REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana imienia i nazwiska

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Galas

REKLAMA

REKLAMA

Przez wiele lat w polskim porządku prawnym kwestię zmiany imion i nazwisk regulowała wielokrotnie nowelizowana ustawa z 1956 roku. Ze względu na realia społeczne i polityczne częstokroć pojawiały się problemy z jej zastosowaniem. Obecnie, od 2009 roku, obowiązuje nowa ustawa o zmianie imienia i nazwiska.

Kto może się ubiegać o zmianę?

REKLAMA

Zgodnie z prawem polskim z uregulowań pozwalających na zmianę imienia i nazwiska, poza obywatelami polskimi, mogą korzystać także cudzoziemcy nieposiadający obywatelstwa żadnego państwa, jeżeli posiadają w Rzeczypospolitej Polskiej miejsce pobytu stałego oraz cudzoziemcy, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy. Ci ostatni jednakże mogą tego dokonać tylko i wyłącznie ze szczególnie ważnych powodów związanych z zagrożeniem prawa do życia, zdrowia, wolności lub bezpieczeństwa osobistego.

Zmiana imienia lub nazwiska może nastąpić tylko i wyłącznie na pisemny wniosek osoby ubiegającej się o zmianę. Dokonuje się jej w drodze wydania przez odpowiedni organ decyzji o wyrażeniu zgody na zmianę.

Co można zmienić?

Po zmianie, zgodnie z prawem polskim, nazwisko nie może składać się z więcej niż dwóch członów i można posiadać co najwyżej dwa imiona. Osoba ubiegająca się o zmianę imienia i nazwiska może dokonać szeregu drobnych zmian, takich jak pisownia czy zmiana formy właściwej dla rodzaju męskiego lub żeńskiego lub też zmienić imię i nazwisko na zupełnie inne. Można dokonać zarówno zmiany nazwiska rodowego jak i nazwiska noszonego aktualnie. Przy czym, jeżeli nazwisko rodowe i nazwisko noszone po zawarciu małżeństwa są tożsame i zgłasza się wniosek o zmianę nazwiska małżeńskiego zmiana tego pierwszego zostanie dokonana wyłącznie na wyraźne żądanie osoby ubiegającej się o zmianę nazwiska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Zmiana nazwiska po rozwodzie

Okoliczności pozwalające na zmianę

Zmiana imienia i nazwiska jest na tyle istotna, iż nie może być dokonana bez przyczyny.

REKLAMA

Nie wystarczy sama chęć zmiany. Konieczne jest zaistnienie ważnych przyczyn uzasadniających złożenie wniosku o zmianę. Wśród nich ustawa wymienia zmiany:
1) imienia lub nazwiska ośmieszającego albo nielicującego z godnością człowieka;
2) na imię lub nazwisko używane;
3) na imię lub nazwisko, które zostało bezprawnie zmienione;
4) na imię lub nazwisko noszone zgodnie z przepisami prawa państwa, którego
obywatelstwo również się posiada

Warto przy tym zaznaczyć, że nie są to jedyne sytuacje pozwalające na dokonanie zmiany. Możliwe jest podanie we wniosku także innych przyczyn, które wydają się wystarczająco ważne. Konieczne jest przy tym podanie wystarczającego uzasadnienia oraz złożenie odpowiednich dokumentów.

Zobacz także: Zmiana nazwiska w Księdze ochrzczonych

Kiedy na pewno spotkamy się z odmową?

Zgodnie z ustawą nie ma możliwości zmiany nazwiska na nazwisko historyczne, nazwisko osoby wsławionej w dziedzinie kultury, nauki działalności politycznej, społecznej albo wojskowej. Nie możliwa jest zatem zmiana nazwiska na Piłsudski czy Mickiewicz, chyba że osoba ubiegająca się o zmianę nazwiska posiada małżonka lub wstępnego o tym nazwisku.

Procedura


Wniosek należy złożyć osobiście w Urzędzie Stanu Cywilnego z jednoczesnym wniesieniem opłaty skarbowej. Organem właściwym w tych sprawach jest kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy albo jego zastępca, a w przypadku braku miejsca pobytu stałego – kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy ze względu na ostatnie miejsce pobytu stałego wnioskodawcy albo jego zastępca. W przypadku gdy nie można ustalić w ten sposób właściwości miejscowej właściwym organem jest z kierownik urzędu stanu cywilnego właściwy dla miasta stołecznego Warszawy albo jego zastępca. Osoby mieszkające za granicą złożyć wniosek za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadkach, gdy tego rodzaju wymogi trudno spełnić ustawa dopuszcza złożenie ważnego wniosku o zmianę nazwiska w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym.

