić ciągłość działania firmy. Jakie przepisy regulują działalność fundacji rodzinnej?

Resocjalizacja – ważny proces reintegracji osób skazanych

Resocjalizacja to proces, który ma na celu przywrócenie jednostce, która popełniła przestępstwo, funkcjonowania zgodnego z normami społeczeństwa. To wieloetapowe działanie ma zapobiegać powtarzalności przestępstw poprzez zmianę postaw, zachowań i umiejętności osoby skazanej.

Życie więzienne, czyli o tym jak wygląda życie za murami zakładu karnego – część 6

W poprzedniej części serii artykułów o życiu za murami karnego była mowa o karach dyscyplinarnych dla osadzonych. W niniejszym zaś artykule poruszę temat nagród, które także przysługują osobom skazanym, oczywiście w określonych sytuacjach.

Pierwsza komunia święta dziecka rozwiedzionych rodziców

Maj jest tradycyjnie czasem przystępowania dzieci do sakramentu komunii świętej. Dla rodzin to szczególny okres duchowego przeżycia poprzedzony miesiącami przygotowań, które pogłębiają więzi między dziećmi a rodzicami. To okazja do wielkiego świętowania w gronie najbliższych, gdzie najważniejszą osobą jest dziecko, przystępujące pierwszy raz do komunii świętej. Sprawy organizacji tego wydarzenia mogą się jednak komplikować, gdy rodzice są rozwiedzeni. 

Polacy przeciw rezygnacji przez Polskę z prawa weta w UE [SONDAŻ]

58 proc. badanych opowiada się przeciwko rezygnacji przez Polskę z prawa weta w UE, za opowiedziało się 11 proc. badanych, 31 proc. nie ma zdania w tej sprawie - wynika z sondażu Social Changes dla portalu wPolityce.pl.

10 życzeń dla naszej wspaniałej teściowej w Dniu Matki!

Dzień Matki to wyjątkowy czas, kiedy możemy okazać naszą miłość i wdzięczność nie tylko naszym mamom, ale także niesamowitym teściowym, które weszły w nasze życie i stały się częścią naszej rodziny. To doskonała okazja, aby docenić ich rolę i pokazać, jak bardzo są dla nas ważne. Jeśli szukasz oryginalnych pomysłów na życzenia dla Twojej teściowej w tym wyjątkowym dniu, to właśnie tutaj znajdziesz inspirację! Przedstawiam dziesięć wyjątkowych życzeń, które przyniosą uśmiech na twarzy Twojej teściowej i pokażą jej, jak bardzo ją doceniamy.