REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Ponad 90% wiodących dostawców usług, a także jedna trzecia wszystkich pracowników już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji – takie wyniki przynosi najnowszy raport Talent Alpha „The World of Work AI-ed”. Dzięki temu część firm doświadczyła dużego wzrostu produktywności. AI to jednak także ogromne wyzwania, które mogą doprowadzić do najczarniejszych scenariuszy. Liderami zmian, na których leży odpowiedzialność za przyszłość rynku pracy są menadżerowie w firmach wdrażających sztuczną inteligencję.
Raport Future of Work 2024: sztuczna inteligencja zwiększa produktywność pracowników o 30%. Według danych zawartych w najnowszym raporcie Talent Alpha „The World of Work AI-ed” ponad 90% wiodących dostawców usług, a także jedna trzecia wszystkich pracowników już korzysta z rozwiązań sztucznej inteligencji (ang. Artificial Intelligence – AI). Dzięki temu część firm doświadczyła dużego wzrostu produktywności.
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w biznesie i sektorze publicznym? Z jakimi wyzwaniami się to wiąże? Jak wyedukować pracowników do współpracy z AI? raport pt. „Współpraca Człowieka z AI: Perspektywy dla polskiego sektora publicznego” bierze pod lupę te kwestie.
W przestrzeni internetowej coraz więcej pojawia się tekstów, które są tworzone przy użyciu sztucznej inteligencji (AI). Sporo twórców internetowych korzysta z technologii, którą daje nam np. ChatGPT. Na co należy zwrócić uwagę, podpisując umowę na określone teksty?
REKLAMA
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, efektywne zarządzanie personelem stanowi kluczowy element sukcesu organizacji. Wraz z postępem technologii, sztuczna inteligencja (SI) staje się niezastąpionym narzędziem w procesie oceny wydajności pracowników. To innowacyjne podejście przynosi liczne korzyści, poprawiając zarówno skuteczność, jak i obiektywność tego kluczowego procesu zarządzania.
AI Act to projekt regulacji dotyczącej sztucznej inteligencji, która we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej wprowadzi jednolite prawo związane z tym obszarem. Celem jest stworzenie takich ram prawnych, aby rozwiązania bazujące na mechanizmach sztucznej inteligencji były godne zaufania i zgodne z wartościami oraz prawami obowiązującymi w UE. Co szczególnie istotne, rozporządzenie ma też chronić zdrowie oraz bezpieczeństwo obywateli.
Początki sztucznej inteligencji (AI) sięgają lat 50. XX wieku. W porównaniu do technologii takich jak telefon, komputery czy Internet, ewolucja AI przebiegała dotąd stosunkowo wolno. Wydaje się jednak, że nadszedł moment, w którym AI jest dostępna dla prawie każdego, a branża technologiczna wkracza w nowy rozdział. Wszyscy musimy zastanowić się nad tym, jak sztuczna inteligencja może pomóc nam robić więcej za mniej. Zastosowanie AI w pisaniu, tworzeniu obrazów czy produkcji muzyki to przełomowy moment w budowaniu świadomości społecznej związanej z możliwościami tej technologii.
Większość firm uważa, że automatyzacja i AI przyczynią się do redukcji etatów (57 proc.). Pracownicy zaczynają tego doświadczać. Niemal co trzeci przedsiębiorca w ostatnim roku zwolnił co najmniej jedną osobę na rzecz robota lub sztucznej inteligencji – wynika z najnowszego „Barometru Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service.
REKLAMA
Sztuczna inteligencja (AI) zmienia krajobraz biznesowy na niespotykaną skalę. Badania pokazują, że 57% firm zauważa przyspieszenie procesu wprowadzania produktów dzięki zastosowaniu takich rozwiązań, a 34% korzysta z nich, aby szukać nowych źródeł przychodów . Przedsiębiorstwa, które nie zainwestują w tę technologię i nie wdrożą jej w swoje procesy, ryzykują, że pozostaną w tyle za konkurencją.
Brytyjski pisarz fantastycznonaukowy Arthur C. Clarke powiedział, że odpowiednio zaawansowanej technologii nie da się odróżnić od magii. Magia mentoringu to moc pozytywnego wpływania na wszystkich jego uczestników. Czy zatem łącząc narzędzia zaawansowanej technologii, takie jak na przykład AI (sztuczna inteligencja), z procesem mentoringu uzyskamy magię?
