REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Telepraca, Obowiązek pracodawcy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co to jest i na czym polega telepraca?

Zgodnie z art. 675 § 1 Kodeksu pracy telepraca jest pracą, która może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Obowiązki pracodawcy przy zatrudnianiu telepracownika

Jednym ze sposobów obniżenia kosztów zatrudnienia przez pracodawców jest możliwość stosowania telepracy. Dzięki tej formie zatrudnienia pracodawca ma mniejsze obowiązki w zakresie bhp niż w przypadku zwykłych pracowników. Nie musi bowiem zapewniać pracownikom odpowiednich pomieszczeń pracy. Jednak zatrudnianie telepracowników wiąże się dla pracodawcy z licznymi obowiązkami.

Praca w formie telepracy nie jest pożądana

Tylko 11,2 proc. pracowników chciałoby być zatrudnionych w formie telepracy. Uznają ją za mniej bezpieczną, wiążącą się z umową na zlecenie czy o dzieło; nie chcą też tracić kontaktów z kolegami - wynika z badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Wpływ organizacji związkowej na charakter telepracy w zakładzie pracy (art. 67(6))

Warunki stosowania telepracy przez pracodawcę określa się w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową, a w przypadku gdy u pracodawcy działa więcej niż jedna zakładowa organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami.

REKLAMA

Równe traktowanie telepracownika (art. 67(15))

Pomimo odrębności zarówno dotyczących sposobu świadczenia pracy, jak i miejsca jej wykonywania pracownikowi świadczącemu pracę w formie telepracy przysługują - tak jak pozostałym pracownikom - wszystkie prawa wynikające ze stosunku pracy, na przykład prawo do urlopu wypoczynkowego.

Kontrolowanie telepracownika (art. 67(14))

Tak jak w przypadku wszystkich pracowników, tak i w odniesieniu do telepracowników pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie przez nich pracy. Kontrola ta, dotyczy nie tylko rezultatów pracy, ale także sposobu jej wykonywania.

Dodatkowe postanowienia umowne w przypadku telepracy (art. 67(11))

W stosunku do telepracownika należy odpowiednio stosować przepisy określające obowiązki wszystkich pracowników. Analogicznie określając obowiązki pracodawcy względem telepracownika należy stosować odpowiednio przepisy prawa pracy odnoszące się do wszystkich pracodawców.

Czym jest telepraca i kim jest telepracownik? (art. 67(5))

Praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Takie wykonywanie obowiązków służbowych będzie się nazywać telepracą.

REKLAMA

Zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy (art. 67(8))

W terminie 3 miesięcy od dnia podjęcia pracy w formie telepracy, każda ze stron może wystąpić z wiążącym wnioskiem o zaprzestanie wykonywania pracy w formie telepracy i przywrócenie poprzednich warunków wykonywania pracy.

Telepraca – dlaczego warto zatrudniać na odległość?

Telepraca jest jednym ze sposobów na zmniejszenie bezrobocia i efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem. Główną zaletą wynikającą z udostępnienia pracownikom możliwości pracy na odległość są oszczędności wynikające z ograniczenia wydatków na bieżące funkcjonowanie biura. Ocenia się, że zmniejszenie wydatków z tego tytułu może wygenerować oszczędności rzędu 30-40 proc.

Kiedy można posłużyć się sms-em?

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że korespondencja wewnątrz firmy najczęściej odbywa się za pomocą poczty elektronicznej. Jednak w pewnych sytuacjach wysyłamy też sms-y.

Pozew o wydanie świadectwa pracy


Pracownikowi odchodzącemu z zakładu pracy, pracodawca zobowiązany jest wydać świadectwo pracy. Świadectwo pracy to dokument stwierdzający przebieg pracy zawodowej. Można się z niego dowiedzieć jaka była forma zatrudnienie, forma rozwiązania umowy o pracę, ile dni urlopu pracownik wykorzystał.

Prawa i obowiązki pracodawcy względem telepracownika

Telepracownikiem jest pracownik, który wykonuje pracę regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną) i przekazuje pracodawcy wyniki pracy, w szczególności za pośrednictwem tychże środków komunikacji.

Telepraca – wizerunek pracownika

Pracujesz w domu, więc masz poczucie, że jesteś bardziej anonimową osobą niż koledzy i koleżanki z pracy, którzy spotykają się osobiście z klientami. Jeśli tak myślisz to jesteś w błędzie.

PFRON nie uruchomił programu wspierającego niepełnosprawnych

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie uruchomił w bieżącym roku programu pod nazwą „Telepraca oraz inne elastyczne formy zatrudniania osób niepełnosprawnych”.

Czym jest praca świadczona w formie telepracy?

Telepraca to praca wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.

Zawarcie umowy o telepracę

Uzgodnienie między stronami umowy o pracę, że praca będzie wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.

