REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy biuro rachunkowe może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego – zmiana stanowiska MF

Przez kilka ostatnich lat powszechnie przyjmowano, że prowadzenie ksiąg i ewidencji podatkowych oraz sporządzanie deklaracji podatkowych nie wyłącza możliwości korzystania ze zwolnienia od VAT ze względu na wartość sprzedaży, jeżeli czynności te są wykonywane w ramach kompleksowych usług rachunkowo-księgowych. Na początku 2015 r. pojawiły się jednak sygnały, że Ministerstwo Finansów zmieniło stanowisko w tej kwestii. W tej sytuacji należy się spodziewać, że podobnie swoje zdanie w najbliższym czasie zmienią organy podatkowe.

Czy osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać deklaracje PIT bezpiecznym podpisem elektronicznym – wyjaśnienie MF

Osoba fizyczna prowadząca biuro rachunkowe musi opatrywać bezpiecznym podpisem elektronicznym formularze PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-40, IFT-1 i IFT-3 przesyłane w imieniu klientów. Potwierdziło to Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji „MONITORA księgowego”.

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, należy posiadać politykę rachunkowości

Czy zlecając prowadzenie rachunkowości biuru rachunkowemu, musimy posiadać zasady (politykę) rachunkowości? Jeśli tak, to kto ma obowiązek taki dokument opracować (my czy biuro rachunkowe)?

Biura rachunkowe mogą korzystać ze zwolnienia z VAT – zmiana stanowiska MF

9 kwietnia 2015 r. w interpretacji ogólnej MF zmienił stanowisko w sprawie prawa do korzystania przez biura rachunkowe ze zwolnienia podmiotowego z VAT i zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących. W interpretacji MF potwierdził, że biura rachunkowe, które wykonują usługi związane z obsługą rachunkowo-księgową (w szczególności: prowadzenie ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych, sporządzanie deklaracji, jak również wypełnianie ww. dokumentów):

REKLAMA

Uproszczenie przepisów w zakresie podatku akcyzowego

Resort finansów szykuje ułatwienia dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą związaną z obrotem wyrobami akcyzowymi. Projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, którym ma zająć się rząd, zakłada zniesienie części obowiązków biurokratycznych, z których muszą wywiązywać się firmy obracające towarami obłożonymi akcyzą.

Krajowy finał CIMA 2015 Global Business Challenge

Znamy już zwycięzców krajowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. Zwyciężył zespół złożony ze studentów warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej o nazwie „Case Blitzkrieg”. Będzie on reprezentował nasz kraj podczas międzynarodowego finału CIMA 2015 Global Business Challenge. O zwycięstwie studentów zadecydowały zdolności prezentacyjne, świetna znajomość angielskiego i dogłębna analiza konkursowego case study osadzonego w realiach przemysłu naftowego i gazowego.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. V. Program do faktur dla Klienta jako cenny atut oferty biura rachunkowego

Firmy korzystają z różnych programów do wystawiania faktur. Nie zawsze pracownicy biura mogą zaimportować je do swojego programu księgowego. Tracą więc czas na ich ręczne przepisywanie. A przecież można udostępnić klientowi program do faktur w ramach usługi biura.

Nowe usługi w ramach platformy ePUAP

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji pod koniec czerwca uruchomi kolejne usługi w ramach platformy e-administracji ePUAP. Wśród nowych usług uruchamianych jako pierwsze mają znaleźć się te najbardziej przydatne dla firm i indywidualnych odbiorców. Kolejne e-usługi ułatwią m.in. założenie i prowadzenie działalności gospodarczej.

REKLAMA

Dotacje z PFRON także w przypadku opóźnienia w zapłacie składek

Dotacje z PFRON będą przysługiwały osobom niepełnosprawnym prowadzącym działalność gospodarczą także w przypadku niewielkiego opóźnienia w zapłacie składek. Nowe przepisy umożliwiają również umorzenie zobowiązania w części lub całości, rozłożenie na raty bądź odroczenie terminu płatności.

Relacje z mediami w praktyce firm i jednostek samorządowych

Jak wyglądają relacje z mediami przedsiębiorstw prywatnych i jednostek samorządowych? Do czyich obowiązków należy przekazywanie informacji? Jak wiele osób pracuje na wizerunkowy sukces w mass mediach? O te i inne kwestie zapytano w badaniu „Media relations w samorządach lokalnych i w przedsiębiorstwach prywatnych”.