Branża nieruchomości coraz bardziej interesuje się sztuczną inteligencją. Jest stosowana jako narzędzie wspomagające pracę deweloperów, inwestorów, rzeczoznawców czy architektów. Eksperci zwracają jednak uwagę, że dostępne dziś na rynku rozwiązania mają wiele niedoskonałości i może warto odłożyć inwestycje na późniejszy etap rozwoju technologii.
Rośnie popularność inteligentnych asystentów głosowych, czyli voicebotów. Ale wciąż pokutują pewne obawy związane z tą technologią, wynikające z braku wiedzy na ten temat. Obalamy 5 popularnych mitów.
Inwestycja w sztuczną inteligencję może skończyć się jak kryzys internetowy jak pod koniec lat 90.? Raczej nie, ale rynek ostrzega przed nadmiernym optymizmem. Jak do tego podchodzą firmy? Jakie budują zaplecze?
Naukowcy z kliniki Gyncentrum opracowali własny algorytm do oceny zarodków, który na podstawie 12 różnych parametrów w kilka minut identyfikuje najlepiej rozwijające się zarodki. Nowy algorytm oparty na sztucznej inteligencji ma stać się codzienną pomocą w pracy embriologów.
Choć automatyzacja działań oraz sztuczna inteligencja wykorzystywana jest już niemal w każdej branży, 52% pracowników w Polsce nie odczuwa zmian z tym związanych. Talenty, które zauważają wpływ AI na swoją pracę, w dużej mierze obserwują zmiany i biorą pod uwagę reskilling lub upskilling. Jak pokazuje najnowsze badanie Manpower, 43% polskich pracowników, pomimo trudnej do przewidzenia przyszłości, jest spokojnych o swoje stanowisko, a 16% nie czuje się w swoim miejscu pracy tak pewnie, jak dotychczas.
Code-collar workers to pracownicy, którzy używają sztucznej inteligencji w swojej pracy. Nie są to programiści, lecz pracownicy różnorodnych działów – od marketingu, przez sprzedaż i finanse, do HR, którzy potrafią efektywnie wykorzystać AI w swoich codziennych zadaniach.
Za dwa lata będą możliwe bardziej skuteczne i bezpieczne operacje mózgu przy użyciu sztucznej inteligencji (AI) - twierdzą brytyjscy neurochirurdzy. Odbywają się już symulacje takich zabiegów.
Sztuczna inteligencja przyspiesza proces powstawania nowych leków. Rozwiązanie polskiej firmy pomaga szybciej tworzyć nowe związki chemiczne.
W ciągu siedmiu miesięcy algorytm AI poprawnie przewidział 70 proc. okolicznych trzęsień ziemi w Chinach na tydzień przed ich wystąpieniem – informuje “Bulletin of the Seismological Society of America”.
Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji i automatyzacji coraz bardziej kształtują codzienność zawodową Polaków. Ponad połowa osób, która z nich korzysta w pracy potwierdza, że ułatwia to codzienne obowiązki, a co dziesiąty z tej grupy zaznacza, AI zastąpiła go w wybranych zadaniach. III kwartał 2023 roku przynosi też lepsze nastroje wśród zatrudnionych: do 69 proc. wzrósł odsetek osób przekonanych, że gdyby zaszła taka potrzeba, to znajdą tak samo dobrą lub lepszą pracę.
Marketing polityczny w ostatnich latach tak się zmodernizował, że dzisiaj o sukcesie decydują algorytmy, Big Data i sztuczna inteligencja – powiedział dr hab. Zbigniew Widera, prof. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Wirtualni pracownicy zajmujący się usługami PR i marketingiem dołączyli do zespołu AI Teammate. Teammates są szkoleni przez doświadczonych ekspertów rynkowych i wspierani najnowszymi narzędziami i automatyzacjami AI.
Nie dość, że znacząco zwiększają się koszty pracy w Polsce, średnio o ponad 10% RdR, to firmy stają także przed wyzwaniem rosnących kosztów samej rekrutacji. Wydatki związane z pozyskaniem pracownika urosły średnio o 36% w ciągu ostatnich 2 lat i wynoszą obecnie około 5 tysięcy złotych. W przypadku nieudanej rekrutacji ogólne koszty mogą się nawet potroić i przekroczyć kwotę 15 tys. zł na pracownika.
Polacy podzieleni w kwestii zaufania i akceptacji dla sztucznej inteligencji. Zdecydowana większość obawia się jednak wpływu tej technologii na rynek pracy.