Strony umowy o telepracę

Umowa o świadczenie pracy w formie telepracy zwierana jest przez pracownika i pracodawcę. Pracownik pracujący na odległość za pomocą elektronicznych środków porozumiewania przekazuje pracodawcy swoje wyniki pracy.

Zalety i wady telepracy

Telepraca jako nowa forma świadczenia pracy została wprowadzona w zeszłym roku do Kodeksu pracy. Po roku jej obowiązywania można wskazać jej mocne i słabe strony.

Kontrola telepracownika przez pracodawcę

Pracodawca, który zatrudnia telepracownika ma prawo kontrolować sposób wykonywania pracy na odległość. Kontrola telepracownika musi jednak zostać przeprowadzona w ściśle określony sposób.

Rezygnacja z telepracy

Telepraca to forma wykonywania pracy na odległość. Pracodawca i pracownik porozumiewają się między sobą za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Z czasem wykonywania telepracy może się okazać, że nie jest to odpowiednio wybrana forma świadczenia pracy. Czy można z niej zrezygnować?

Okresy wypowiedzenia umowy o pracę

Umowa o pracę może zostać zakończona poprzez jej wypowiedzenie przez pracodawcę lub pracownika. Obie strony umowy o pracę obowiązują jednak okresy wypowiedzenia.

Obowiązek pracodawcy podnoszenia kwalifikacji pracownika

Jedną z podstawowych zasad prawa pracy jest zasada ułatwiania pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Zasada ta została wprowadzona jako obowiązek pracodawcy.

Wynagrodzenie telepracownika

Wynagrodzenie telepracownika powinno być ukształtowane tak samo jak wynagrodzenie „zwykłego” pracownika zatrudnionego na takim samym stanowisku.

Odszkodowanie za wypadek dla telepracownika

Pracodawca nie ponosi odpowiedzialności za wypadek, jaki zdarzy się telepracownikowi w drodze do pracy lub z pracy. Wynika to stąd, że telepracownik nie odbywa takiej podróży. Jednak inaczej będzie wtedy, gdy telepracownik wykonuje zawodowe obowiązki nie w domu, lecz w innym miejscu uzgodnionym z przełożonym.

Zatrudnianie elastyczne zamiast zwalniania

Niepewna sytuacja ekonomiczna w Polsce mobilizuje przedsiębiorców do coraz większej kreatywności w zakresie szukania możliwych oszczędności. Pierwszym pomysłem, który naturalnie się pojawił były po prostu zwolnienia pracowników w obszarach, które przestały generować wystarczające zyski. Jednak okazuje się, że redukcja kosztów niekoniecznie musi oznaczać zwolnienia a jedynie pewną reorganizację czasu pracy i form zatrudnienia w ramach firmy.

Freelancing – szansa na niezależną pracę

Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii na świecie oraz w Polsce przyczynił się do powstania nowej formy świadczenia pracy zwanej telemarketingiem lub pracą zdalną. Jest to praca wykonywana na odległość, poza siedzibą firmy, przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii informatycznych i komunikacyjnych.

Warunki stosowania telepracy

Pracodawca, zatrudniając telepracownika, nie musi przekazywać firmowego sprzętu. Wystarczy, że podpisze z pracownikiem umowę dotyczącą wykorzystania sprzętu pracownika.

Co zamiast telepracy

Telepraca to nie jedyna forma zatrudnienia, która pozwala obniżyć koszty pracy. Wymierne korzyści finansowe może przynieść również zatrudnienie pracowników tymczasowych czy job-sharing.

Zalety i wady telepracy

Praca świadczona w formie telepracy może przynieść korzyści zarówno pracodawcy przez redukcję kosztów, jak i pracownikowi przez lepsze zagospodarowanie czasu. Ma ona też swoje wady, np. oderwanie pracownika od życia codziennego firmy.

Zatrudnienie pracownika w formie telepracy

Pracodawca, zatrudniając telepracownika, musi pamiętać o zawarciu w umowie o pracę dodatkowych postanowień, np. określić sposoby przekazywania wyników pracy pracownika.

Telepraca szansą dla pracodawców i pracowników

Telepraca stworzyła pracodawcom szansę na obniżenie kosztów pracy, a tym samym na osiągnięcie znacznej poprawy wydajności. Pracownicy zaś korzystają z możliwości pracy w domu, dzięki czemu oszczędzają czas i pieniądze na przejazdy. Nic dziwnego, że wzrasta liczba pracodawców i telepracowników zainteresowanych tą formą organizacji pracy. W obecnych czasach kryzysu w wielu przypadkach telepraca może okazać się koniecznością.

Jak zostać telepracownikiem?

Telepracownik to osoba zatrudniona przez pracodawcę na umowę o pracę, która wykonuje swoją pracę poza siedzibą przedsiębiorcy. Kontaktuje się z pracodawcą za pomocą środków komunikacji elektronicznej: telefon, Internet, wideofon, telefaks. Pracownik pracujący na odległość przekazuje wyniki swojej pracy za pomocą tych samych środków komunikacji, które służą do mu wykonywania pracy.

