REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Powiat, Rejestracja pojazdu

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czym jest samorząd powiatowy

Od 1 stycznia 1999 r. Polska jest podzielona na gminy, powiaty i województwa.  Wtedy bowiem w życie weszła reforma administracyjna rządu Jerzego Buzka.

Akty prawa miejscowego stanowione przez powiat

Samorząd powiatowy posiada kompetencje prawotwórcze, które odnoszą się przede wszystkim do tworzenia aktów prawa miejscowego. Podstawowe regulacje dotyczące stanowienia przez organy powiatu prawa miejscowego zawiera ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998.

Co to jest zarząd powiatu

Zarząd powiatu to jeden z organów powiatu. Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Zarząd powiatu wykonuje uchwały rady powiatu i zadania powiatu określone przepisami prawa.

Co wchodzi w skład mienia powiatu

Mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne. Powiat jest w stosunkach cywilnoprawnych podmiotem praw i obowiązków, które dotyczą mienia powiatu nienależącego do innych powiatowych osób prawnych. Zarząd i ochrona mienia powiatu powinny być wykonywane ze szczególną starannością.

REKLAMA

Czym charakteryzuje się związek powiatów

Związek powiatów wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek ma osobowość prawną. Rejestr związków prowadzi minister właściwy do spraw administracji publicznej.

Czym jest związek powiatów

Zgodnie z postanowieniami ustawy o samorządzie powiatowym powiaty mogą tworzyć związki z innymi powiatami, w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, w tym wydawania decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.

Co załatwimy w starostwie

Samorząd powiatowy wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania powiatu nie mogą naruszać zakresu działania gmin. Za realizację zadań samorządu powiatowego odpowiedzialni są zarząd oraz starosta.

Czym zajmuje się starosta?

Starosta wchodzi w skład zarządu powiatu. Starosta kieruje powiatem oraz reprezentuje go na zewnątrz. W przypadku miasta na prawach powiatu funkcję starosty sprawuje burmistrz lub prezydent miasta.

REKLAMA

Wybory do rad powiatów

Rada powiatu jest jednym z organów powiatu. Rada powiatu jest co do zasady organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Co to jest rada powiatu

Rada powiatu oraz zarząd to organy powiatu. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu, z zastrzeżeniem przepisów o referendum powiatowym. Radni wybierani są w wyborach bezpośrednich. Kadencja rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów.

Nadzór nad działalnością powiatu

Istota nadzoru polega przede wszystkim na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów.

Jak zorganizować zbiórkę publiczną

Wszelkie publiczne zbieranie ofiar w gotówce lub naturze na pewien z góry określony cel wymaga pozwolenia właściwego terenowo organu władzy. Zbiórka publiczna prowadzona bez odpowiedniego zezwolenia jest wykroczeniem.

Rehabilitacja niepełnosprawnych ze środków unijnych

W 2011 r. udział osoby niepełnosprawnej w turnusie rehabilitacyjnym powiaty mogą dofinansować z funduszy unijnych. Powiatowe centrum pomocy rodzinie otrzyma dofinansowanie, jeżeli uwzględni takie rozwiązanie w tzw. projekcie systemowym.

Ewidencja gruntów i budynków

Ewidencja gruntów i budynków jest prowadzonym w skali całego kraju zbiorem informacji dotyczących gruntów, budynków oraz ich właścicieli. Ewidencja spełnia przede wszystkim funkcje informacyjne.

Wyrejestrowanie pojazdu

W przypadku trwałej i zupełnej utraty pojazdu należy złożyć wniosek o wyrejestrowanie pojazdu. W terminie do 30 dni starosta wydaje decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu.

Wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej

Przez wyłączenie gruntów z produkcji rolniczej rozumie się rozpoczęcie innego niż rolnicze lub leśne użytkowanie gruntów. Nie mówimy o wyłączeniu z produkcji gruntów, jeżeli przerwa w rolniczym użytkowaniu tych gruntów jest spowodowana zmianą kierunków produkcji rolniczej i trwa nie dłużej niż 5 lat.

Samochód zarejestrujesz przez internet

Wraz z nowym rokiem nadejdą zmiany w kwestii rejestracji pojazdów. Od 1 stycznia będzie można zarejestrować samochód, czy motocykl za pośrednictwem internetu.