Do 2030 r. będzie dziesiątki milionów nowych miejsc pracy dzięki SI - tak wynika z raportu McKinsey. Światowe Forum Ekonomiczne akcentuje jednak, że wiele stanowisk ulegnie likwidacji. O tym, że firmy muszą dostosować się do nowej rzeczywistości, wiadomo, pytanie brzmi - jak szybko?
Błyskawiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) zmieni światową gospodarkę, ekonomię i politykę; podobnie jak poprzednie rewolucje technologiczne AI stworzy ogromne możliwości rozwoju, ale towarzyszyć im będą niespotykane dotychczas zagrożenia, w tym zmiany geopolityczne - piszą Ian Bremmer i Mustafa Suleyman na łamach magazynu "Foreign Affiars". Dlatego AI wymaga stworzenia nowych, ponadnarodowych regulacji, jeżeli prace nad nimi nie zaczną się teraz, niedługo może być na to za późno - ostrzegają autorzy.
Sztuczna inteligencja wymusza zmianę i podnoszenie kompetencji. Potrzebne będą nowe kategorie specjalistów IT.
Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.
Sztuczna inteligencja w logistyce to przyszłość. W łańcuch dostaw z użyciem AI chce zainwestować już ponad 60% firm. Co może ułatwić ta technologia?
Obecnie dużo mówi się o sztucznej inteligencji (SI), głównie za sprawą Chata GPT oraz premier kolejnych innowacyjnych maszyn i robotów humanoidalnych. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję znane są jednak od lat – i to w różnych dziedzinach życia i gałęziach gospodarki. Podobnie jest z transportem i motoryzacją.
W świecie, w którym sztuczna inteligencja zdobywa coraz większą popularność, pojawia się pytanie o jej granice. Czy istnieją zadania, których AI nigdy nie będzie w stanie wykonać? W tym artykule przyjrzymy się potencjalnym ograniczeniom AI i zastanowimy się, czy istnieją obszary, które zawsze będą poza jej zasięgiem.
Ponad 60 proc. młodych ludzi w wieku 18–25 lat ma utrudniony dostęp do pracy z powodu braku niezbędnych informacji. Głównie z myślą o nich i osobach ze specjalnymi potrzebami, ale też wypalonych zawodowo i myślących o przebranżowieniu, powstała wykorzystująca zaawansowaną technologię AI platforma, oferująca bezpłatnie możliwość wykonania testu profilującego i udzielająca rekomendacji na temat kierunków kariery. Według danych Jobbli, osoby poniżej 25 lat chętnie wybrałyby pracę wywierającą pozytywny wpływ na środowisko. Aż połowa osób, które dopiero znalazły pierwszą pracę lub właśnie jej szukają obawia się, że w przyszłości w obowiązkach zastąpi ich sztuczna inteligencja.
Według danych z raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) za 5, 10 czy 15 lat będziemy marzyć o zupełnie innych ścieżkach kariery niż obecnie. Jakie są możliwe scenariusze przyszłości?
Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) rozpatruje skargę dotyczącą ChatGPT, w której skarżący zarzuca firmie Open AI, twórcy tego narzędzia, że m.in. przetwarza ona dane w sposób niezgodny z prawem, a zasady, na jakich się to odbywa, są nieprzejrzyste - poinformował UODO.
Czym jest sztuczna inteligencja (SI)? Jakie zagrożenia i korzyści są związane z jej rozwojem? Jaki może mieć wpływ na rynek pracy?
Forum Nowych Technologii odbędzie się 20 i 21 września 2023 r. w Warszawie. Podczas konferencji poruszone będą m.in. zagadnienia dotyczące ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji w erze cyfrowej.
Codziennie, kiedy korzystamy z bankomatu zamiast kasjera bankowego lub gdy samodzielnie odprawiamy się na lotnisku przy użyciu automatycznej budki, jesteśmy świadkami, jak technologia zastępuje ludzką pracę. Kiedy sztuczna inteligencja staje się częścią naszego codziennego życia, wszyscy myślimy o jednym – jak będzie ewoluował rynek pracy i zadania, które wypełniamy. O ile zmiany, które dokonywały się wcześniej w ramach rewolucji przemysłowej, dotyczyły mechanizacji produkcji i przede wszystkim polegały na zastępowaniu pracy fizycznej ludzi o wiele bardziej wydajną pracą maszyn, to dla rewolucji cyfrowej kluczowe jest zastępowanie pracy umysłowej oprogramowaniem.