Zobacz także: Nazwisko po ślubie

Co należy zawrzeć we wniosku?

REKLAMA

We wniosku podaje się następujące informacje: dane osoby, której zmiana dotyczy (imiona, nazwisko oraz nazwisko rodowe; adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub ostatni pobyt stały, albo adres pobytu czasowego trwającego ponad 3 miesiące; numer PESEL), imię i nazwisko, na jakie ma nastąpić zmiana oraz uzasadnienie.

Dodatkowo w zależności od przedmiotu zmiany należy dołączyć do wniosku odpowiednie dokumenty. W przypadku zmiany nazwiska dołącza się: odpis zupełny aktu urodzenia, odpis zupełny aktu małżeństwa, odpisy zupełne aktów urodzenia małoletnich dzieci, jeżeli zmiana nazwiska rozciąga się na dzieci oraz inne dokumenty uzasadniające zmianę nazwiska. Do wniosku o zmianę imienia należy dołączyć odpis zupełny aktu urodzenia, odpis zupełny aktu małżeństwa oraz inne dokumenty uzasadniające zmianę imienia.

Odwołanie

Odwołanie od decyzji organu w sprawie zmiany imienia lub nazwiska należy składać do właściwego miejscowo wojewody.

Skutki, nazwisko dziecka

Zmiana nazwiska przez obydwoje rodziców powoduje z urzędu zmianę nazwiska małoletniego dziecka.

Jeżeli w chwili zmiany nazwiska dziecko ukończyło 13 lat, do zmiany jego nazwiska jest potrzebne także wyrażenie przez nie zgody. Jeżeli zmiana nazwiska dotyczy tylko jednego z rodziców, rozciągnięcie jej na małoletnie dziecko wymaga zgody drugiego z rodziców, chyba że nie ma on pełnej zdolności do czynności prawnych, jest nieznany albo pozbawiony władzy rodzicielskiej. W razie braku porozumienia między rodzicami każde z nich może zwrócić się o rozstrzygnięcie do sądu opiekuńczego.

Organy właściwie do wydania decyzji maja obowiązek poinformowania o zmianie innych organów, między innymi organu gminy prowadzącego ewidencję ludności.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Asystencja osobista coraz bliżej. Kto dostanie darmowego asystenta i na jak długo?

Projekt ustawy o asystencji osobistej nabiera tempa i zbliża się do finalnych prac legislacyjnych. Rząd planuje objąć bezpłatnym wsparciem osoby z niepełnosprawnościami w wieku od 13 do 65 lat, zapewniając im pomoc asystenta finansowaną z budżetu państwa. Jeżeli ustawa zostanie uchwalona, część beneficjentów będzie mogła liczyć nawet na 240 godzin indywidualnej pomocy miesięcznie, w domu, pracy i w codziennym życiu.

ABC jazdy rowerem poza jezdnią: chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, ścieżki rowerowe, pasy, użycie dzwonka, parkowanie. Za co rowerzysta może dostać mandat?

Jakie są aktualne zasady jazdy rowerem poza jezdnią (chodniki, droga dla pieszych i rowerów, ścieżki i pasy rowerowe) i pieszo ścieżką rowerową przedstawia radca prawny Mirosław Siwiński. Autor wyjaśnia m.in. za co rowerzysta może otrzymać mandat, czy może używać dzwonka jadąc chodnikiem i z jaką prędkością może się poruszać.

Trzeba będzie mieć certyfikat cyberbezpieczeństwa żeby wykazać cyberodporność. Nowe przepisy od 28 sierpnia 2025 r.

Kilka dni temu w życie weszły nowe, ważne przepisy dotyczące certyfikacji cyberbezpieczeństwa. Nowe przepisy pozwolą na wydawanie europejskich i krajowych certyfikatów bezpieczeństwa dla produktów, usług, systemów i procesów związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT). Będzie to potwierdzenie, że dany produkt, usługa lub proces spełnia określone standardy ochrony danych i odporności na cyberataki. Jest to też ważny dokument w przetargach publicznych.

Zarobki w szkole (jesień 2025 r.): nauczyciel, woźna, konserwator, informatyk, księgowa

Woźna w szkole otrzymuje przeciętnie wynagrodzenie zasadnicze w kwocie 4680-4700 zł brutto, konserwator szkolny i kucharz dostaje średnio 4740-4800 zł brutto miesięcznej pensji. Niewiele wyższe jest przeciętne wynagrodzenie zasadnicze nauczyciela początkującego z tytułem zawodowym magistra i z przygotowaniem pedagogicznym - wynosi 5153 zł zł brutto - sprawdziła Polska Agencja Prasowa.