Nowe wzory deklaracji SSE/A, SSE-R i SSE-R/A

Przedsiębiorcy prowadzący firmę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej dokonają rozliczenia podatku dochodowego na nowych deklaracjach. Każdy przedsiębiorca, który w takiej strefie rozpocznie działalność albo zakończy rok podatkowy po 20 maja br., rozliczy się z dochodów na nowych wzorach deklaracji SSE/A, SSE-R i SSE-R/A.

Darowizna żywności a VAT

Darowizna żywności oraz jej skutki podatkowe, budzi duże zainteresowanie przedsiębiorców. Prawidłowe zarządzanie żywnością przez firmy pozwoliłoby na dokonanie darowizny żywności zanim straci swoją przydatność i to bez konieczności zapłaty podatku z tego tytułu.

Ułatwienia w zakładaniu spółki w UE

Kraje Unii Europejskiej uzgodniły projekt przepisów, które ułatwią zakładanie spółki w innym państwie unijnym i prowadzenie działalności za granicą. Rejestracja jednoosobowej spółki z o.o. ma być możliwa przez internet, a jej minimalny kapitał ma wynosić 1 euro.

IFK poleca: Nowy obowiązek dla wykonawców od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. wykonawca, składając ofertę, powinien poinformować zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego w VAT. W przypadku już zawartych umów zamawiający będzie mógł żądać od wykonawców informacji o odwrotnym obciążeniu i będzie mógł obniżać kwoty wynagrodzenia o VAT.

Działalność gospodarcza a ubezpieczenie w KRUS - kwota graniczna podatku

Prowadzę działalność gospodarczą i jednocześnie jestem rolnikiem. Od kilku lat jestem ubezpieczony w KRUS, jednak za 2014 r. przekroczyłem roczną kwotę graniczną podatku dochodowego. Czy to przekroczenie powoduje, że zostanę wyłączony z ubezpieczenia rolnego? A jeśli tak, to jakich formalności powinienem dopełnić i z jakim dniem powinienem zgłosić działalność w ZUS?

Jak ująć w księgach różnicę w ilości towarów zakupionych i wykazanych w fakturze

Jednostka budżetowa zakupiła towary, które przyjęła na magazyn. Na dostarczony towar został wystawiony dowód Pz – przyjęcie zewnętrzne, z którego wynika, że towar został dostarczony za 6150 zł. Wraz towarem dostarczono fakturę, która opiewała na 6765 zł brutto, w tym 1265 zł VAT. Jednostka jest podatnikiem VAT. W związku z zaistniałą różnicą dostawca wystawił fakturę korygującą na 615 zł brutto. Jakie zapisy księgowe będą właściwe w takiej sytuacji?

Ewidencja księgowa transakcji na pochodnych instrumentach finansowych

Spółka dokonuje transakcji na pochodnych instrumentach finansowych, w związku z tym zawarła z bankiem kontrakt forward na zakup waluty w wysokości 50 tys. euro. Spółka planuje również zakup opcji kupna (call) obligacji. Jak powinna wyglądać prawidłowa ewidencja takich operacji w księgach rachunkowych?

Jak dostosować ewidencję do zmian w odwrotnym obciążeniu od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca br. przy zakupie np. niektórych metali nieżelaznych VAT będzie rozliczać kupujący. W związku z tym nabywca zaksięguje zarówno podatek jako naliczony, jak i należny.

Jak specjaliści rachunkowości zarządczej funkcjonują w swoich organizacjach

Z badań przeprowadzonych przez Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) wynika, że organizacje chcące w pełni wykorzystać potencjał specjalistów rachunkowości zarządczej powinny zadbać o sprawny system przepływu informacji w firmie. Warto stawiać także na rozwój kompetencji interpersonalnych pracowników i rozważyć implementację systemu pracy opartej o zasadę „business partnering”.

Unijny projekt e-Sens dla firm

Unijny projekt e-Sens ma ułatwić polskim przedsiębiorcom realizację usług w innym kraju UE. Ponadto przedsiębiorca łatwiej rozpocznie działalność w innym państwie. Ułatwienia mają również dotyczyć służby zdrowia, sądownictwa, zamówień publicznych.