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego

Zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części może nastąpić po uprzednim dokonaniu zgłoszenia. Organem właściwym w tej sprawie jest starosta.

Scalanie gruntów

Celem scalenia gruntów jest tworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych, racjonalne ukształtowanie rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń melioracji wodnych, dróg oraz rzeźby terenu.

Pozwolenie na wykonanie robót budowlanych

Pozwolenie na budowę wydaje starosta na wniosek inwestora. Pozwolenie na budowę jest ważne przez 2 lata od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.

Jak uzyskać pozwolenie na rozbiórkę

Roboty rozbiórkowe można rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Pozwolenie na rozbiórkę wydaje starosta.

Czasowa rejestracja pojazdu

Czasowej rejestracji pojazdu dokonuje na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania. Sprawy związane z czasową rejestracją załatwia się w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta (w mieście na prawach powiatu).

Zadania Zarządu Powiatu

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu określa statut powiatu.

Licencja na wykonanie transportu drogowego

Licencja na wykonywanie krajowy transport drogowy rzeczy lub osób wydawana jest na czas określony, nie krótszy niż 2 lata i nie dłuższy niż 50 lat, uwzględniając wniosek przedsiębiorcy. W krajowym transporcie drogowym licencji udziela starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorcy.

Przeniesienie decyzji pozwolenia na budowę na rzecz innej osoby

Organ, który wydał decyzję pozwolenia na budowę, jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmuje on wszystkie warunki zawarte w tej decyzji oraz złoży oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.

Wymiana prawa jazdy z powodu kradzieży

Osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić starostę o utracie prawa jazdy. 

Wydanie karty wędkarskiej

Kartę wędkarską lub kartę łowiectwa podwodnego wydaje starosta, po złożeniu przez osobę zainteresowaną egzaminu ze znajomości ochrony i połowu ryb przed komisją powołaną przez społeczną organizację amatorskiego połowu ryb; z obowiązku składania egzaminu są zwolnione osoby posiadające średnie lub wyższe wykształcenie rybackie.

Rejestracja pojazdu zabytkowego

Rejestracja pojazdu zabytkowego następuje w drodze decyzji administracyjnej. Wniosek o rejestrację pojazdu zabytkowego należy złożyć w Wydziale Komunikacji we właściwym miejscowo Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta.

Wydanie prawa jazdy

Prawo jazdy może uzyskać osoba, która ma wymaganą sprawność fizyczną i psychiczną, odbyła wymagane przeszkolenie i wykazała się niezbędnymi kwalifikacjami oraz osiągnęła wymagany dla danej kategorii wiek. Prawo jazdy wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej.

Wydanie Międzynarodowego Prawa Jazdy

Międzynarodowe prawo jazdy jest wydawane za opłatą przez każdego starostę. Międzynarodowe prawo jazdy wydawane jest w drodze decyzji administracyjnej, w terminie do 7 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

Rejestry prowadzone przez powiat

Wszystkie powiaty prowadzą różnego rodzaju rejestry. Rejestry są zbiorami informacji o osobach, rzeczach lub prawach.

Jak zarejestrować dziennik budowy

Zarejestrowanie dziennika budowy dokonywane jest na podstawie wniosku inwestora lub pełnomocnika, w terminie 3 dni od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna.

Kompetencje powiatu

Powiat to jednostka samorządu terytorialnego drugiego stopnia, obejmująca obszar kilku gmin. Jego działalność oparta jest na ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Kompetencje i zadania rady powiatu

Rada powiatu jest przede wszystkim organem stanowiącym i kontrolnym powiatu. Kadencja rady powiatu trwa 4 lata, licząc od dnia wyborów bezpośrednich.

Jak zarejestrować samochód

Jeżeli chcesz zarejestrować samochód musisz złożyć odpowiedni wniosek w starostwie powiatowym właściwym dla miejsca zamieszkania.

Kto kieruje powiatem

Do kadry kierowniczej powiatu można zaliczyć przede wszystkim starostę. Oprócz starosty, wybieranego przez radę powiatu, funkcje kierownicze wykonują również wicestarosta, sekretarz oraz skarbnik.