Jakie są obowiązki pracodawcy wobec telepracownika

Pracodawca ma wobec zatrudnionego telepracownika zarówno prawa jak i obowiązki. Przede wszystkim musi pamiętać, że telepracownik nie może mieć gorszych warunków niż inni zatrudnieni przez pracodawcę pracownicy.

Powrót pracownika z telepracy

W przypadku kiedy telepracownik lub telepracodawca pomylili się co do wyboru wykonywania pracy na odległość, jako formy odpowiedniej, można powrócić do dotychczasowego sposobu wykonywania pracy.

Umowa o dokształcanie pracownika w formach szkolnych

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest ułatwianie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych. W przypadku podjęcia przez pracownika nauki w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, należy zawrzeć umowę o dokształcanie pracownika. 

Plan urlopów - kiedy jest ustalany i czy u każdego pracodawcy?

Jednym z podstawowych praw pracowniczych jest prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego. Zasadniczo jest również tak, iż urlop możemy wykorzystać w dowolnym, dogodnym dla nas terminie. Czy jednak zawsze?  

Jak moge powrócić z telepracy

Rozpoczęłam pracę w formie telepracy. Jednak przestały mi odpowiadać takie warunki pracy. Czy mogę wrócić do starej formy wykonywania pracy? 

Co należy wiedzieć o pracy młodocianych?

Praca młodych osób nie jest zjawiskiem nieznanym. Pracodawcy powinni jednak uważać. Zatrudnianie pracownika młodocianego rządzi się swoimi prawami. Nieprzestrzeganie ich grozi wykroczeniem.

Wypadek w domu telepracownika

Przepisy regulujące telepracę weszły ponad roku temu. Już pojawiają się problemy z właściwą ich interpretacją. Jednym z nich jest możliwość wystąpienia wypadku w pracy w domu telepracownika.

Jak zgłosić do ubezpieczeń telepracownika i jak naliczać za niego składki


Nasza firma kilku pracownikom zmieniła za porozumieniem stron umowy o pracę na telepracę. Czy trzeba to jakoś zgłosić w ZUS? Czy trzeba wyrejestrować te osoby z ubezpieczeń i ponownie je do nich zgłosić? Czy koszty związane z udostępnieniem telepracownikom sprzętu biurowego i rozmów telefonicznych podlegają składkom na ZUS?

Czym jest świadectwo pracy?

Pracodawca ma pewne obowiązki wobec pracownika, z którym kończy współpracę. Jednym z nich jest wystawienie świadectwa pracy. Sprawdź co powinno zawierać.

Czy to był wypadek przy pracy?

Zdecydowałam się na zatrudnienie w formie telepracy. Niestety, uległam wypadkowi przy pracy. Kiedy wyjmowałam kabel od laptopa, poraził mnie prąd. Pracodawca chciał wejść do mojego domu i poznać przyczyny zdarzenia. Nie wyraziłam na to zgody. Pracodawca zakwestionował uznanie zdarzenia za wypadek przy pracy. Stwierdził, że nie mógł zbadać jego okoliczności. Czy mógł tak postąpić?

Stosunek pracy

Jest to relacja prawna pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. W jej ramach pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca zobowiązuje się do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

Stosunek pracy

Jest to relacja prawna pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. W jej ramach pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca zobowiązuje się do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

Kiedy pracodawca wypowie pracownikowi umowę terminową?

Uprawnienie do wypowiedzenia umowy o pracę posiada zarówno pracownik jak i pracodawca. Pracownik znajduje się w znacznie trudniejszej sytuacji, gdy umowę wypowie mu pracodawca. Tym bardziej, że wypowiedzenia umowy terminowej, pracodawca nie musi uzasadniać.

Zatrudnianie pracowników w formie telepracy (cz. 2)

Przepisy o telepracy nakładają na pracodawcę wiele dodatkowych obowiązków. Pozostawiają jednak stronom umowy pewien margines swobody w zakresie ich doprecyzowania.

Zatrudnianie pracowników w formie telepracy (cz. 1)

Czy w tak pędzącym świecie możliwe jest pogodzenie życia zawodowego i rodzinnego? Oczywiście. Możliwość taką daje nam m.in. telepraca.

Odszkodowanie za wypadek dla telepracownika

Ustawą z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (DzU nr 181, poz. 1288) dokonano nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Nowelizacja polega na wprowadzeniu do kodeksu telepracy jako nowej formy zatrudnienia.

Jakie obowiązki musi spełnić firma, zatrudniając telepracownika

Zatrudniam w swojej firmie na stanowisku niezależnego specjalisty pracownicę w ciąży. Po porodzie chciałaby przez ok. trzy lata zajmować się dzieckiem i w związku z tym zwróciła się z prośbą o zatrudnienie jej na warunkach tzw. telepracy. Jakie obowiązki musi spełnić firma, żeby zatrudnić pracownika w formie telepracy?

REKLAMA