Założenia Prawa Działalności Gospodarczej

Założenia do tzw. "konstytucji dla firm", czyli Prawa Działalności Gospodarczej są trafione, jednak wejście ustawy w życie nie spowoduje rewolucji. Nie dotyczy ona bowiem głównych problemów przedsiębiorców, czyli długotrwałości procesów sądowych czy niejasności przepisów podatkowych - mówi adwokat Łukasz Labuda.

Firma na drodze do zmian. Jak wyjść zza zakrętu na prostą?

Kto stoi w miejscu, ten cofa się w rozwoju. Dzisiejsza szybko zmieniająca się rzeczywistość wymusza stałe podążanie do przodu. Podobnie jest z działalnością biznesową. Jeśli firma nie śledzi rynkowych sygnałów i nie reaguje na dynamikę zmian, może trafić w ślepy zaułek. Przeprowadzanie transformacji organizacyjnej to jednak niełatwe zadanie. Sprawdź, jak to zrobić, aby odnieść sukces.

Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym - mniej biurokracji dla firm

Projekt nowelizacji ustawy o akcyzie ma ułatwić przedsiębiorcom wykonywanie działalności gospodarczej, związanej z obrotem towarami obłożonymi akcyzą. Projekt zakłada m.in. zniesienie części obowiązków biurokratycznych. We wtorek - 26 czerwca 2015 r. zajmie się tym rząd.

Towary podwójnego zastosowania - kontrola i zezwolenia

Nie zawsze jesteśmy tego świadomi, że posługujemy się towarami podwójnego zastosowania, czyli takimi, które mają zastosowanie cywilne, ale potencjalnie mogą być wykorzystane do celów militarnych.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. IV. Rozliczenia księgowe Firmy, czyli jak uniknąć wysyłania setek identycznych maili

Setki napisanych maili i wykonanych telefonów, aby przekazać przedsiębiorcom informację o wynikach ich firmy w danym miesiącu – to codzienność każdego biura rachunkowego czy kancelarii podatkowej. I to co najmniej 3 razy w miesiącu – przy okazji wyliczenia ZUS, podatku dochodowego i VAT. Jak można to zautomatyzować i gdzie szukać wsparcia w codziennej pracy?

PE zaostrza walkę z praniem brudnych pieniędzy

Parlament Europejski uchwalił przepisy zaostrzające walkę z praniem brudnych pieniędzy. W tym celu, w krajach UE powstaną specjalne rejestry właścicieli firm, a banki, kasyna, księgowi czy prawnicy będą mieli obowiązek zwracać uwagę na podejrzane transakcje klientów.

Mniej niż 6 proc. firm będzie obchodziło 10 urodziny

W Polsce w latach 2005-2014 powstało 1 618 299 firm. Według statystyk w ciągu dwunastu miesięcy od rejestracji firmy likwiduje się aż 52 % działalności gospodarczych. Po dziesięciu latach od rejestracji na rynku działa jedynie 5,89 proc. firm. Dlaczego firmy są zamykane, a przetrwają tylko najlepsi?

Odpowiedzialność karnoskarbowa księgowego

Prawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych przez księgowego lub inną osobę uprawnioną jest niezbędne do przepisowego prowadzenia działalności gospodarczej. Kiedy ten czynnik zawodzi pojawiają się sankcje zarówno cywilne, jak i karne dla zarządzających oraz osób bezpośrednio odpowiedzialnych za nierzetelnie prowadzenie ksiąg.

Odsetki od lokat terminowych związanych z działalnością gospodarczą

Czy odsetki uzyskane z lokat terminowych firmy należą do przychodów z działalności gospodarczej?

Allegro pod lupą fiskusa

Handel w internecie jest prężnie rozwijającą się sferą, generującą rokrocznie ogromne zyski dla prowadzących transakcje w wirtualnej przestrzeni. Wyniki badań Milward Brown pokazują, iż Allegro było w 2014 roku jednym z najczęściej odwiedzanych portali, a jego działalność wiąże się z obrotem 10 mld złotych w skali roku. W związku z tym na myśl nasuwa się kilka pytań związanych z rozliczaniem transakcji z fiskusem. Kto i kiedy musi się rozliczyć z działalności na Allegro? Jakie są konsekwencje braku rozliczenia?