Zastępstwo prawne starostwa

Zawarto umowę cywilnoprawną z kancelarią prawną w celu obsługi starostwa. W umowie jest zapis, że koszty zastępstwa poza wynagrodzeniem należą się obsługującej nas kancelarii. Po uregulowaniu należności przez dłużnika koszty zastępstwa procesowego księgowane są w budżecie i wprowadzane po stronie wydatków w planie budżetu w celu wypłacenia kancelarii. Czy istnieje możliwość wypłacania kosztów zastępstwa procesowego, pomijając budżet przez rachunek depozytowy?

Zmiana decyzji o pozwoleniu na budowę

Zmiana decyzji o pozwoleniu na budowę wydawana jest na wniosek inwestora, w przypadku zamiaru istotnego odstąpienia od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków pozwolenia.

Zgłoszenie budowy obiektu nie wymagającego pozwolenia na budowę

Budowę obiektu budowlanego lub roboty budowlane nie wymagające pozwolenia na budowę można rozpocząć po uprzednim dokonaniu zgłoszenia w Starostwie Powiatowym.

Zaświadczenie o samodzielności lokalu mieszkalnego

Zaświadczenie o samodzielności lokalu mieszkalnego wydawane jest na wniosek każdego kto ma w tym interes prawny, czyli osoby, która chce wydzielić nieruchomość lokalową z nieruchomości głównej i ustanowić na nieruchomości lokalowej odrębną własność lokalu.

Wymiana prawa jazdy z powodu zmiany miejsca zamieszkania

Każdy zmieniając miejsce zameldowania zobligowany jest do wymiany prawa jazdy.

Zgłoszenie rozbiórki obiektu budowlanego nie wymagającego pozwolenia na rozbiórkę

Rozbiórkę obiektów budowlanych nie wymagających pozwolenia na rozbiórkę można rozpocząć po uprzednim dokonaniu zgłoszenia w Starostwie Powiatowym. Do wykonania robót można przystąpić jeżeli w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ nie wniesie sprzeciwu, ale nie później niż po upływie dwóch lat od określonego w zgłoszeniu terminu ich rozpoczęcia.

Wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców

Jeżeli chcesz prowadzić ośrodek szkolenia kierowców musisz uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących ośrodek szkolenia kierowców.

Jak uzyskać zezwolenie na umieszczenie reklamy w pasie drogowym

Postępowanie w sprawie wydania zezwolenia na umieszczenie reklamy w pasie drogowym wszczyna się na wniosek strony.

Jak uzyskać pozwolenie wodnoprawne

Pozwolenia wodnoprawnego na szczególne korzystanie z wód (odprowadzanie ścieków, pobór wód powierzchniowych i podziemnych) lub na wykonanie urządzeń wodnych (studnie, stawy, pomosty) wydawane jest w formie decyzji administracyjnej.

Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności

Jeżeli jesteś użytkownikiem wieczystym gruntu, na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, możesz ubiegać się o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Gdzie szukać zagubionej rzeczy

Biuro Rzeczy Znalezionych przyjmuje zawiadomienia o znalezieniu rzeczy, przechowuje te rzeczy, poszukuje osób uprawnionych do ich odbioru oraz udziela informacji w przedmiotowym zakresie.

Azbest – niebezpieczny odpad i palący problem samorządów

Historia azbestu zatoczyła ogromne koło - od zachwytu połączonego z przypisywaniem mu właściwości magicznych, do całkowitego zakazu jego stosowania w wielu krajach. Trwający obecnie żmudny proces usuwania azbestu - wymaga wysiłku i aktywnego współdziałania samorządów z mieszkańcami.

II tura wyborów: tryumf niezależnych, sukces Platformy i porażka PiS

W drugiej turze wyborów samorządowych tryumfowali kandydaci niezależni, którzy wygrali m.in. w Krakowie, Poznaniu, czy Szczecinie. Platforma zdobyła za to bastion Prawa i Sprawiedliwości.

Objęcie funkcji przez samorządowców po wyborach

Samorządowcy wybrani w powszechnych wyborach, aby rozpocząć wykonywanie funkcji, muszą złożyć ślubowanie. Niektórzy radni pracujący w samorządowych instytucjach mają obowiązek wcześniej złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

REKLAMA