Cyfrowe platformy pracy - w UE działa ich około 500. To sposób łączenia podaży z popytem i pracą. UE chce regulacji i poprawienia warunków pracy, płacy i praw socjalnych pracowników platformowych czy tzw. gigersów. Do 2025 r. ma ich być aż 43 mln.!
Nauka narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję przydaje się zarówno w życiu codziennym, jak i w życiu zawodowym – twierdzą eksperci. Dla obecnych i przyszłych pracodawców istotną umiejętnością będzie wykorzystywanie konkretnych narzędzi opartych o sztuczną inteligencję.
Google Discover to innowacyjna funkcja dostępna głównie na urządzeniach mobilnych. Zamiast tradycyjnego wpisywania zapytań w wyszukiwarce, Google Discover automatycznie prezentuje użytkownikom spersonalizowane wiadomości, artykuły i inne treści oparte na ich zainteresowaniach, historii przeglądania i innych czynnikach. Jest to jakby osobisty asystent informacyjny, który dostarcza Ci treści, zanim nawet o nich pomyślisz.
Google, jako lider w dziedzinie technologii, oferuje wiele narzędzi do przeglądania i konsumpcji treści. Dwa z nich, które często są mylone ze sobą, to Google Discover i Google News. Chociaż obie platformy dostarczają użytkownikom wiadomości i aktualne treści, mają różne cele i funkcje. Zanurzmy się w szczegóły, aby zrozumieć kluczowe różnice między nimi.
Fotoradary ze sztuczną inteligencją wcale nie są śpiewem przyszłości. Takie urządzenia są już stawiane przy drogach i z powodzeniem wykorzystywane do kontrolowania ruchu drogowego. Czy w Polsce fotoradary AI też można spotkać? Sprawdźmy.
Sztuczna inteligencja wchodzi na rynek nieruchomości mieszkaniowych. Jak deweloperzy korzystają z jej możliwości?
SoDA AI Research Group kończy prace nad raportem „AI w Sektorze Publicznym”. Wnioski z raportu zostaną szczegółowo zaprezentowane w trakcie SoDA Conference 2023 – jednego z największych wydarzeń branży IT w Polsce, które odbędzie się w dniach 4–5 października 2023 r. w Warszawie.
Sztuczna inteligencja pomaga w pracy - tak wykazał najnowszy raport Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP). Ale czy ją zastępuje? Tworzone treści przez sztuczną inteligencję w OFF Radio Kraków wystartowało we wtorek, 22 października o godzinie 8.00. Temat ważny i dobrze, że jest dyskusja.
Narzędzie do wykrywania botów i spamu zostało stworzone przez start-up z Izraela. Pozwoli ono również sprawdzić, czy tekst, zdjęcie lub film wideo zostały wygenerowane przez sztuczną inteligencję.
Ścieżka rozwoju kariery stanowi kluczowy element motywujący pracowników do osiągania sukcesów i realizacji swoich zawodowych celów. Tradycyjne podejścia do zarządzania karierą często opierają się na ogólnych planach rozwoju, które nie uwzględniają indywidualnych predyspozycji, umiejętności i celów pracowników. Współczesne organizacje coraz częściej sięgają po nowoczesne narzędzia, takie jak sztuczna inteligencja, aby tworzyć spersonalizowane ścieżki rozwoju kariery.
50% polskich firm korzysta ze sztucznej inteligencji w procesach HR lub planuje ją wdrożyć w ciągu najbliższego roku. Tak wynika z danych ManpowerGroup.
Współczesne środowisko biznesowe stawia przed organizacjami coraz większe wyzwania związane z różnorodnością kulturową i kompetencyjną w zespołach. Zarządzanie zespołami wielokulturowymi i wielodyscyplinarnymi wymaga nowatorskiego podejścia oraz wykorzystania nowoczesnych narzędzi. Sztuczna inteligencja wchodzi na scenę jako technologia, która może w znaczący sposób wspomóc proces tworzenia i zarządzania tego rodzaju zespołami.
Jak wynika z opublikowanego właśnie raportu Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, sztuczna inteligencja w branży transportowej zautomatyzuje wiele procesów, co ma szansę przełożyć się na oszczędności. „Wymaga to jednak odpowiednich regulacji, standardów bezpieczeństwa, a zarazem odpowiedzialnych praktyk w implementacji i użytkowaniu sztucznej inteligencji” – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
REKLAMA