Nie więcej niż 10 kodów PKD wpisanych w KRS

Twoja spółka ma więcej niż 10 kodów PKD wpisanych w rejestrze przedsiębiorców KRS? Musisz to zmienić przy okazji pierwszego zgłoszenia do rejestru.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. III. Odczytywanie papierowych faktur, czyli jak przyspieszyć wprowadzanie faktur do programu księgowego

Jak wspomóc tradycyjny obieg dokumentów w firmie i tym samym podnieść efektywność pracowników działu księgowego? Odpowiedzią na to pytanie jest aplikacja do odczytywania skanów papierowych faktur, która już niedługo będzie nieodłącznym narzędziem pracy każdego księgowego. To kolejny krok ku nowoczesności, porównywany do przejścia z papierowych ksiąg na systemy księgowe.

Małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o rachunkowości małe firmy będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, składające się jedynie z uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz z tzw. informacji dodatkowej z ograniczoną ilością danych. Zwolnione zostaną też ze sporządzania sprawozdania z działalności, pod warunkiem, że niektóre informacje, objęte dotychczas jego zakresem informacyjnym, zostaną przez jednostki małe ujawnione w informacji dodatkowej. Małe firmy mają też zostać zwolnione z obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.

Europejski portal ułatwia dostęp do wymiaru sprawiedliwości

Europejski portal e-Sprawiedliwość jest dużym ułatwieniem dla obywateli, przedsiębiorców, prawników w zakresie uzyskania informacji prawnych np. wyszukanie przepisu, sądu, prawnika. Ponadto przedsiębiorcom ma ułatwić sprawdzenie kondycji kontrahenta. Portal dostępny jest w 23 językach.

Pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi

Kluby sejmowe zapowiedziały poparcie dla noweli ustawy dotyczącej usuwania skutków powodzi, która zakłada m.in., że przedsiębiorca, który poniósł szkody w wyniku powodzi będzie mógł umownie kształtować harmonogram spłat pożyczki udzielonej na naprawę szkód.

Podsumowanie zmian w prawie w kwietniu 2015 r.

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w kwietniu br. Zmiany dotyczą zakresu regulacji z prawa pracy, badań lekarskich pracowników, zgłaszania wynalazków i wzorów użytkowych, ochrony i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka w procesie karnym i karno-skarbowym, a także pomocy publicznej dla przedsiębiorców.

Tańsza księgowość w małych firmach - nowelizacja ustawy o rachunkowości

Małe przedsiębiorstwa zaoszczędzą na prowadzeniu rachunkowości - mówi PAP wiceszefowa MF Dorota Podedworna-Tarnowska. Odpowiednie zmiany (przede wszystkim uproszczenia w zakresie sprawozdawczości finansowej) przewiduje rządowy projekt noweli ustawy o rachunkowości, którym Sejm ma się zająć w czwartek 14 maja 2015 r.

Niższe koszty prowadzenia rachunkowości przez małe firmy

Rządowy projekt noweli ustawy o rachunkowości zakłada obniżenie kosztów prowadzenia rachunkowości przez małe firmy. Według danych GUS z zaproponowanych uproszczeń będzie mogło skorzystać ponad 40 tys. jednostek i pozwoli zaoszczędzić firmom ponad 61 mln. zł.

Uproszczona ewidencja przychodów i kosztów zamiast ksiąg - zmiany w ustawie o rachunkowości

W wyniku zmian, które przewiduje rządowy projekt noweli ustawy o rachunkowości, małe przedsiębiorstwa zaoszczędzą na prowadzeniu rachunkowości. W sumie może to być nawet ponad 61 mln zł. Według Ministerstwa Finansów "przełomem" będzie wprowadzenie możliwości prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, zamiast ksiąg rachunkowych przez małe organizacje pozarządowe. Ze zwolnienia będą wyłączone niektóre jednostki, np. te, które nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego.

Założenia nowej "konstytucji" dla przedsiębiorców

Rząd przyjął założenia do projektu ustawy Prawo o działalności gospodarczej. Nowa "konstytucja" dla przedsiębiorców ma określać zbiór praw i gwarancji, m.in. wolność podejmowania działalności gospodarczej, zasada „Co nie jest prawem zabronione - jest dozwolone”, przyjazna interpretacja przepisów czy domniemanie uczciwości przedsiębiorcy.