REKLAMA

Podwyżki w komisjach lekarskich 2025 – nowe rozporządzenie MON zwiększy wynagrodzenia nawet do 1200 zł dziennie

Rząd szykuje ważne zmiany w wynagrodzeniach członków komisji lekarskich powoływanych do kwalifikacji wojskowej. Nowy projekt rozporządzenia MON przewiduje znaczące podwyżki dziennych stawek dla lekarzy, psychologów, pielęgniarek, ratowników medycznych oraz sekretarzy. Celem jest ułatwienie kompletowania składów komisji, które w ostatnich latach borykały się z problemem braku chętnych specjalistów. Wynagrodzenie lekarza w komisji lekarskiej może wzrosnąć nawet do 950 zł dziennie, a przewodniczącego – do 1200 zł.

Rodzice nie unikną kłopotliwego obowiązku, ale do szkoły nie wejdzie też osoba skazana za poważne przestępstwa – 3x „nie” Prezydenta wobec nowelizacji ustawy lex Kamilek

W dniu 29 sierpnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki odmówił podpisania nowelizacji ustawy lex Kamilek, która miałaby wyjaśnić niektóre wątpliwości interpretacyjne związane ze stosowaniem ustawy, jak również m.in. uprawnić pracowników zakwaterowania zbiorowego (czyli np. hoteli) do weryfikacji osób, które przebywają w takich obiektach z dziećmi. Jednocześnie jednak zakładała ona złagodzenie wymogów weryfikacji osób dopuszczonych do kontaktu z dziećmi (w tym m.in. rodziców pomagających w przedszkolu, szkole czy podczas wycieczek), co Prezydent ocenił jako – osłabienie gwarancji bezpieczeństwa małoletnich.

Jak uniknąć niechcianego spadku – poradnik na 2025 r.

Niechciany spadek kojarzy się przede wszystkim z dziedziczeniem długów i innych kłopotliwych zobowiązań. W polskim prawie spadkobierca dziedziczy zarówno prawa, jak i obowiązki majątkowe. Obejmują one m.in. kredyty, zaległe alimenty i inne długi. Aby uniknąć przejęcia cudzych zobowiązań, trzeba w odpowiednim terminie podjąć świadomą decyzję. Poniżej przedstawiamy najważniejsze sposoby uniknięcia niechcianego spadku w świetle aktualnych przepisów obowiązujących w 2025 r.

Sądy kwestionują WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Kluczowe orzeczenia o braku transparentności klauzul zmiennego oprocentowania

Pojawiły się nowe rozstrzygnięcia sądów powszechnych, w których to sędziowie, nie czekając na zbliżające się rozstrzygnięcie TSUE, zakwestionowali odesłanie do wskaźnika WIBOR w umowach kredytowych i pożyczkowych. Orzeczenia te, wydane w sprawach konsumenckich oraz między przedsiębiorcami, wskazują na istotne naruszenia obowiązków informacyjnych banków i pożyczkodawców, skutkujące uznaniem klauzul oprocentowania za nieważne lub abuzywne. Te omawiane niżej orzeczenia rzucają nowe światło na problem stosowania wskaźnika WIBOR w umowach finansowych, wskazując na konieczność zapewnienia pełnej transparentności przez instytucje finansowe w toku zawierania umowy kredytu bądź pożyczki.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn 2025 – rząd szykuje rewolucję: łatwiejsze zasady dziedziczenia, przywracanie terminów i koniec z pułapkami podatkowymi

Rząd planuje istotne zmiany w podatku od spadków i darowizn. Na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji, który ma wprowadzić większą przejrzystość, uproszczenie procedur oraz ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Najważniejsze rozwiązania to możliwość przywrócenia terminu na zgłoszenie spadku oraz doprecyzowanie momentu powstania obowiązku podatkowego, co ma zakończyć wieloletnie wątpliwości i pułapki prawne.

Przepisy nie przewidują jednoznacznych zasad umożliwiających bliskim dostęp do dokumentacji osobistej zmarłych

Przepisy nie przewidują jasnych i jednoznacznych zasad dostępu do dokumentów osobistych zmarłych przez ich bliskich. Powoduje to problemy osób, które chcą poznać przeszłość swoich najbliższych. Rzecznik Praw Obywatelskich występuje do MSWiA o podjęcie prac legislacyjnych ws. jednoznacznych przesłanek takiego dostępu do historycznych dokumentów ewidencji ludności osób zmarłych - czytamy w komunikacie biura RPO.

REKLAMA