Jak amortyzować środki trwałe o niskiej wartości

Spółka z o.o. nabyła kilka maszyn produkcyjnych. Każda z maszyn to osobne narzędzie pracy (nie jest to zespół, który działa jako całość). Wartość jednostkowa jest niższa niż 3500 zł. Czy mimo że wartość każdej maszyny jest niższa niż 3500 zł, należy przyjąć je do ewidencji środków trwałych i jednorazowo zamortyzować (w 100 proc.)? Czy wystarczy w momencie zakupu ująć je w koszty uzyskania przychodu?

E-doręczenia ułatwią firmom dochodzenie należności w UE

Polska dołączyła do pilotażu systemu e-CODEX, który ma m.in. wyeliminować tradycyjne i zarazem czasochłonne doręczenia do sądów w innych krajach UE. Teraz polscy przedsiębiorcy będą mogli dochodzić swoich należności wobec unijnych kontrahentów przez internet.

Jak zaksięgować zakup upominków z logo firmy

Firma dokonała zakupu drobnych upominków z logo firmy w celu przekazania ich swoim kontrahentom. Jak powinna zaksięgować fakturę za te upominki w księgach rachunkowych?

Kończą się prace nad nowym prawem restrukturyzacyjnym

Nowe prawo restrukturyzacyjne ma zapewnić przedsiębiorcom skorzystanie z procedur restrukturyzacyjnych, które pozwolą im opanować problemy z płynnością i uniknąć likwidacji. Ustawa ma wejść w życie 1 czerwca 2015 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących zasad udzielania pomocy publicznej części przedsiębiorców, które mają obowiązywać od 1 września 2015 r.

Rząd rozpatrzy pojekt praw karty dla przedsiębiorców

Uchwalenie Prawa działalności gospodarczej ma wzmocnić prawa i gwarancje dla przedsiębiorców. Do nowego prawa ma być wprowadzonych 15 zasad prowadzenia biznesu, w tym zasada "domniemania uczciwości przedsiębiorcy", zgodnie z którą wszelkie niejasności i błędy interpretacyjne powinny być rozstrzygane na korzyść przedsiębiorcy.

IFK poleca: Więcej uproszczeń dla małych firm

Małe jednostki będą mogły sporządzać skrócone sprawozdania finansowe, zawierające tylko uproszczony bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową z ograniczoną ilością ujawnianych informacji. To tylko jedno z uproszczeń w rachunkowości przewidzianych przez projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości i niektórych innych ustaw, którym na najbliższym posiedzeniu zajmie się Sejm.

Przedsiębiorstwa i przedsiębiorczość w Polsce

Najwyższe wskaźniki rynkowe i wzrostu w sektorze przedsiębiorstw szacuje się w województwie mazowieckim. Wyniki tego regionu od wielu lat utrzymują się na wysokim poziomie, tj. na pierwszym miejscu w skali kraju. Najważniejsze czynniki rozwoju dotyczą wysokiej dynamiki zmian liczby przedsiębiorstw, wielkości przedsiębiorstw oraz zakresu działania. Wskaźnik dla tego regionu jest około dwukrotnie wyższy od średniej krajowej.

"Konstytucja dla firm" jeszcze w tej kadencji Sejmu?

Założenia nowego Prawa działalności gospodarczej, które w intencji resortu gospodarki, ma stanowić kartę praw przedsiębiorców w relacjach z administracją, na najbliższym posiedzeniu rozpatrzy rząd. MG liczy, że przepisy zostaną uchwalone jeszcze w tej kadencji.

5 kroków do optymalizacji pracy w księgowości - Cz. II. Skuteczna komunikacja Księgowego z Klientem

Jak sprawić, aby przepływ informacji między Księgowym a Klientem spełniał oczekiwania obu stron? Kiedy Klient uzna, że dostał wystarczającą porcję informacji o swojej firmie? A kiedy Księgowy będzie w stanie je dostarczyć? Stworzenie warunków do sprawnej komunikacji stanowi drugi krok do optymalizacji pracy w księgowości.

Prawo działalności gospodarczej – co znajdziemy w nowej „konstytucji dla firm”

Rząd pracuje nad zupełnie nową ustawą regulującą zasady podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Ustawa ta ma nosić nazwę Prawo działalności gospodarczej i zastąpi najprawdopodobniej już od 1 stycznia 2016 r. ustawę o swobodzie działalności gospodarczej.

REKLAMA